Grabbens dator har nåt år på nacken och nu vill han förlänga livet på den lite...
Han har fått i mer arbetsminne och önskar sig en ssd disk till den..

Är väl till Windows/startfiler som ska ligga där

Vad ska man köpa, är det bara att köpa första bästa eller är det olika prestanda på dom?

Gå in på inet.se.
Sök på ssd hårddisk. Ta en hårddisk med ett antal bra recensioner till en bra peng.

• Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard.
Med tanke på dagens priser kör jag en 1tb ssd och bara den, ser inget bra motiv för mekanisk i om man inte lagrar massor.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Funderade på den här, fast en 500gb
Skärmdump av Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD med heatsink och produktrecensioner, visar 1TB SSD och 5-stjärniga betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men ska kolla om han har m2 först

Den där hade 5000mb/sek

Fairlane
Jag vet inte om det spelar någon roll vilket märke eller så, men jag har personligen god erfarenhet av Samsung, men det finns nog en massa bra. För en tusenlapp eller så får du 1 TB. Det räcker väldigt långt. Som Dan_Johansson säger så klarar man sig på 240 GB om det inte är alltför mycket spel som ska på, men jag skulle nog gått på 1 TB, då prisskillnaden inte är så stor. Hur man än gör så kommer man ju alltid ha för lite...

Jag köpte för säkert 8 år sen en 500 GB SSD från Samsung och petade i en laptop. Bytte senare laptop och flyttade över disken och den lever än. Då kostade 500 GB rätt mycket mer än idag, men 1 TB var löjligt dyrt.

• Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Blir det någon skillnad mellan 500 och 5000mb/sek
Förstår ju att I testprogram blir det skillnad men tänker i verkligheten, känns som det kvittar om datorn startar på 5sek eller 7 om skillnaden är 1000:-

Om man spelar blir ju skillnaden enbart i laddningstid för att ladda banor, väldigt få spel streamar något från disk medans man aktivt spelar. Men med det sagt så är det jäkligt tråkigt att vänta på laddning då man inget kan gör så ju fortare ju bättre (oftast).

• Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard.
Du kan kolla om moderkortet klarar av dom höga hastigheterna först och främst. Mitt värstingkort (liten överdrift) från 2013 klarade inte det men det fick bli en m.2 ändå pga den då obefintliga prisskillnaden. Är rätt säker jsg hittade nån bra rabatt eller utförsäljning men minns inte exakt.

nino nino skrev:
Förstår ju att I testprogram blir det skillnad men tänker i verkligheten, känns som det kvittar om datorn startar på 5sek eller 7 om skillnaden är 1000:-
För gemene man? Nej.

Jag byggde en dator nu för några veckor sedan, valde då WD Blue SN550 1TB för 849:- på inet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funderade på den här, fast en 500gb
[bild]

Men ska kolla om han har m2 först

Den där hade 5000mb/sek
Har datorn inte redan en SSD av någon typ behöver du inte lägga en massa extra på en jättesnabb, att gå från vanlig hårddisk till den långsammaste ssdn du kan hitta kommer att vara som dag och natt i hur snabb datorn upplevs.

Spel blir bara större och större så sikta på en 1tb runt tusenlappen.

Heatsink är inte värt att lägga extra pengar på om den ska sitta i en dator med fläktar i.
Har moderkortet NVMe M.2 anslutning? Man sätter inte in den disken med en sladd utan i en port på moderkortet som påminner om en liten RAMminnes port.

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Finns en hel del jämförelser på Youtube där man startar samma system med olika hårddiskar och visar det i "split screen", och det är helt klart skillnad....

Men har moderkortet en slot för SSD kör du på den, det finns ingen anledning att göra något annat...

Jag har båda varianterna, och när jag startar den gamla datorn med en SATA SSD som kanske når 500 mb/sek stör jag mig på att den är så seg att få fart på... :)

Cheesen
När jag byggde min nuvarande dator så blev det nvme för operativsystem och resurskrävande program såsom webbläsare, ritningsprogram och liknande. Hade en 2tb skivdisk som fick tjäna som datalagring och vissa program, samt spel. Numer har jag utökat med en 512 GB SATA SSD enbart för spel då det ger en ganska rejäl upplevd prestandaökning jämfört med en vanlig hårddisk när laddtider minskar från 45 sekunder till 10 sekunder.

Har även en 1tb sata SSD för videoredigering... Men mitt lagringsbehov är ju kanske inte gemene man.

Skivminnen är föråldrade men en SATA ssd kommer att göra underverk även för en lite slöare dator. Våran laptop fick en SSD uppgradering och den blev plötsligt användbar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M2 slot finns

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.