Z
zOOge: En Dreambox i standardutförande från butik kodar inte av nånting alls faktiskt, bara fria kanaler. Det man gör är att man i boxen installerar lösa emulatorer, som sedan antingen låtsas vara ett kort, eller i fallet med ett originalkort enbart sköter själva avkodningen och låter kortet stå till tjänst med sina nycklar. De 2 "stora" emulatorerna kodar av alla system du kan tänka dig
44 svar · 3,1k läst
Rogz
Rogz: [citat] Har du nån URL till de utanpåliggande lamporna du nämner? Jag kommer att behöva ett gäng sådana när jag bygger om vindskontoret.
2 svar · 3,1k läst
H
Hobbyfixarn: Fabrikatet är Thorsman och modellen heter TCS och finns i flera olik storlekar. Har du tur så finns dom i något byggvaruhus i närheten annars kan någon elfirma ta hem dom som Alke skrev. Kolla på http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_katalog.asp?FUNC=detail&BrandID=&ProdID=294
2 svar · 1,6k läst
A
andan4: Det är, inklämmt mellan en murstock och köksinredning, räcker det då att ha ett ventilationsgaller över och 12 cm till överskåpet? + då givetvis de centimetrarna tillverkaren rekomenderar. ::) Utan att det brinner upp av värmen menar jag.. ??? MVH/Andan
2 svar · 19,3k läst
F
Fredde78: Är det inte anslutet till någon larmcentral då?
4 svar · 4,5k läst
A
AAA: Efter förhandling har nu elektriker tagit bort rund dosa och satt in fyrkantig engelsk dosa som vi hade hemma. Dimmer sitter alltså på plats. Dimmer kostade ca £40 och installation ca 400 kronor. Men den är tjusig. Mässing med två knappar en för vägglampor och en för taklampa. Och programmerade så man kan skruva upp och ner ljuset med TV-fjärren. :D Berit
5 svar · 2,5k läst
G
gluecifer: :)
10 svar · 10,0k läst
KarlXII
KarlXII: Trycken finns det hur mycket som helst av därute... En bra serie är Epok från Assa. Finns hos låssmeder och byggvaruhus.l
1 svar · 1,4k läst
KarlXII
KarlXII: [citat] Jag behöver inte äta upp något eftersom jag planerat trådlöst hela tiden. Jag har inte ens dragit nätverkskabel i väggarna. Däremot högupplöst TV: Det är nya standarder för HDTV på G. Läste nånstans om förslag på en ny standard med över 4000 horisontella linjer....! Vi får väl se vad som kommer först: Bandbredd på trådlösa nät som pallar den datamängden eller
11 svar · 2,1k läst
C
co: Ursäkta min dumhet mitt bland proffsen - jag kan inget om el och fattar ingenting av det ni skriver men brottas med samma problem som Rottie fast jag bor i detta landet och har ett äldre hus med vissa uttag jordade (kök,och vissa rum på övre våningen) och andra ojordade. Måste jag jorda alla uttag för att kunna koppla in jordfelsbrytare? Kostnad (ca 90 kvm hus ca 5 ojordade kontakter) ???
3 svar · 6,3k läst
K
kilroy: Skulle behöva tips, har fyra tavlor i storleken ~30 x 15 cm brevid varandra. Ytan som skall belysas är ca. 75-90 cm bred. Jag vill inte gärna sätta upp takbelysning i form av spottar och rikta in dom på tavlorna utan vill hellre hitta någon snygg lösning för montage på väggen. Är det 12V belysning så ska det inte vara en ful transformator som syns, den ska isf. vara på golvet. Någon
0 svar · 2,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Har du en kamera som är kopplad till datorn så måste denna vara igång hela tiden för att lagra det som kameran ser.
15 svar · 4,3k läst
L
lawpan: Jag tycker det borde vara ett forum för skänkning av prylar. Finns nog en hel del folk som har för mycket bråte som är användbart av andra.
4 svar · 3,9k läst
J
jonasmj: Japp, Force har sagt att deras nya 7-series ska komma i utförande för Boxer i höst. Den finns redan för satellit.
2 svar · 3,5k läst
TLovskog
TLovskog: [citat] Faktiskt så har Kjell & Co en stereo RF modulator med IR repeater. Detta innebär att du i den vanliga antennsladden även kan skicka fjärrstyrningen till video/DVD från sovrummet. Se http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=57088&path= Tekniskt sett så tvivlar jag på att det är NICAM stereo ljud den genererar. Även om det är relativt billigt och
11 svar · 2,0k läst
Y
yxis: Tänk på det som står på elfasidan om uttagslisten, här i europa får man bara köra 50V i uttagen. Det här med 50Hz resp 60Hz kan nog faktiskt bli ett problem med motorer i vissa maskiner. Har du något med ett "programverk" i stil med en bänkdiskmaskin eller liknande så kommer den med allra största sannolikhet att köra de flesta stegen i diskprogrammet 20% för lång tid. Däremot
8 svar · 8,7k läst
Y
yxis: Räkna med att prova ut vilken placering av basstationen som ger bäst funktion. Ett tips är att prova detta både med alla diverse elektroniska apparater såsom datorer, tv o.s.v. påslagna och avslagna för att se skillnaden. Bästa "radiostället" för basstationen är inte säkert att det är ett ställe där det är vidare praktiskt att sätta en lur på laddning, så tillräckligt många
8 svar · 7,6k läst
A
AndersG: Hej! Inte eg relaterat till hus, men jag skulle behöva en liten, billig qualizer och limiter. Närmast för tal. Någon som sett en sådan?
0 svar · 1,1k läst
B
barabas: Eller matematik/fysik: 230 x (sqrt 3) = 398,37168574084177751131265854635 ::)
2 svar · 3,8k läst
TLovskog
TLovskog: Alltid kul att stå till tjänst!
12 svar · 6,4k läst
Fasting65
Fasting65: O-begagnade plåtfärgburkar från färgaffären - det finns både 10, 3 och 1-liters. Använd 1-liters och klipp ner den. Det är mitt stalltips. edit: vi körde på 2-3-liters... http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-27/web/IMG_2131.jpg
2 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] 8) Hotade Whirlpoolen nu i helgen, med att den skulle ersättas av en Bosch . :o Sedan dess funkar den igen. ;D
12 svar · 2,0k läst
Y
yxis: Hur (dåligt) går det att måla på sådan plast med sprayfärg ? Antagligen är det stor risk att det blir repor om man drar ur och stoppar i kontakten ofta (åska - landet o.s.v.) men å andra sidan kan man få samma färg som vägg/tapet med lite tur. (däremot är jag direkt motståndare till pensel/rollerkladd på den här typen av prylar, det ser verkligen amatörmässigt ut)
1 svar · 2,4k läst
K
kenka: nja.... hade aldrig hört talas om att kabeln skulle skadas vid åskväder, men det var ngn som sade sig veta det här på byggahus. Nu har jag själv jobbat med både plattsättning och hanterat en del värmekabel & aldrig hört något liknande. Det var kanske någon som trodde sig veta det.... Vad vet jag. Man börjar undra ibland...
1 svar · 1,3k läst
C
Carl: Det verkar ju inte klokt det du tänker göra. Om jag förstått dig rätt så ska du mata den fasta installationen med CEE-don? Var någonstans har du gränssnittet till den fasta installationen? Du måste ju någonstans även göra förändringar i den fasta installationen. Det låter alldeles tokigt och som om du angriper problemet från fel håll. Arbetar du på teater eller kanske på
5 svar · 1,8k läst
Y
yxis: Tänk på att det inte alls är säkert att TP är det som gäller om 20 år. För 20 år sedan så var det alltid koaxkablar som gällde för datornätverken, och telefonledningarna var i varje fall inte partvinnade.
7 svar · 1,6k läst
Y
yxis: Det blir faktiskt störningar från datorer, även med korta och helt korrekt klämda UTP-kablar. Det är vanligt att störningarna hamnar på vissa frekvenser som hänger ihop med systembussar och liknande. Jag har två gamla godingar med 100MHz systembuss bådatvå som står på dygnet runt, och mycket riktigt har jag en störning på just 100Mhz som är ungefär lika stark som P3-sändaren som
47 svar · 6,0k läst
A
anette_jonas: Kan meddela att Force 755S är godkänd av Canal+ och det räcker för mig. Jag vägrar att ha något att göra med Viassat för tv3 och viasat sport har vi i föreningen. Har haft en Force mottagare som jag var nöjd med vad det gäller snabbhet och bilden.
24 svar · 3,7k läst
L
lind75: det var just svensson höjden jag var ute efter.
2 svar · 3,1k läst
R
roli: Se svaret under en annan tråd....
0 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.