Byggahus.se

Elinstallation i nybygge?

1. O
    Medlem · 16 inlägg

Ola_Byggare

Medlem
    Vi bygger ett nytt hus i lösvirke och håller precis på och skissar på vilka kabel-lösningar som vi skall utnyttja i huset.
    - Förberett för IP-telefoni ????
    - Trådlöst nätverk ????
    - Parabol/satellitmottagare ????
    Är det någon som har lite tips på vad man i övrigt kan förbereda inför framtiden samt hur man bör planera ovanstående?

Tacksam för svar.

/"Ola"

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Elinstallation i nybygge?

Som du kan läsa under denna rubriken så är det vettigt att dra kabel för telefoni, TV samt data, till varje rum i huset. Du ska gärna dra så kallad Cat 7 kabel då denna klarar TV och du blir mer framtidssäkrad. Tänk på att dra alla kablar till ett korskopplingsskåp i något lämpligt rum.

För att vara riktigt säker så ska du dra VP rör med stor diameter, då kan du i framtiden dra ut den gamla kabel och stoppa in ny (tjockare) bättre kabel.

Om du vill vara super-duper-säker så drar även tomma VP rör till alla rum, som du i framtiden kan fylla med exempelvis fiber eller vad som nu blir framtidsstandard.

IP telefoni behöver ingen speciell kabel utan kan använda någon av de dragna kablarna.

Jag hade hellre satsat på kabeldragning än trådlöst nätverk. Det är ju busenkelt att komplettera det i efterhand.

3. D
    Medlem · 96 inlägg

Dicken

Medlem

Håller helt med lastkaj. Bättre att dra ett rör fömycke än
    ett för lite. De svider när man en vacker dag står där med skägget i brevlådan. 8)

4. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Håller också med lastkaj.

Data
    Satsa på trådat i ett nybygge. Komplettera dock gärna med trådlöst för bärbara batteridrivna prylar.
    Det räcker med cat5e för data även uppe i gigabit nätverken. Billigare kabel är svår att hitta.

Telefoni
    När det gäller telefoni så fundera starkt på IP-telefon, vilket som tur är använder de vanliga nätverks kablarna. Vill du använda trådlösa telefoner och tycker att trådlösa ip telefoner är a) för dyra och b) f¨r dåliga, så använd DECT telefoner så länge.

TV/Radio
    TV/Radio går också att sända över nätverket i "analog form" genom att använda lite extra utrustning i korskopplingen och specialkablar mellan uttag och TV/Radio.

Ex LexCom (http://www.schneider-electric.se/pr...25|167|&ID=100690&BrandID=3från Lexel (http://www.lexel.se) är ett sådant system.

Själv skulle jag inte använda det, då jag tycker det är för dyrt för det lilla. Telefonifunktionen faller också bort helt enligt mig. För högkvalitativa signaler hade man nog ändå fått dra specielkablage, så vad gör ett par extra TV antennsignaler med uttag.

Glöm inta att hur som helst skapa ett ordentligt utrymme i huset där du kan ha alla data/telefoni utrustning. Såsom ADSL modem, routers, firewalls, server, pathcpaneler, wireless gateways, DECT bas, och allt annat teknikmojs. Se också till att ha strömförsörjning dit.

5. O
    Medlem · 16 inlägg

Ola_Byggare

Medlem

Tack så mycket för svaren.

Skall gå igenom detta med elektrikern.

/Ola ;D

6. F
    Medlem · 6 inlägg

Flygisen

Medlem

Då är frågan... krävs det cat7 kabel när det blir digital-tv om några år & det analoga släcks ned...?
    Eller räcker det med cat5e kabel för att överföra digital-tv signal i ett nätverk....? ???

7. M
    Moderator · Västernorrland · 11 185 inlägg

Mats

Moderator

Jag gör snart ett makro av detta inlägg.

Strunta i telekabel och jack och dra flera datakablar istället. Tele går utmärk över datakabel/jack. Faxar modem osv kräver tråd. Fördelen med att bara dra datakabel är att man kan omfördela i korskoppplingen när man vill flytta ett jack

8. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Jag måste säga att det är väldigt många åsikter om hur framtiden kommer att se ut.

I mina ögon är ett hus byggt 1960 ganska nytt, medan ett hus byggt på 1700-talet ganska gammalt.

Om man 1960 hade förutspått att en dag skulle man ha råd med tv-apparater i de flesta rum, så had de kablade man dragit då varit värdelösa redan ett decenium senare. 1960 använde man bandkabel, 300 ohm oskärmad balanserad kabel för TV, och kablarna var oftast inte specade högre upp än för VHF-bandet, d.v.s. TV1.

Däremot hade en gissning att man skulle ha telefon i varje rum gett kablar som varit vettiga att använda just för telefon även idag.

Om man för 15 år sedan hade dragit kablage för att installera en parabolanläggning så hade man haft idag helt onödiga kablar för motor- och polarisationsstyrning, och koaxialkabeln hade haft sämre egenskaper än dagens till ett mycket högre pris även om den säkert gått bra att använda även med en ny anläggning idag.

Den enda lärdom man kan dra av detta är att dra många rör, och dra tillräckligt grova rör. Snåla inte på rör och apparatdosor!

Dra sedan bara in de ledningar som behövs för stunden.

Om man vill så kan man dra in något billigt grövre snöre i de rör som inte används, för att kunna ha en chans att klara sig ifall man har sådan enorm otur att någon sättning i huset eller liknande får en rörskarv eller liknande att glida isär, men det är tveksamt om det är värt besväret.

Jag skulle idag använda vanliga telefonjack för telefonin. Det är bara jobbigt att behöva stoppa i någon slags byglar istället för jackens brytfunktion, eller koppla om i en patchpanel när man tar bort en telefon någonstans.

Ingen idag har flera ip-telefoner utspridda i huset, kopplade på samma abbonemang. Idag har man en liten lös låda som ger en analog telefonlinje där man kopplar in vanliga telefoner, om man nu inte är betatestare för iptelefoner förstås.

En poäng med iptelefoni är att man kan ha många abbonemang samtidigt lika enkelt och billigt som man har flera mobiltelefoner idag, så det är lämpligt att dra in tillräckligt många telefonledningar.

Jag skulle dra telefonledningarna med vanlig nätverkskabel, cat5 eller något i den stilen, och montera dubbel-telefonjack utanpå dosorna, eftersom en tp-ledning har ledare nog för att mata just ett dubbeljack, och då är man förberedd för dels ett fast analogt abbonemang och ett iptelefoniabbonemang.

Jag skulle aldrig välja att köra tv över TP med sånadär baluner, det är verkligen pengar i sjön.

Däremot skulle jag nog valt en koaxkabel som är god nog att köra upp till 2GHz i , för att köra dagens parabolanläggningar genom den.

9. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Det beror på vad du menar med digital-tv.

Man kan ju köra tv digitalt dels på "klassiskt" vis, d.v.s. marksänt, via satellit eller i kabeltvnät, eller så kan man skicka tv över internet.

Cat5e är till och med det onödigt för internet-tv.

I princip räcker det med gamla BNC-nätverk på 10mbit för att överföra tv i DVD-kvalité från internet.

För marksänd digitaltv krävs samma kablage som för marksänd analog tv då man kör på samma frekvensband. Jag skulle definitivt dra vanliga koaxkablar.

10. D
    Medlem · Västra Götaland · 522 inlägg

Don_Tom

Medlem

Verkar vettigt. Men skall man då dra två grova rör till varje rum som i framtiden kan komma att bestyckas med TV/Telefon/Dator?

Kan man, som jag tolkar Ditt inlägg, få antennsignalen genom annat än koaxial kabel?

Finns det någon "Dummies guide to prepairing your house for the future" att läsa någonstans?

11. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 025 inlägg

Jesca_j

Medlem
  12. A
    Medlem · 163 inlägg

adam32

Medlem

hejsan . ja att dra så mycket det bara går när väggarna är uppna . vi har dragit in data tele och tv i hela huset . vi drog åxå fönsterbelysning på alla fönster , spottar i badrum , kök och högtalar kabel i två rum . Ett tips är att dra larmkablarna på en gång . det finns så mycket att dra in ...... elvärme bakom badrumsspeglar mm mm .
    mvh adam

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.