En trefasugn är på flera kilowatt, lamporna på 15-100w. Lamporna är alltså mer eller mindre "en piss i nilen".Jorgen skrev:
Om spisen leder över ett genomsnitt av fas 1 och 2 ut till lamporna, så blir det visserligen inte 220 volt över dem men väl något i stil med 190 volt, vilket nog de flesta upplever som "full styrka".
Det här med att dra på ugnen är väl ändå standardknepet nummer ett för att testa om det är en huvudsäkring som gått eller inte
Om man vill prova mer så kan man ansluta ett elektriskt värmeelement, eller något annat som drar mycket ström såsom våffeljärn, brödrost o.s.v., medan ugnen är påslagen, och se om lamporna lyser mycket svagare då. Se upp med att elektroniska apparater och apparater med motorer i sig (tv, video, kylskåp o.s.v.) kan ta skada om man laborerar för mycket vid den här typen av fel.
Det där med nolla som släppt tror jag inte en sekund på om man inte av någon anledning har spisen ansluten till två faser och nolla eller liknande. De flesta trefasspisar saknar helt nolledare, perilexkontakt gjuten på kabeln brukar sakna nollstiftet.
Samma sak gäller motorer, och för den delen elpatroner, som är trefasanslutna. Den elpatron jag har använder nollan enbart för att driva ett par kontaktorer och en liten transformator för elektroniken i styrboxen, inte själva patronen.
Yxis:
Inkommande PEN syftade jag på om det var det du angrep.
2 ggr har jag råkat ut för PEN bortfall under mitt yrkesliv.
Det är inte alls roligt för ägaren av anläggningen, följden blir att spänningen i vägguttagen blir högre än 230 volt. OM det finns enfasbelastningar på olika grupper anslutna och igång.
För nått år sen var ja i en villa där samtliga datorer tv-apparater och annan känslig elektronik gett upp av överspänning efter att pen ledaren gått av.
Inkommande PEN syftade jag på om det var det du angrep.
2 ggr har jag råkat ut för PEN bortfall under mitt yrkesliv.
Det är inte alls roligt för ägaren av anläggningen, följden blir att spänningen i vägguttagen blir högre än 230 volt. OM det finns enfasbelastningar på olika grupper anslutna och igång.
För nått år sen var ja i en villa där samtliga datorer tv-apparater och annan känslig elektronik gett upp av överspänning efter att pen ledaren gått av.
Håller med 'Erik_D'. Har en arbetskamrat som nyligen råkat ut för de. Kyl/frys, värmepannan, 1 st TV och DVD.
det visade sig att när man la om från byggström till permanent så glömdes PEN för ett ögonblick.
Så nog f..n kan det bli problem......
det visade sig att när man la om från byggström till permanent så glömdes PEN för ett ögonblick.
Så nog f..n kan det bli problem......
Det jag menar är att om PEN-ledaren gått av så blir inget bättre av att man drar på ugnen/spisen, felet finns kvar precis som det är, medan saknas en fas så leds spänning över från de andra faserna då man slår på spisen vilket tänder de lampor som varit "döda".Erik_D skrev:Yxis:
Inkommande PEN syftade jag på om det var det du angrep.
2 ggr har jag råkat ut för PEN bortfall under mitt yrkesliv.
Det är inte alls roligt för ägaren av anläggningen, följden blir att spänningen i vägguttagen blir högre än 230 volt. OM det finns enfasbelastningar på olika grupper anslutna och igång.
För nått år sen var ja i en villa där samtliga datorer tv-apparater och annan känslig elektronik gett upp av överspänning efter att pen ledaren gått av.
Nog är avbrott i PEN-ledaren en mardröm, men det yttrar sig knappast som för johanna.
Förresten så undrar jag varför man har drivor av känsliga prylar anslutet i vägguttagen medan man donar med elinstallationerna, och dessutom undrar jag varför man slår på alla grupper på en gång... jag hade då iaf provmätt att det blivit rätt innan jag slagit på mer än glödlampor, fast det är förstås skillnad på om man jobbar proffessionelt varje dag, man trubbas av lite då...
Yxis: Hm igen?
Lite mycke angrepp nu tycker jag.
Dom felen jag syftade på hade givetvis inte jag ORSAKAT utan jag hittade samt AVHJÄLPTE felen.
Pen bortfall orsakas oftast av för dåligt dragna anslutningar i någon ände eller att kraftbolaget arbetar på linjen. I alla nyinstallationer är iaf jag noggran med att mäta allting innan kunden får ansluta någon utrustning.
Lite mycke angrepp nu tycker jag.
Dom felen jag syftade på hade givetvis inte jag ORSAKAT utan jag hittade samt AVHJÄLPTE felen.
Pen bortfall orsakas oftast av för dåligt dragna anslutningar i någon ände eller att kraftbolaget arbetar på linjen. I alla nyinstallationer är iaf jag noggran med att mäta allting innan kunden får ansluta någon utrustning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden