3 141 läst ·
44 svar
3k läst
44 svar
xbox som mediacental ?
Sida 1 av 3
Jag funderar att köpa en moddad xbox med 120GB hårddisk (http://www.xboxmod08.com/) och koppla den till nätverket i huset för att kunna spela upp filmer, mp3's och visa foton.
Har för närvarande stationära datorn på övervåningen och det e ett sånt fipplande när man ska hålla på å bränna mm.
Visst skulle man kunna stream ner allt till TV:n men då måste man ju springa upp å sätta igång datorn och ha den igång. Skulle vara väldigt smidigt att bara sätta igång xbox:en och se på en film eller liknande.
Är det någon som har erfarenhet av detta ?
Alla synpunkter är bra, man stirrar sig lite blind ibland.
Har sett att i en annan tråd att Pinnacle har ngn form av Showcenter men jag tycker inte den uppfyller mina krav.
Har för närvarande stationära datorn på övervåningen och det e ett sånt fipplande när man ska hålla på å bränna mm.
Visst skulle man kunna stream ner allt till TV:n men då måste man ju springa upp å sätta igång datorn och ha den igång. Skulle vara väldigt smidigt att bara sätta igång xbox:en och se på en film eller liknande.
Är det någon som har erfarenhet av detta ?
Alla synpunkter är bra, man stirrar sig lite blind ibland.
Har sett att i en annan tråd att Pinnacle har ngn form av Showcenter men jag tycker inte den uppfyller mina krav.
Du gör helt rätt som köper en moddad xbox, programmet som gör om Xboxen till värsta multimediacentralen heter Xboxmediacenter (XBMC)
Funkar helt kanon, Tomshardware testade XBMC mot vanliga stationära Mediacenters och Xboxen vann.
Det jag mest gör är att streama filmer, bilder, musik, webbradio, webbtv m.m. Funkar kanon när man väl fått allt konfigurerat. att det dessutom finns på svenska gör inte saken sämre.
Lite Länkar:
http://www.tomshardware.com/consumer/20040511/index.html
http://www.xboxmediacenter.de
Funkar helt kanon, Tomshardware testade XBMC mot vanliga stationära Mediacenters och Xboxen vann.
Det jag mest gör är att streama filmer, bilder, musik, webbradio, webbtv m.m. Funkar kanon när man väl fått allt konfigurerat. att det dessutom finns på svenska gör inte saken sämre.
Lite Länkar:
http://www.tomshardware.com/consumer/20040511/index.html
http://www.xboxmediacenter.de
Följer XBMC-programvaran med eller är det något man själv måste lägga in ?
Var det svårt att konfigurera allt eller är det bara lite härligt pyssel för en tekniknörd.
Hade tänkt lägga allt på hårddisken i xbox:en, mp3
r filmer, kort mm. Har börjat sukta efter den med 250GBs hårddisk. 
Tack för länkarna, har sugit i mig alltihop.
Var det svårt att konfigurera allt eller är det bara lite härligt pyssel för en tekniknörd.
Hade tänkt lägga allt på hårddisken i xbox:en, mp3
Tack för länkarna, har sugit i mig alltihop.
Nej det följer inte med, eller det beror iofs på, den som chippar boxen brukar kanske lägga in det eftersom alla vill ha det, så var det på min box, men det kommer dagligen ut nya versioner av XBMC eftersom version 1.0 inte är släppt än, lär dyka upp inomnågon vecka.
Det är inte så svårt att konfigurera, man måste editera sökvägar och liknande som finns i en .xml fil, men när väl det är gjort så är det inga problem, skall du dessutom ha allt lagrat på Boxen och inte i nätverket så är det i princip klart från början. En underbar grej är att man kan spela upp .bin och .img filer direkt utan att först packa upp eller bränna över dom dom på skiva
Förresten www.psxcare.com har ett bra forum
Dessutom så har det i dom senare versionerna tillkommit "Vädertjänst" och Nyhetsremsa, så om du har boxen ansluten till Internet så går den själv ut och hämtar hem en 5dygnsprognos och senaste nyheterna, som sen scrollas längst ner på startbilden ;o)
Det är inte så svårt att konfigurera, man måste editera sökvägar och liknande som finns i en .xml fil, men när väl det är gjort så är det inga problem, skall du dessutom ha allt lagrat på Boxen och inte i nätverket så är det i princip klart från början. En underbar grej är att man kan spela upp .bin och .img filer direkt utan att först packa upp eller bränna över dom dom på skiva
Förresten www.psxcare.com har ett bra forum
Dessutom så har det i dom senare versionerna tillkommit "Vädertjänst" och Nyhetsremsa, så om du har boxen ansluten till Internet så går den själv ut och hämtar hem en 5dygnsprognos och senaste nyheterna, som sen scrollas längst ner på startbilden ;o)
Jag funderade på att bygga en HTPC men valde att modda en Xbox istället.
Jag är toppennöjd. Har musiken och filmer på datorn och tittar på dom via vanligt nätverk på Xboxen.
En bra sida med info om hur man gör osv. är http://www.xbox-scene.com
Jag är toppennöjd. Har musiken och filmer på datorn och tittar på dom via vanligt nätverk på Xboxen.
En bra sida med info om hur man gör osv. är http://www.xbox-scene.com
Xbmc är uppföljaren till Xbmp
Har inte kopplat on varken TV:n eller hemmabiosystemet till nätverket men det skulle säkert gå på något sätt. Dock så verkar det lättare att koppla in en Xbox.Firefighter skrev:
Tack för din input. Jag är nu övertygad om att xboxen blir perfekt och ska beställa en nu. Har sett de nya tilläggen till programvaran och det kan vara en kul grej att se vädret.rich710 skrev:Nej det följer inte med, eller det beror iofs på, den som chippar boxen brukar kanske lägga in det eftersom alla vill ha det, så var det på min box, men det kommer dagligen ut nya versioner av XBMC eftersom version 1.0 inte är släppt än, lär dyka upp inomnågon vecka.
Det är inte så svårt att konfigurera, man måste editera sökvägar och liknande som finns i en .xml fil, men när väl det är gjort så är det inga problem, skall du dessutom ha allt lagrat på Boxen och inte i nätverket så är det i princip klart från början. En underbar grej är att man kan spela upp .bin och .img filer direkt utan att först packa upp eller bränna över dom dom på skiva
Förresten www.psxcare.com har ett bra forum
Dessutom så har det i dom senare versionerna tillkommit "Vädertjänst" och Nyhetsremsa, så om du har boxen ansluten till Internet så går den själv ut och hämtar hem en 5dygnsprognos och senaste nyheterna, som sen scrollas längst ner på startbilden ;o)
Det gäller också att det hela är så smidigt som möjligt i och med att damen i huset också ska använda det och därför läggs nog det mesta på boxen.
Vet ännu inte själv men har en kollega på jobbet som har en Xbox i samma syfte och står den i ett skåp som man har tv:n på så stör den tydligen inte.markis skrev:
Ingen aning om hur långt tid uppstarten tar.