Jag funderar att köpa en moddad xbox med 120GB hårddisk (http://www.xboxmod08.com/) och koppla den till nätverket i huset för att kunna spela upp filmer, mp3's och visa foton.

Har för närvarande stationära datorn på övervåningen och det e ett sånt fipplande när man ska hålla på å bränna mm.

Visst skulle man kunna stream ner allt till TV:n men då måste man ju springa upp å sätta igång datorn och ha den igång. Skulle vara väldigt smidigt att bara sätta igång xbox:en och se på en film eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet av detta ?
Alla synpunkter är bra, man stirrar sig lite blind ibland.

Har sett att i en annan tråd att Pinnacle har ngn form av Showcenter men jag tycker inte den uppfyller mina krav.
 
Du gör helt rätt som köper en moddad xbox, programmet som gör om Xboxen till värsta multimediacentralen heter Xboxmediacenter (XBMC)
Funkar helt kanon, Tomshardware testade XBMC mot vanliga stationära Mediacenters och Xboxen vann.
Det jag mest gör är att streama filmer, bilder, musik, webbradio, webbtv m.m. Funkar kanon när man väl fått allt konfigurerat. att det dessutom finns på svenska gör inte saken sämre.
Lite Länkar:
http://www.tomshardware.com/consumer/20040511/index.html

http://www.xboxmediacenter.de
 
Följer XBMC-programvaran med eller är det något man själv måste lägga in ?

Var det svårt att konfigurera allt eller är det bara lite härligt pyssel för en tekniknörd. :)

Hade tänkt lägga allt på hårddisken i xbox:en, mp3:or filmer, kort mm. Har börjat sukta efter den med 250GBs hårddisk. :)

Tack för länkarna, har sugit i mig alltihop.
 
Nej det följer inte med, eller det beror iofs på, den som chippar boxen brukar kanske lägga in det eftersom alla vill ha det, så var det på min box, men det kommer dagligen ut nya versioner av XBMC eftersom version 1.0 inte är släppt än, lär dyka upp inomnågon vecka.
Det är inte så svårt att konfigurera, man måste editera sökvägar och liknande som finns i en .xml fil, men när väl det är gjort så är det inga problem, skall du dessutom ha allt lagrat på Boxen och inte i nätverket så är det i princip klart från början. En underbar grej är att man kan spela upp .bin och .img filer direkt utan att först packa upp eller bränna över dom dom  på skiva
Förresten www.psxcare.com har ett bra forum
Dessutom så har det i dom senare versionerna tillkommit "Vädertjänst" och Nyhetsremsa, så om du har boxen ansluten till Internet så går den själv ut och hämtar hem en 5dygnsprognos och senaste nyheterna, som sen scrollas längst ner på startbilden ;o)
 
jag har en kiss DP-500 lätt mitt bästa köp, kolla på en x-box men det blev en kiss vet inte vilket som är bäste men jag är hel nöjd.

en dvd spelare med nätverkskort ;)
 
Jag funderade på att bygga en HTPC men valde att modda en Xbox istället.
Jag är toppennöjd. Har musiken och filmer på datorn och tittar på dom via vanligt nätverk på Xboxen.

En bra sida med info om hur man gör osv. är http://www.xbox-scene.com
 
Det här med Xboxmediacenter, funkar det som Xbox Media playern eller ?

Typ att man bara slänger över katalogen via FTP och startar Xboxmediacenter i menyn ?

Ser ju rätt likt ut med .xml filen för configuration osv. ..
 
Xbmc är uppföljaren till Xbmp
 
Ahh ok då är jag med :) tackar för infon
 
Xrister: Har du kopplat stereon också till nätverket eller kör du ett hemmabiosystem som är kopplat till nätverket? Mest med tanke på att du skrev att du skulle kunna streama ner allt till tv:n..

/a
 
Firefighter skrev:
Xrister: Har du kopplat stereon också till nätverket eller kör du ett hemmabiosystem som är kopplat till nätverket? Mest med tanke på att du skrev att du skulle kunna streama ner allt till tv:n..

/a
Har inte kopplat on varken TV:n eller hemmabiosystemet till nätverket men det skulle säkert gå på något sätt. Dock så verkar det lättare att koppla in en Xbox.
 
rich710 skrev:
Nej det följer inte med, eller det beror iofs på, den som chippar boxen brukar kanske lägga in det eftersom alla vill ha det, så var det på min box, men det kommer dagligen ut nya versioner av XBMC eftersom version 1.0 inte är släppt än, lär dyka upp inomnågon vecka.
Det är inte så svårt att konfigurera, man måste editera sökvägar och liknande som finns i en .xml fil, men när väl det är gjort så är det inga problem, skall du dessutom ha allt lagrat på Boxen och inte i nätverket så är det i princip klart från början. En underbar grej är att man kan spela upp .bin och .img filer direkt utan att först packa upp eller bränna över dom dom  på skiva
Förresten www.psxcare.com har ett bra forum
Dessutom så har det i dom senare versionerna tillkommit "Vädertjänst" och Nyhetsremsa, så om du har boxen ansluten till Internet så går den själv ut och hämtar hem en 5dygnsprognos och senaste nyheterna, som sen scrollas längst ner på startbilden ;o)
Tack för din input. Jag är nu övertygad om att xboxen blir perfekt och ska beställa en nu. Har sett de nya tilläggen till programvaran och det kan vara en kul grej att se vädret. :)

Det gäller också att det hela är så smidigt som möjligt i och med att damen i huset också ska använda det och därför läggs nog det mesta på boxen.
 
Två frågor:
Surrar inte X-boxen? Man vill ju helst ha en "mediacenter" som är tyst.
Hur lång tid tar uppstarten?
 
Vilket chip skulle ni då rekommendera. Är ju en djungel för en icke så kunnig som jag.
 
markis skrev:
Två frågor:
Surrar inte X-boxen? Man vill ju helst ha en "mediacenter" som är tyst.
Hur lång tid tar uppstarten?
Vet ännu inte själv men har en kollega på jobbet som har en Xbox i samma syfte och står den i ett skåp som man har tv:n på så stör den tydligen inte.

Ingen aning om hur långt tid uppstarten tar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.