Hej
Det här blir mitt första inlägg i detta forum. :)
All nödvändig info om vad XBoxmediacenter (xbmc) klarar av, hittar man här http://www.xboxmediacenter.de/info_project.htm Men generellt sett klarar den av att spela allt som du kan komma på. Den fungerar t.o.m som DVD spelare dock klarar xbmc ej av DVD-menyer än.

Jag kan personligen rekomendera detta system varmt. I och med version 1.0 som nyligen blev klar är programmet dessutom väldigt stabilt och buggfritt.

Om du skall köpa en Xbox endast för media har inte val av chip så stor betydelse. En rekomendation är dock Xecuter3 med IR tillägg. Detta innebär att man får möjligheten att slå på/stänga av xboxen via fjärrkontroll, något som inte fungerar med standard DVD-kit. Xecuter3 är precis på gång att komma ut i butik.

En modifierad xbox startar normalt till en sk Dashboard. Denna används för att starta andra applikationer som tex xbmc. Det går dock att med väldigt enkla medel få xbmc som dashboard. Mao när du startar din xbox kommer du direkt in i xbmc.

Personligen har jag ingen media på min xbox utan når det via nätverket på en stor filserver där hela familjens bibliotek av musik, fotografier och filmer/familjefilmer/barnfilmer finns.

Jag bygger för närvarande en lösvirkes villa på ca 160kvm och avser att installera nätverk i hela huset så att vi kan använda en xbox vid varje TV. Xboxen i vardagsrummet skall kopplas till det inbyggda surround systemet så musiken och filmerna kan upplevas med bättre ljudkvalitet. Funderade lite på LexCom men inser efter att ha läst i dessa forum att normalt nätverk i kombination med xbox/xbmc verkar bättre (för mig).

Jag har upplevt xboxens ljudnivå som något besvärande och tänker därför ställa in den i ett skåp med glasfönster så att jag kan fortsätta styra den med fjärrkontroll. Kan ju nämnas att jag egentligen aldrig använder de tillhörande spelkontrollerna.

Har du några frågor om xbmc så tveka inte att fråga mig.

Tack för ett trevligt forum.
/Niklas

Tack för ditt utförliga svar ! Och välkommen hit !
Undrar nu lite mer: Ska man köpa en färdigmoddad box eller göra det själv ? Är ganska van vid lödning, dock inte ytmonterat.... Var hittar man isf chippet du rekommenderar ? Är det Xbox-live kompatibelt (dvs har switch) ? Vet inte om det kommer att användas, men man är ju nyfiken... Skall man satsa på en större HD direkt, eller köra alla filmer via nätverket istället ?
Puh... det blev många frågor där... !

Hej.

Är det någon som vet om man kan använda xboxen
till hårddisk inspelning från tvn också?

med timer programering?

Mvh//Magnus

@MrMagic
Personligen köpte jag en färdigmoddad med 120Gb Hd direkt från psxcare. Är du van att löda och är modig ;) så finns det många tutorials på hur det går till på http://www.xbox-scene.com. Dessutom måste du pyssla lite med formatering av disken och installaition av program. En fördel med att köpa färdigmoddat är väl att iaf psxcare lämnar viss garanti på jobbet.

Xecuter3 Har 'Live switch' ja, viket innebär att Xboxen körs i omoddat orginal läge. Bör dock ej förväxlas med Liveskydd som innebär att man kan spela i moddat läge men är skyddad mot banning från Live. Men här är det vikitgt att man vet vad man gör (så det får du ta reda på själv vad det innebär exakt 8) OBS det innebär INTE att man kan använda Live! i moddadt läge).

Stor eller lite Hd från början stryrs som jag ser det av många olika faktorer. 1. Har du redan mycket utrymme på PC Hd (Isf behöver du ju inte lägga Media på XBox-Hd)? 2. Kommer du att spela dina spel och vilja ha dessa tillgängliga utan att använda skivorna du köpt (De kan kopieras till Xbox-Hd men ej Nätverks Hd)? 3. Tycker du att 8Gb Hd (Standard storlek på orginal Xbox)räcker oavsett vad du vill göra?

@Magnus Gbg
Nej Xboxen kan ej göra det eftersom den inte har någon TV in. Kommer troligen heller aldrig göra det. Däremot kan jag rekomendera ett program från samma grupp av utvecklare som är ämnat för PC, där ju den typen av mäjligheter är betydligt bättre. Det är samma program som xbmc i botten men vidareutvecklat. Även detta program är sk Open Source så det är helt kostndadsfritt att använda. Läs mer här:http://mediaportal.sourceforge.net/
Om jag får spekulera så finns det nog en chans att dessa två program i framtiden kommer att kunna kommunicera och på så vis ge xboxen virtuell Hd inspelning. Men det är ju inte säkert på långa vägar.
/Niklas

För er som även vill kunna spela in från Teven så kan jag tipsa om att Killarna bakom XBMC nu även utvecklar ett PC-program som ser nästan exakt ut som XBMC, kolla på http://mediaportal.sourceforge.net

Ett tips är att sätta i en annan fläkt och få en betydligt tystare Xbox. Finns guider på det också..

Har nu äntligen köpt och moddat en X-box. Blev SmartXX 2.0 chip i en version 1.6-box. Kan varmt rekommenderas. Var lite pyssel att få allt att fungera när man aldrig gjort det förut, men nu snurrar allt. Det enda man kanske saknar är inspelningsmöjligheter...

själv köpt en nyligen och moddat alles...

klart missnöjd med dvd kvaliten, är riktigt usel >:(

men för det priset så får man väl ta det :P

kör vidare på min vanliga för filmer

Deo skrev:
kan man köra xboxen i trådlöst nätverk? Har en 108mbits Netgear router jag hade hoppats kunna använda..
Du kan ju alltid ansluta en till "router" och bara köra den som accesspunkt, fast det blir förstås en lite dyr lösning. Man tycker att det borde utvecklas drivers för usb-anslutna trådlösa nätverkskort. Uttagen för handkontrollerna sägs vara USB med speciellt kontaktdon.

Magnus Gbg skrev:
Hej.

Är det någon som vet om man kan använda xboxen
till hårddisk inspelning från tvn också?

med timer programering?
Det här är ryktesvarning på men det sägs att om man har rätt sorts digitaltvmottagare på usb (titta på ttp://www.usa-x.org t.ex.) så kan man spela in digitaltvprogram.

Jag skulle nog ha satsat på en dreambox annars, iaf om det ändå finns planer på att skruva upp en parabolantenn.

Det här med att ha en dator i ett rum och tv'n i ett annat rum löser man rätt lätt med trådlös mus+tangentbord, och en videokabel för att se tv-utgången från datorn.

Annars är en bärbar dator med trådlöst nätverk och fjärrstyrning av den stationära datorn inte så dumt.

yxis skrev:
Jag skulle nog ha satsat på en dreambox annars, iaf om det ändå finns planer på att skruva upp en parabolantenn.

Det där låter intressant, vad är en dreambox?

Du kan inte koppla en trådlös router till en annan trådlös router utan för det måste man ha en trådlös brygga brygga .
Kör med Netgeras router och brygga hemma och det fungerar bra.

Är också sugen att skaffa en dreambox. Dreamboxen kan tydligen streama det man tittar på så man kan ha en xbox i annat rum och kolla tv där oxå.
Nån som vet om man kan använda Dreamboxen utan conaxmodul för att se Canaldigital med abbonemang? Det finns ju kortläsare, finns det mjukvara för det?

mr_pettersson skrev:
Nån som vet om man kan använda Dreamboxen utan conaxmodul för att se Canaldigital med abbonemang? Det finns ju kortläsare, finns det mjukvara för det?
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av det, men efter att ha läst lite på olika fora så verkar det gå bra, men man måste hämta nya koder från internet ganska ofta. Någon som vet mer...?

Finns en tråd om Dreambox: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1093933614;start=10#10

Ska du använda flera mottagare till samma parabol så finns det LNB:er med upp till åtta utgångar att köpa.

Men koden behöver man väl bara om man inte har abbonemang?
Är man laglig och har abbonemeng (med kort) fungerar det då?

Förlåt... en liten freudiansk felläsning... :D

Det går bra att använda ditt originalkort utan modul. Det är det som är så bra med Dreambox, du tankar bara hem ett plug in (fast det heter nåt annat på dreamboxspråk).

Men: kolla upp det här själv först! Jag har ingen DB själv utan är bara väldans intresserad och försöker läsa så mycket jag hinner om den här burken.

En Dreambox i standardutförande från butik kodar inte av nånting
alls faktiskt, bara fria kanaler.
Det man gör är att man i boxen installerar lösa emulatorer,
som sedan antingen låtsas vara ett kort, eller i fallet med ett
originalkort enbart sköter själva avkodningen och låter kortet
stå till tjänst med sina nycklar.
De 2 "stora" emulatorerna kodar av alla system du kan tänka dig
och med en sån så slipper man lösa moduler o skräp, som bara
ställer till.
Jag kör DB sen ett tag och tycker att den är förnämlig.
Dock så finns det såvitt jag vet, ingen programvara till
xboxen, som kan ta emot streamingen från DB i dagsläget.
De är helt enkelt bra på olika saker, DB kan tex inte spela
upp divx/xvid-filmer utan bara mpeg-filer till skillnad mot xboxen,
som ju spelar upp allt man ger den ;)
Men men, DB är ju ändå en satmottagare med möjlighet att
stoppa in en hårddisk, med inspelningsmöjligheter så därför
kör man med bägge två ;)

// Fredrik

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.