Goddagens!
Jag har ett en fundering kring uttag för motorvärmare.
Hur har alla tekniktokiga här löst det?

Jag har idag inget uttag utanför garaget utan har tidigare dragit sladden vid sidan om den gamla otäta garagedörren. Nu har vi skaffat ny dörr och den är tät så det går inte längre att klämma kabeln som tidigare.
Då är det dags att sätta upp ett fast uttag vid sidan av dörren. Det går enligt elektrikern bra att koppla på i en dosa inne i garaget, borra genom väggen och få ut ett uttag den vägen.
Då kommer vi till det knepiga. Jag köpte en timer på CO som är gjord för utomhusbruk och som kan fjärrstyras med fjärrkontroll. På det viset skulle man kunna ha en fast starttid på vardagar och sedan dra igång m-värmaren med fjärrisen t ex en kall lördag innan frukost så bilen är varm till IKEA-besöket 8). Perfekt tyckte jag tills jag kom på att man kanske inte vill ha timern sitta utomhus väl synlig för alla potentiella huliganer som går förbi på gatan.

Finns det någon liknande lösning som kan monteras fast inne i garaget? Att bara borra ett hål för en skarvsladd ligger inte för mig då jag vill att det skall se riktigt ut.
Någon som har något annat skojigt förslag? :)
 
Det finns timers som monteras i elcentraler på DIN-skena.

Du/elektrikern kan således dra tråd till ett uteplacerat uttag som styrs mha timer som sitter inomhus - i din vanliga elcentral - eller en nymonterad (dold kanske) central någon annanstans i huset.

Centralen behöver ju inte vara större än 1-3 moduler bred (dvs som 1-3 vanliga automatsäkringar).

 
Fördelen att göra som "Fasting65" säger är att man kan styra tiden innefrån huset. Man behöver mao inte gå ut i kylan om man vill ändra tiden. 8)
 
RoTe
Fasting65 skrev:
Det finns timers som monteras i elcentraler på DIN-skena.

Du/elektrikern kan således dra tråd till ett uteplacerat uttag som styrs mha timer som sitter inomhus - i din vanliga elcentral - eller en nymonterad (dold kanske) central någon annanstans i huset.

Centralen behöver ju inte vara större än 1-3 moduler bred (dvs som 1-3 vanliga automatsäkringar).
Tack för tipset!

Nån som vet någon bra och billig timer? Clas ohlson va dyra men fina och biltemas billiga men jobbigt små.
 
Tackar!
Antar att blir läge att dra en ny grupp från centralen i så fall. Hade varit bra om man kunde koppla in sig på garagegruppen men man vill ju inte ha timer på belysningen ;).
Sen var det det där med att dra igång värmaren på udda tider utan att springa in i elcentralen... Jag får väl skaffa något "smart home"-paket för den biten.
 
RoTe skrev:
Nån som vet någon bra och billig timer? Clas ohlson va dyra men fina och biltemas billiga men jobbigt små.
Köp inte de billiga/små från biltema. Det enda som är bra är priset. Jag är inne på min tredje timer. Den första la bara av den andra fick för sig att alla symboler skulle lys på displayen, och bröt man strömen så återgick den till "normal läge" för att lysa upp allt igen när man åter slåg på strömmatningen. Med andra ord REN SKIT.
 
RoTe
roli skrev:
Köp inte de billiga/små från biltema. Det enda som är bra är priset. Jag är inne på min tredje timer. Den första la bara av den andra fick för sig att alla symboler skulle lys på displayen, och bröt man strömen så återgick den till "normal läge" för att lysa upp allt igen när man åter slåg på strömmatningen. Med andra ord REN SKIT.
Ok, tack för varningen.

Det är så att vi ska anlägga ny parkeringsplats och måste dra dit uttag för motorvärmare och då kan man ju lika gärna lyxa till det lite oxå. :D Vår elcentral sitter 1m från köket så det är ju väldigt praktiskt med timers där.
 
zerre skrev:
Då är det dags att sätta upp ett fast uttag vid sidan av dörren. Det går enligt elektrikern bra att koppla på i en dosa inne i garaget, borra genom väggen och få ut ett uttag den vägen.
Då kommer vi till det knepiga. Jag köpte en timer på CO som är gjord för utomhusbruk och som kan fjärrstyras med fjärrkontroll. På det viset skulle man kunna ha en fast starttid på vardagar och sedan dra igång m-värmaren med fjärrisen t ex en kall lördag innan frukost så bilen är varm till IKEA-besöket 8). Perfekt tyckte jag tills jag kom på att man kanske inte vill ha timern sitta utomhus väl synlig för alla potentiella huliganer som går förbi på gatan.
En vad jag förstått fullt laglig lösning, som dock förkastades i en "intelligenta hemmet"-tråd, är att montera ett jordat uttag på utsidan av huset, dra in ledning och på isidan sätta ett 16A enfas CEE-
intagsdon, ("blå" hane för fast montage, samma typ av kontaktdon som används på många motorvärmare), och på insidan har du sedan en "motorvärmarkabel" med cee-hona och vanlig stickpropp ansluten i klasolle-timerlådan, som i sin tur är ansluten i ett vanlig eluttag. Se bara till att eventuella lösa kablar du tilvlerkar själv (för att det ska bli snyggt är det lämpligt att göra kablar med exakt rätt längd o.s.v.) har tillräckligt grov kabel för den säkring du har, 10A -> 1.5mm2 och 16A ->2.5mm2, annars kan det bli brasa den dagen man får för sig att slå på högsta effekt på kupévärmaren eller använda uttaget till annat (det vanliga är ju att man räknar med att ett fast monterat uttag tål den ström som det är avsäkrat, medan skarvkablar faktiskt får vara "för klena" (1mm2 = knappt 7A o.s.v.)

Nu kommer det bryta ut en debatt här, men min åsikt är att du i ditt fall bör räkna med att du redan har en bra timerlåda, och det kostar en slant helt i onödan att kasta den i sjön, om du nu inte råkar ha 30 dagar öppet köp kvar på den.
 
Klurig lösning det där Yxis! Nog för att jag har öppet köp kvar men det tilltalar mig att kunna använda fjärrkontrollfunktionen. Får se om min elis är mentalt förberedd för en sådan lösning ;).
Det enda som saknas nu är en indikering på att värmaren är igång. Typ en liten indikatorlampa på vägguttaget eller liknande. Skall leta runt lite och se om det finns uttag med inbyggd indikering liknande äldre trefasströmbrytare med en flimrande orange lampa :).
 
*Suck*

Det är INTE tillåtet att ens klamra fast en anslutningskabel dvs "skarvsladd"

Således ännu mindre tillåtet att montera intagsdon o allt vad det nu var som räknades upp av yxis ovan.

Vad är det som är så himla svårt att förstå vad det gäller våra svenska elsäkerhetsföreskrifter?

 
....men mitt förslag borde väl vara okej eller är jag också ute och cyklar?


....börjar bli lite byxis när du far runt som en skållad iller och styr upp.... Intet ont sagt om det. Det är alltid skönt att höra vad proffs har att säga - om du nu är proffs.
 
Fasting: Ditt förslag är helt klart godkänt och mycket bra dessutom ;)

Känner mig manad att styra upp lite så inte folk gör HELT fel.

Givetvis är jag själv elektriker.
 
puh! :D

Har själv skissat på en sån lösning och var mindre benägen att stryka idén.

Problemet kvarstår dock att få en SNYGG lösning. Timer på DIN-skena i normkapsling är allt annat är estetiskt.

 
Har du inte plats för den i din central kapsling då?
 
Jorå, där finns det plats - men den sitter i källaren och därmed förloras vitsen att slå på motorvärmaren "remote".  

Jag hade en idé att sätta timern i vardagsrummet och på så vis slå på timern kvällen innan nyttjandet av bilen - utan att behöva gå ner i källaren.

Lite lat bör man få bli efter ett husrenoveringsprojekt.  ;)


Det lutar åt en infälld minikapsling som monteras diskret bakom en gardin eller nåt.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.