Byggahus.se

Hur mycket håller skruven...

1. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem
    Nu är jag väl ingen mästare, men om nu bulten stannar kvar i brädan och inte dras igenom, så finns ju risken att den drar ner Taket/panelen istället, då den oftast enbart är spikad med en spik per Bräda och regel(takstol).
    Men man kan ju ha tur att sponten håller ihop och kvar Brädorna.

Jag kan ju ha fel i detta men jag skulle nog ta orken och klättra upp och förstärka istället för att chansa och därmed slippa allt jobb om det inte skulle hålla.

2. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

Re: Hur mycket håller skruven...

1" bräda hmm 28" tv på 60 kilo snackar vi radiorör nu eller?? ;) Men personligen skulle jag nog skissa på en förstärkning av något slag.... Upp på vinden med dig och gör så här... Borra hål där du skall ha ditt fäste alla 4 hålen.....Rakt igenom ....Upp på vinden släng ut en 1 meters planka som alla 4 hålen kan fästas i.

Be frun/sambo/ vän eller något skruva en skön stor skruv för att fästa TV stativet ta da ....Nu e det kanon!
    Och du kan avnjuta TV i taket......Kan ta runt en halvtimme om du vet vart på vinden du skall och inte behöver skotta Lösull eller annan fyllning :)

3. N
    Medlem · 104 inlägg

Nanoo

Medlem

Låter som en cool idé, den skulle man vilja se en bild på... ;)

4. N
    Medlem · 104 inlägg

Nanoo

Medlem

Åhå, inte alls pjåkigt! :D

5. C
    Medlem · Stockholm · 2 544 inlägg

ClasseClas

Medlem

Lycka till, hoppas det går bra!

6. N
    Medlem · 104 inlägg

Nanoo

Medlem

Jag det är aldrig i hamn innan regeringen har fått sagt sitt... ;D ;D ;D

7. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 030 inlägg

RoTe

Medlem

Jag har skruvat upp en fet boxningssäck i enbart en krok som sitter i en klen 30cc takregel. Kroken rör sig inte ett dugg men taket flexar som fan. ;D Det är dock i garaget så vem bryr sig.

8. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Tänk på att just en TV är en helt annan sak än de flesta andra saker när det gäller rasrisken. Man vill INTE att just en TV rasar.

En kompis provade under hyffsat kontrollerade former att slå sönder bildröret på en tv för länge sedan, d.v.s. han tog på sig hyffsat med skyddskläder, skyddsglasögon och liknande, ställde sig i sin farsas garage och drämde till glaset med släggan. Jag var inte med men han påstår att det smällde rätt bra. Det blev ett saftigt märke i väggen där elektronkanonen kommit farande rakt framåt, i dess väg skulle jag inte vilja vara om/när det smäller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.