Byggahus.se

microsystem

1. N
    Medlem · 27 inlägg

Nile

Medlem
    Nägon som vet om det finns något hifi system som har nätverks anslutning så man kan streama ex mp3 filer över ett nätverk?

2. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Re: microsystem

Nja, jag har sett nån surroundstärkare av känt märke som haft usb-port och dykt upp som ett ljudkort, men det är ju inte riktigt vad du efterlyser...

Det finns ju lådor som ser ut som en "dvd-spelare utan dvd-spelare fast med nätverk", klasolle har en pinnacle tror jag det var för kring 2 papp, men även det är ju inte riktigt vad du vill ha...

Men, de flesta bättre ljudkort har såpass bra utgångar att de kan driva riktigt långa analoga kablar utan att man tappar så värst i ljudkvalité. Annars kan man ju köra digitalt, kör man koax så är det bara att ta billigaste tv-antennsladden så kan man ha hundratals meter mellan ljudkort och surroundstärkaren :)

3. N
    Medlem · 27 inlägg

Nile

Medlem

Tack för svaret men som du sa inte riktigt vad jag var ute efter
    har nämligen en showcenter och en mediaserver så man slipper alla filmer och cd skivor i hyllan, dock så vill ja ha en lite mindre anläggning på nedervåningen, så att jag kan ta del av serverns musik, finns ju lösningar med set top boxar för detta men skulle vilja ha en integrerad lösning så man har så lite grejer som möjligt framme

ngn som provat att köra högtalar signal genom nätverkskabel har (lexcomhome kabel) är inte ute efter ngn bassensation utan kommer bara isåfall driva ett par högtalare med mellanregister och diskant

4. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

kenwood har släppt en lösning.
    Sony kommer med en inom kort. Säljs i USA idag.
    B&O kommer med en.

LaCie har en lösning med stora diskar ethernetanslutna och TCP/IP-baserade. Koppla till kenwood så j-vlar!

Sedan finns en mängd andra lösningar typ Crestron.se, crestron.com, med flera, med flera. Kolla amerikanska siter.

5. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Det borde kunna funka hyffsat, om en TP ska driva båda högtalarna så kan man ju paralellkoppla ledarna två och två, om du råkar ha två TP dragna så kan du ju köra dem fyra och fyra till och med.

Det är otrolig skillnad på olika högtalare vad för krav på kabel de har, jag har ett par bowers&wilins DM-2 som låter skit om man inte har bra kablar, och ett par polk audio som inte alls är så känsliga på kabelval.

Om du har tänkt att ha några högtalare man köper på vilken köplada som helst så duger allt TP-kabeln utmärkt :) Se bara upp med störningar, det blir hyffsat magnetfält om du kör högtalareffekter (jämfört med nätverk, telefon o.s.v.) så jag skulle råda dig att använda ledarna i varje par som plus/minus till högtalaren, d.v.s. om du paralellkopplar två par så ta två vita paralellt som minus och t.ex. blå+orange som plus, inte vit+orange som plus och blå+vit som minus, iaf om kabeln går i samma korskopplingspaneler och liknande som andra kablar. Går den dragen egen väg så är det bara att utta och köra om du vill, men att använda paren skadar inte iaf.

Det lär nog också gå rätt bra att köra linesignaler i kabeln, fast utgången som driver det hela bör ha hyffsat låg utimpedans för att du inte ska få in störningar, och om signalkällan är avstängd men förstärkaren i köket fortfarande är på så lär det brumma satan.

Om du vill ha en 'riktig' liten stereo i köket så kör tp'n in på aux/tape/video/tv-ingång, eventuellt motstånd på ett par hundra ohm mellan signal och jord, och anslut andra ändan till en hörlursutgång (på en apparat som inte har nån loudness, tonkontroller eller liknande på hörlursutgången, helst ingen volymkontroll heller)... line out på ett datorljudkort som även orkar driva pyttehögtalare borde gå perfekt i det läget...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.