Jag har nyss kaklat ett nytt bad- och duschrum, hängt upp en varmvattenberedare på väggen och dragit alla rör och installetar sanitetsporslinet. Det enda som återstår är att koppla in varmvattenberedaren elektriskt. Fast installation tycks inte vara möjlig, då elkabeln från beredaren har en sladd med pågjuten vanlig jordad stickkontakt (1-fas). Jag måste alltså ansluta beredaren via ett eluttag. Då sladden är ganska kort, måste uttaget sitta i bad- och duschrummet. Vilken sorts uttag ska jag ha? Finns det uttag med jordfelsbrytare inbyggda?

lite beroende på var i badrummet uttaget är placerat bad rummet är indelat i soner då det gäller el..... ett alternativ är att fimpa stickproppen och att ansluta i en sk,tvättmaskinsbrytare eller om vvb har egen brytare i en anslutningsdosa........sitter vvb högt upp o ett bit från dusch eller badkar kan du montera ett vägguttag med inbyggd jordfelsbrytare..........pisse dyrt.....du får mer för pengarna om du sätter in en jordfelsbrytare för hela huset
micke

du kanske skulle anlitat en elektriker som då hade monterat en dosa för att sen kunna ansluta vvbn med exvis tvättmaskinsbrytare. det blir ju inte så snyggt eller är så kul att dra kabel på nykaklad vägg....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.