Ska koppla in mitt ADSL modem till en router och sen dra ut två kablar från routern som ska bli två RJ45 uttag på olika våningsplan i huset.

Vad behöver jag?

1. En Router (rekommendationerpå en stabil och pålitlig?, vi surfar mest bara)
2. Nätverkskabel (vilken typ?)
3. RJ45 vägguttag (vart köpa några som ser ok ut?)
4. Verktyg och kontakter för att kunna kapa och göra nätverkskabeln i rätt längd (vilka verktyg och tillbehör behöver jag?)

Frågor:

1. Är det svårt att kapa till nätverkskabel och sätta ihop det med kontakter?
2. Det verkar vara enklast att köra med oskärmad kabel? Ska det vara CAT5 eller CAT6? Fungerar CAT6 med alla nätverkskort m.m.?
3. Är det nåt annat jag ska tänka på när jag gör detta?

Tacksam för svar.

brevik skrev:
Ska koppla in mitt ADSL modem till en router och sen dra ut två kablar från routern som ska bli två RJ45 uttag på olika våningsplan i huset.

Vad behöver jag?
1. En Router (rekommendationerpå en stabil och pålitlig?, vi surfar mest bara)
På mitt ADSL-modem har jag möjlighet att koppla in tre datorer, modemet fungerar alltså som router. Kolla om det inte är så för dig också. Annars vet jag inte vilken router som är bäst.
2. Nätverkskabel (vilken typ?)
Jag tycker det räcker gott med cat5 oskärmad. Ska ju supporta upp till 100mbit/s
3. RJ45 vägguttag (vart köpa några som ser ok ut?)
www.kjell.com har helt ok uttag som det är ett trevligt pris på.
4. Verktyg och kontakter för att kunna kapa och göra nätverkskabeln i rätt längd (vilka
verktyg och tillbehör behöver jag?)
Du behöver ett kroneverktyg. Finns också på kjell&Co i alla prisklasser. Jag lyckades låna ett lite dyrare och jag har hört att de billiga går sönder på nolltid, men ska du bara koppla in två uttag kanske det klarar sig.
Frågor:
1. Är det svårt att kapa till nätverkskabel och sätta ihop det med kontakter?
Nix, riktigt enkelt.
2. Det verkar vara enklast att köra med oskärmad kabel? Ska det vara CAT5 eller CAT6? Fungerar CAT6 med alla nätverkskort m.m.?
cat6 fungerar med alla nätverkskort som cat5 fungerar på så det behöver du inte tänka på.
3. Är det nåt annat jag ska tänka på när jag gör detta?
Försök undvika att böja och vrida kabeln mer än nödvändigt och dra inte med än 100m.

Hej,

Varför dra kabel?? trådlöst fungerar jättebra och är inte speciellt dyrt.
Överföringshastigheterna mellan datorerna i ett trådlöst nätverk blir inte lika bra som med ett trådbundet men det spelar ingen roll alls om ni bara skall surfa.

Jag har D-link DI-624 108Mbit Router och den har funkat bra för mig.

Lycka till.

hannik0 skrev:
Hej,

Överföringshastigheterna mellan datorerna i ett trådlöst nätverk blir inte lika bra som med ett trådbundet men det spelar ingen roll alls om ni bara skall surfa.

Lycka till.
Orkar man dra trådfast ska man dra trådfast. Är man lat kör man trådlöst ;)

Sedan vet vi ju inte hur stabilt trådlöst blir då fler och fler skaffar det. Har man många närliggande grannar som i framtiden också skaffar trådlöst kan det bli problem med prestandan hos trådlöst.

Drog tråd i mitt eget hus för någon månad sen. Fick många trötta kommentarer om hur CP ::) jag var som gjorde mig åbäket att dra tråd när man kan köra trådlöst...

MEN...jag kollar väldigt ofta på film (snackar nedtankad film+mediaspelare) och vad jag förstått så funkar det rätt dåligt med trådlöst.....en del mediaspelare kräver tydligen att de står uppepå antennhelvetet alternativt att du har en skog med sändare, annars hackar det och har sig.

Kolla här:
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5633
Citat:
"Vid videouppspelning är vanlig lan-kabel att föredra efterom filmen kan hacka i annat fall."

Trådlösa farten funkar hyfsat om man stänger av allt som har med säkerhet att göra.....börjar man köra med kryptering så blir ALLT som går via internet segare, även surfningen.

SVAR:

1. 3Com är erkänt bra men kan vara lite för dyra, själv kör jag med en Netgear 125Mbit/s som funkat bra i 1½år. Dlink 624 har många haft stora problem med.

2. Cat5e oskärmad installationskabel räcker gott, finns på Microshop bland annat.

3. Finns också på Microshop.

4. Verktygen finns också på Microshop i olika prislägen.

Hej

Kan tipsa om att skärmad kabel kan vara en bra investering...

Har hört att alla nya 3G-master lätt kan störa ut ett oskärmat nät om man har otur.
Speciellt om man bor runt storstäder där masterna står tätt

Jonas_H skrev:
Hej

Kan tipsa om att skärmad kabel kan vara en bra investering...

Har hört att alla nya 3G-master lätt kan störa ut ett oskärmat nät om man har otur.
Speciellt om man bor runt storstäder där masterna står tätt
Det låter helt otroligt. Inte kan väl 3G-master störa ut ett trådbundet nätverk, oavsett om det är skärmat eller inte. Jag tror du har hört något om trådlöst och 3G-master.

Vi har två små barn och tjejen gillar inte det där med trådlöst :) (strålning) och jag tycker att tråd känns stabilare och mer pålitligt.

Det blir inte så mycket jobb för mig att dra tråd ändå.

hannik0 skrev:
Hej,

Lycka till.

Jag lär oxå behöva en liten patchpanel/patchbox som uttagen ska leda in i innan routern sen kopplas in i panelen. Jag vill gärna slippa en panel med typ 16 uttag på. Finns det nån lämplig om man bara vill ha 2-3 uttag? Kanske nån med 4-8 uttag på??

Tacksam för alla svar.

EDIT: Gärna kanske då en patchbox/panel för Cat6 (inget måste men ändå)

För er som är rädda för att Cat5e inte räcker till: trams!

- Gigabit utan problem upp till 100meter (runt 80 meter vid slaarvigt lagd kabel)
- 3G-master påverkar inte transmissionen för fem öre.

Trådlöst är helt ofarligt. Mikrovågsugnen är mångdubbelt värre. Det märker du när den är på och den lokala nätverkstrafiken på det trådlösa nätverket tappar fart. Mikron jobbar på samma frekvens och läcker en hel del.

För att inte tala om dessa video/tv flyttare. De sänder på samma band med ännu mera effekt (om microns strålskydd är helt).

Cat5 räcker gott även om prisskillnaden är så låg att det är lika bra att gå på cat6 på en gång.

Skärmat behövs inte i en bostad. En industri med störiga maskiner eller en livsmedelsbutik, kanske men inte i ett hem

Rent struntsnack att att en 3G mast skulle störa ett trådbaserat nät. Cat 5 jobbar upp till 100Mhz, cat 6 kan hantera 250. 3G ligger på 1.9 Ghz och uppåt.

Trådlöst har för dåliga prestanda för att vara ett seriöst alternativ 108 systemen ger ca 50 praktiskt om man bara använder en dator annars får man dela på dessa 50

brevik skrev:
Jag lär oxå behöva en liten patchpanel/patchbox som uttagen ska leda in i innan routern sen kopplas in i panelen. Jag vill gärna slippa en panel med typ 16 uttag på. Finns det nån lämplig om man bara vill ha 2-3 uttag? Kanske nån med 4-8 uttag på??

Tacksam för alla svar.

EDIT: Gärna kanske då en patchbox/panel för Cat6 (inget måste men ändå)
Har inte hittat någon så liten som du efterfrågar, men denna är "ganska" liten:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=710698832&pf_id=SE-924230

Som påpekat har direktronik kopplingsboxar för både cat 5 och cat 6
Kjell o co har cat 5

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.