Hej,
Min tvättmaskin har slutat att centrifugera och jag har fått rådet att byta kolen.
Kolen är beställda men jag lyckas inte begripa hur jag får loss motorn från sin infästning. Någon som vet hur man gör?
Jag får inte isär motorkåpan utan att lossa motorn helt.
Det är en Cylinda 1105 med en Siemensmotor vars kåpor har flänsar som en axel löper igenom, motorn går då att svänga för att kunna spänna drivremmen.
Jag antar att det skall gå att få ut axeln på något klurit sätt men jag vill göra rätt så jag slipper ringa en servicekille och skämmas med delarna i en påse...

Tacksam för snabb hjälp.

Mvh Niklas

P
Huggmejsel, yxa och spett är användbara verktyg..... ;)

Skämt åsido, men varför byta kol i motorn när den inte vill centrifugera?? Den snurrar väl runt trumman som vanligt vid tvätt - eller??
Är det variabel hastighet på centrifugeringen (som de flesta moderna maskiner har) så finns det sannolikt en elektronisk reglering - skulle tro att det är där felet sitter.

För Din egen skull - ring servicekillen och be dom titta på eländet först :-/ det kanske svider lite i lädret men jag tror nog att det är värt den kostnaden.

lossa den lilla bulten som fungerar som remspännare
lossa kablarna till motorn (stickpropp)
den andra sidan på motorn är fäst antingen med en lång genomgående bult eller med en kort bult (m8) från baksidan av det ena motorfästet
motorn består av 3 kåpor märk upp dom så att du får det rätt igen
själva motorn delar du med dom 4 torkx skruvarna(håll reda på brickan som ligger i driv ändan av motorn)
i bakstycket sitter ytterkigare 4 korta torx lossa dom så kan du ta ur plattan som håller kolen [smiley=vrolijk_26.gif]

Hej och tack för hjälp,

Jag har precis använt det eminenta verktyget kraftig skruvmejsel för att lossa den stålbandinspända gummibussning som höll fast axeln som hindrade mig att ta loss motorn. Men nu är det gjort och kolen är bytta  8-), de gamla var helt slut, passade samtidigt på att med ett våtslippapper dra av kollektorn som var rejält svart och sotig, så förhoppningsvis ger det ännu bättre kontakt.
Tvättmaskinen står och spinner fint i källaren men jag har inte fått kvitto på att centrifugeringen funkar ännu ...ca.1.5h kvar på tvätttiden men jag är optimistisk  [smiley=thumbsup.gif].

Mvh

Niklas

SUCCÉ  [smiley=thumbup.gif]
Grym centrifugering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.