Teknik
matbr107: Åkte på en nota på 15 000:- från Telia på nyanslutningen!! >:( Då måste vi dessutom förbinda oss att använda någon av deras tjänster i 12 månader annars ansluter de inte överhuvudtaget! UTPRESSNING ELLER??? >:( :( >:( :( :o :o :o :-? Någon som känner till något alternativ i Norrköping??
Draven: [citat] Tackar det blir nog så jag placerar min också, jag har skog runt om huset förutom väster och söderut..
Mats: Nja och njäe du kan logga in på en körande session men du kan inte köra två på samma session samtidigt utan då låses konsolen och du tar över den. prova med /console så får du se
citactiva: [citat] Nja... gillar inte sp2, tar typ 2 timmar att stänga av alla jobbiga varningar ::) Datorn de gäller körs som server, får se hur de går. Körde xp sp1 på den gamle datorn (200mhz) utan antivirus i 3 år utan problem.. eller ja fick då inte upp någon varning från denna dators antivirus att det skulle kommit något från den.
lier: [citat] Lånar tråden lite om det går bra? Har själv beslutat oss för den fiber lösningen. men vi kommer även att ha tv via fiber.. Hur tycker du att det funkar, det är som sagt nått helt nytt för oss??
Goran65: Expert och expert, men har sysslat med detta i ca 25 år. Varit beta testare både på den analoga och digitala tiden på diverse hemelektronik produkter, så en hel del har man lyckats att lära sig. JUst nu testar jag färglaser åt Samsung.... Göran ;)
sandhall: [citat] Hos oss drog de fibern rätt in i teknikskåpet. Först drar de in en slang. Sedan blåser de två fiberledningar genom den slangen. Låt du telekabeln sitta kvar. Fungerar utmärkt som dragtråd när de skall in med slangen (vi hade också en telekabel från fasadskåpet till teknikskåpet).
GoForIt: Nu är den redan öppnad, så vi får göra ett test. El på vinden ganska lättfixat. Jag såg en fördel med denna eftersom den gör att jag slipper ytterligare skarvar vid den gamla fördelningsdosan. Jag noterade också på Teracoms hemsida att frekvenserna skall justeras i november till lägre nivåer. Tror detta kommer att påverka positivt också. Tack för hjälpen!
GoForIt: Det beror ju på era kanalönskemål. Vad jag minns, så erbjuder ju Viasat exempelvis inte Kanal 5. För att få den krävs ett abonnemang hos Canal Digital. Fast då ingår ju inte exempelvis TV3.. Boxer erbjuder både TV3 och Kanal 5.
Draven: [citat] Bra tips om sändaren,och tror inte en direkt åsksmäll chans skulle öka för just at du monterar en sändare i masten..
Lindhardsen: Vi kör med Trygga Hems Larm incl. "djursensorn". Funkar alldeles utmärkt, trotts 2 stora katter! :o Kan värmt rekommendera Trygga Hem. Bra service, prisvärd och snabba är de - De gångar vi av misstag har utlöst larmet själva, har vi haft SOS Alarm i telefonen inom 30 sekunder... 8-)
TN-Funkis: Tiltad = att den förstärker det högre bandet mer för att kompensera kabelförlusterna, vilket innebär att du då får nästan rak frekvensgång nere vid mottagaren. Ring SMW i ditt fall så kan dom ge dig bästa tips på vilken modell du ska ha i fråga om förstärkning. Du kan ha denna modell c:a 10-20 m från antennen om du använder normal koax.
LottaRoger: Tack för alla bra svar!! Vi kör på Telias fiberalternativ!!
muppen: [citat] Märkligt nog? Kolla i alla disk om IHC här, eftersom det är ny teknik och deta forum äger är det inte märkligt alls. Har själv IHC i nybyggt hus, är inte vanligt än...
Macce: Om det är dimensionen som är problemet så finns det klenare varianter. T.ex. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=182523.htm Den klenaste där är 3.7 mm över manteln. /m
mrshark: Det runda uttaget är en SVHS utgång. Köp en SVHS kabel och koppla den mellan datorn och tvapparaten.
Mats: Sant det var det jag menade, man behöver lite bättre diseq switchar också
Mats: De har master som sänder i sverige i alla fall. Sen om det är långt borta för den stackars kundtjänsten......
Johan Gunverth: Jag har faktiskt användning för mitt Gigabit-nätverk. Det är baserat på Cat5e och Linksys bättre konsumentswitchar. När den automatiska backupen på arbetsstationerna körs till servern (PowerMac G4/10.4 Server) ligger jag på runt 40-45MB/s. Ett 100MBit-nätverk toppar på 9-9.5MB/s. Det innebär alltså att arbetet blir klart på en fjärdedel av tiden, vilket inte är att förakta.
lastkaj: Normala trådburna larm brukar vara stjärnnät. Det vill säga att alla går till en huvudcentral, vilken ofta är placerad vid elcentralen eller i närheten av telefonjack. Jag har fördragit för larm och använt vanliga flexrör. Tänk på att dra dubbla rör till entrén då du både ar en sensor och en avstängnings/påsättnings apparatur där. Annars är det ett rör till varje sensor.
Scout: Pioneers TV är vacker att se på och har en separat mottagardel som har inbyggd Boxer funktionalitet... tyvärr visade det sig att man var tvungen att ha TV'n på för att spela in den kanal som visas... dvs den har ingen "pass through" av tv-signalen till inspelningsfaciliteter! Jag löste det genom att köpa en Card Splitter som skickar ut den algoritm som finns på Boxerkortet till tre
Mats: Nackdelen är att lexcom och motsvarande är millt sagt dyrt. Det som är lätt och enkelt är att köra både data och tele över datakablen och via rj45 uttag. Om detta har jag skrivit en hel del här i teknikforumet. [bild] Naturligtvis lever jag som jag lär. Övre panelen matar bla in tele i huset och på den undre kommer uttagen från respektive rum. De gröna kablarna används här för
FemTummar: Eftersom du inte nämnt vilket operativsystem du använder, förutsätter jag att du kör nån version av Windows. Då bör du, om du nu önskar å kopiera filer för att testa prestandan, använda FTP istället för vanliga filkopieringsprogram, då slipper du en del av de buffringsproblem som Windows dras med.
TCM: Eftersom vespaman öppnade "sonos-dörren" igen ;D , så måste väl jag säga: Ett annat alternativ är Squeezeboxen [ http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html ] [citat] Går självklart också med aktiva högtalare på respektive spelplats.
Mats: Spontant skulle jag säga många. 40 + åtminstånne. Det blir allt grävande som kostar och sen måste ni ha någon matning av bandbredd någonstans ifrån.
buffster: Kika i forumet på minhembio.com, speciellt underforumet för HTPC: http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=ad711b9cdd82bc17a6f007498ebac2a9&showforum=15
Tag_H: [citat] Klockrent en sån vill jag Ha. Som det ser ut idag här hemma, så har vi 5st tv apparater i 5 olika rum. Dessa är ihoppkopplade via mitt egna analoga nät via vardagsrummet där alla burkkar står. 1an 2an och 4an finns givetvis alltid i nätet samt de kanaler som boxarna står på samt Video och DVD. Det blir iaf några valmöjligheter. när de släcker analoga systemet försvinner