Teknik
Mats: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5129/0]El[/link] [move by] mats_o.
AndersS: Ok, då förstår jag. Som alternativ till vanlig "tv" nyttjar jag det ibland men du får räkna med hack i bild/ljud och stopp i tittandet. Brukar använda det från både SVT och TV4 för att se vissa sändningar i efterhand. Och kvaliten blir mycket sämre i "vanligt" tv-format. Hyfsad bild 10-12". Men både IPTV och det du avser via internetsajt är streamade sändningar men med olika teknik
skogstomten: Köpte den på ABC centraldammsugare i Bromma. Dom låter tillverka dom själva. Kostade ca 600 om jag inte minns fel. Samma princip som Huskys slinky. Kan verkligen rekomendera den firman eftersom dom säljer alla märken. Dessutom har dom övergångar/adapters så du kan kombinera olika fabrikat fritt. Motor av ett fabrikat, rörsystem från ett annat, uttag från ett tredje och städset från
Constructum Domus: Ja, så fungera det. Jag har dock inte själv testat den första modulen.
robsarve: Verkar som om du vill ha ett X10 system. Där finns det mesta, multifjärrar, PC-styrning och t.om en "klockradio" som styr lite belysning och annat!
SkaneErik: jag byggde en ny dator härommånaden och den är tyst. vad jag fokuserade på var *nätaggregatet - jag har ett tyst antec *processorfläkten - faktiskt original, men de man köper separat är väl tystare.. *nordbryggans fläkt - på mitt moderkort (ett asus) sköts den kylningen med en heatpipe utan fläkt. *grafikkortet - valde en modell utan fläkt. *hårddisken - köpte en samsung, den är
AW: En fråga ang. boxer Vi har en bra box med kortplats som vi använder för de fria kanalerna. Om vi tecknar ett abonnemang vill vi ju inte ha en box till.... Tror ni man kan få tex 3 mån gratis istället. Anders
Mats: Kjell och direktronik har båda cat6 till rimliga priser
Mats: Diskussioner om kortdelning är inte tillåtna på byggahus forum. Mats Moderator Teknik
ejoakim: Tjena, Vad skiljer egentligen den klassiska tv-antennen med spröt från tex denna från Kjell & co. Jag skulle helst vilja använda denna kompakta låda som inte förfular huset så mycket.
snickarboden: Så, signal löst, jäkla smäck till parabol, fick sätta en kil under armen till LNB'n för att kunna ta emot signalen *mutter* Jo, beepern störde rejält men då armen justerades upp 2 mm så trillade signalen in så fint trots den, nu skall bara alla kanaler in med *mutter* /Kent
Hopplunda: Ta kontakt med den AutoCAD LT Partnern som du köpte licensen av, de hjälper dig. För du har vell licens?
snuttjulle: Och då undrar jag hur trådskaparen ska kunna ta abb med denna box och ävne kunna garanteras bild när bolagen får för sig att ändra något. Har själv en 7000 men mest som lek maskin och en samsung för TV tittande för den stödjer Canaldigital än så länge.
Fummel: Jo, det kanske skulle kunna funka. Det mesta är ju "flyttbart" på ett eller annat sätt. Även om det inte riktigt var vad jag tänkt mig, så var det nog det som låg närmast i alla fall. Tack för tipset. /Fummel
Hobbyfixarn: Om du väljer Electrolux ZCV750 kan du montera den utan att behöva blåsa ut frånluften och behöver inte placera den vid en yttervägg. Vi installerade en ZCV750 så för 2 år sedan och är mycket nöjda. http://www.electrolux.se/node35.asp?ProdID=13792
AK76: Alternativ till Squeezeboxen är tex Philips SLA5520. Jag har en sådan som jag är mycket nöjd med, samt en Netgear MP101 som var rätt besvärlig att få att funka som jag ville. [bild]
Tomtebo: Tog en titt på min egen Dell och sökte upp manualen på nätet. Tydligen är kontakten en kombination av s-video och composite. http://support.dell.com/support/edocs/systems/ins510m/sm/pinouts.htm#999820 Vad har du för processor in din GoForIt?
Mats: Får du tag i 5E till ett rabaterat pris så ta den. anledningen till cat6 är att det ser ut som om den kan komma att klara nästa standard på kortare avstånd. Men det dröjer innan vi kommer att behöva 10Gbit i hemmen ändå
Mats: Ja riktigt så är det inte utan Telia får inte höja den fasta avgiften utan att visa för pts att de har fog för det genom kostnader för stationer osv. Nu har ju Telia istället valt att "klå" den enskilde på hela kostnaden
Tomtebo: Nexa och X10-radio sänder på samma frekvens, men moduleringen ser såpass olika ut att de ändå inte stör varandra.
bimbosorken: vilken av dom är bäst och vad skiljer dessa åt ? sage har USB 2.0 vilket är ett plus men annars då
Mats: Hmm ska bara ...... börja skriva på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=23919
Nuno: Jag använder mig inte heller av radioövervakningsfunktionen (finns mycket som stör inne i stan). Var det förlorad kommunikation eller var det störfunktionen som utlöste larmet? Jag vet att jag kan sätta att om radiokommunikationen tappas så rapporteras detta som en felindikation (inte ett larm, det går även att sätta att det larmar vid förlorad kom.). Radiojammningsfunktionen leder
Mats: Vi har diskuterat detta i några trådar så se om dessa kan ge dig en grundidé om hur du vill lösa det. Jag tror att de kan vara bra som inspirationskällor, Sen är det naturligtvis bara att fråga på så ska vi göra vad vi kan för att svara
Drogen: Jag har också använt kabelkanal. Jag har gått efter golvet när det är möjligt (syns minst där) och sedan lagt dom vertikala listerna efter foder eller i hörn. Det går att göra ganska osynligt eller snyggt (eller båda... ;)) Hittar du inga kabellister som går i färg med inredningen så kan man måla eller tapetsera listerna. [bild]
Yamma: [citat] Då får det bli så, misstänkte nästan det. Hade varit skönt med att bara gå igenom huset med en kabel för att sedan dela upp men det är ingen biggie. Tack. Yamma