Finns det någon standard/regler ang. storlek på rör för nätverksdragning. Jag bad vår elektriker dra rör för nätverk & jag trodde att alla, även elektriker, visste om att det är brukligt med 2 uttag i varje dosa. Nu har vår "käre" elektriker dragit 16mm rör, vilket innebär att jag kan dra 1st kabel till varje uttag... Nu är det försent att dra om rören eftersom huset är färdigt. Lite irriterad är jag faktiskt. >:(

Jag lider med dig.....

Har du inte talat om för honom att han skall dra två rör till varje dosa så har han inte gjort något fel.

Jag vet dock en som har dragit in två Cat5e kablar i 16 rör så det går även om det var lite trångt.

Jag har själv dragit dubbla Cat5e i vanliga 16 VP-rör i hela huset och det går fint, lite tungt ibland men absolut inte omöjligt.
Är det 16mm slang så blir det nog besvärligt...

Jo, 16mm flexislang är det det handlar om, jag provade att trycka igenom 2st hemma i en 20cm lång slang imorse, det går säkert, om man är hulken.
Men annars har jag ett tv-uttag i arbetsrummet kan jag använda mig av om det skulle knipa. TV & data är draget i stjärnnät som tur är.

Köp en stor flaska med glidfett och använd mycket, och då menar jag jättemycket, så skall du nog få igenom två i din slang.

Alternativt, använd klenare kablar. Om du använder kabel med ledare ­­dia 0.25 i stället för ledare dia 0.5 klarar du dig upp till 30m i stället för 100m enligt kraven i standarden.
En annan möjlighet är om du inte kör Gbit-ethernet är att dela upp kabeln och uttnyttja två par till varje uttag då trafik bara körs på två par i standard 100Base-T.

/m

2 5E är inte helt omöjligt i slang om den är riktigt lagd.

Kabelsmörja är i detta fall ett absolut krav. Likaså behöver ni troligen en som drar och en som matar kablarna. Den som matar måste se till att kablarna löper snällt och snyggt brevid varandra.

Det finns också olika typer av siameskabel. dvs två samanväxta kablar. De tunnare modellerna kan vara ett alternativ här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.