Tomtebo skrev:
Vad skulle det vara för ställen?
Ja, jag vet inte. Jag har inga så jag har bara dragit rör. Det är jag mycket nöjd med när jag behöver dra om saker.

Constructum Domus skrev:
Problemet är att om elektriken skall dra slang och fästa upp den korrekt så tar det nästa lika lång tid som att dra rör. Det är dock sällan de gör det.

Har man kraftiga böjar med slang så fastnad gärna kabeln där om man skall dra in efteråt. Då är det bättre att skarva över till rör just vid böjen. Är det 90 graders svängar så kan man med fördel använda färdiga rör-böjar.

Slang fungerar utmärkt om slangen är väl fastsatt och går rakt fram. Det är böjarna som är förödande.

Har man ställen där man vet med säkerhet att man aldrig kommer att behöva dra om något så skulle jag kunna tänka mig slang.  Det svåra är dock att veta säkert att man inte behöver det.....
Exakt. Men vill han bara dra slang så får man väl få honom att komma på att det blir bättre för honom om han gör det med rör

Varför är alla så kritiska till slang?
Min elektriker satte slang med färdigdragen FK på hela min övervåning. Oerhört smidigt.
Jag frågade honom om det inte var svårt att dra i ny kabel och enligt honom är det skitenkelt. Bara att knyta ihop gamla och nya tråden och dra igenom. Fick även se prov på hur lätt det var när dom blev tvungna att dra om lite.

Provade även själv att trycka igenom en dragfjäder och dra igenom en teleledning genom en tomslang som knixade sig fram längs väggar och tak. Inget som helst problem.
Jag har haft bra mycket mer problem med mina vanliga rör då böjarna på dom tenderar att ha mycket mindre radie.

Och i ärlighetens namn, hur ofta drar man om sin elinstallation efter att den är på plats?

MatCan skrev:
Min elektriker satte slang med färdigdragen FK på hela min övervåning. Oerhört smidigt.
Jag frågade honom om det inte var svårt att dra i ny kabel och enligt honom är det skitenkelt. Bara att knyta ihop gamla och nya tråden och dra igenom. Fick även se prov på hur lätt det var när dom blev tvungna att dra om lite.
Jag kan bara hålla med. Har själv dragit dubbla Cat5e i samma 20-slang utan några som helst problem.

Jag skulle lätt välja att dra in en eller två TP-ledningar till de flesta rum och tv-koax till de rum som man i förväg räknar med kommer ha en tv, och dessutom dragtråd för att kunna komplettera.

Obs t.ex. att om man har en digitalbox i ett rum och vill att tv'n i ett annat rum ska kunna visa samma bild som digitalboxen är inställd på (t.ex. om man bara har ett betalkanalkort) så behövs det en koaxkabel *från* boxen till "centralen" förutom signalen till boxen.

Idag är det TP för nätverk som gäller, för 15+ år sen var det koaxkablar. För 20 år sen var koaxkablar som inte är "hf-täta" (enklare skärmning, strumpa utan folie) det självklara valet, idag är "hf-täta" kablar det självklara valet.

Kravet på koaxkablar är klart olika beroende på vad man ska skicka för signaler i dem. En kort kabel till parabolen eller en kabel för marksänd mottagning i ett område med mycket bra signal kan vara en ganska billig kabel, har man lite längre kabel till parabolem eller sämre förhållanden för marksänd tv så vill man ha en bättre kabel. Den bättre kabeln är grövre, så det blir andra förhållanden när det gäller att dra i rören. Nu går mycket av det här att kompensera för med olika former av antennförstärkare, men det är värt att notera iaf.

Det enda framtidssäkra är rören och de kan man "skriva av" på husets livslängd, att lägga massor av pengar på själva kablaget, uttagen, paneler o.s.v. bör man räkna som nåt man avskriver på max 10 år...

MatCan skrev:

Och i ärlighetens namn, hur ofta drar man om sin elinstallation efter att den är på plats?

Därför att vi har varit med om fastklämd slang där det varit stört omöjligt att dra om kabel.

Inte ofta men när man vill dra om en kabel och det inte går är det riktigt surt.

Tomtebo skrev:
Därför att vi har varit med om fastklämd slang där det varit stört omöjligt att dra om kabel.

Inte ofta men när man vill dra om en kabel och det inte går är det riktigt surt.
Då handlar det ju snarare om en felaktig installation och inte om materialvalet.

Det handlar om både installation och material.

Följande saker gör att jag inte använder slang:

1. Den är smalare
2. Den är lika räfflig på insidan som på utsidan (om man inte köper specialslang som jag aldrig har sett någon använda). D.v.s kabeln fastnar vid böjar.
3. Den är så "lätt" att dra så många elektriker fäster inte upp den tillräckligt. Den kan då flytta på sig om man börjar dra och slita i sakerna.
4. Det är så lätt att bara trycka in slangen i trånga utrymmen vilket gör att det blir mycket lättare att få fler böjar än om man drar in rör.

3:an och 4:an kan man åtgärda om man installerar korrekt men 1:an och 2:an hänger på materialvalet.

Jag förstår att slang känns attraktivt när man bara kan dra in färdig slang med kabel och allt. Min erfarenhet efter att ha dragit mycket kabel är att man skall använda rör om man vill ha det lättare att dra om sakerna efteråt. Det kan vara lite knepigt med rör också men det har alltid varit svårare med slang.

Jag kan också säga att jag började med slang för det var ju så lätt att bara dra in, med kabel och allt. Men vad jag har svurit över det efteråt. Skönt att jag inte bor där nu.......

Slang är ok om man är medveten om dess brister och hanterar dessa. Som att tex ta 20mm slang för att motsvara 16 mm rör. Iom att slangen är smalare så har jag aldrig lyckats få i 2 cat6 utp i en 16 slang. I ett 16 rör går det bra.

Får man skarpa bockar på 16 rör så har man gjort fel när man bockade. antingen bockar man mjukare eller så köper man färdiga bockar.

Jag tycker bara att diskussionen har blivit lite överdriven.
Jag tror att slang duger alldeles utmärkt i 95% av fallen, men det finns likt förbaskat inte en människa som faktiskt rekommenderar slang, trots att den har väldigt många fördelar.
Installationskostnad är en fördel som faktiskt borde väga rätt tungt, men antar att alla andra har mer pengar än jag :-)

Huvudsaken är att alla blir nöjda och glada med sin installation. Jag är skitnöjd med mina slangar :)

Låter man en elektriker dra och koppla in allt och sedan inte skall göra några förändringar så spelar det ingen roll vad man drar kablarna i. Detta fungerar antagligen för de flesta men för de som vill ev. byta ut något så kan jag inte med min erfarenhet av slang och rör säga att diskutionen har blivit överdriven.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.