9 781 läst ·
25 svar
10k läst
25 svar
Trådlös TV mottagare/sändare erfarenheter?
Finns en uppsjö med "boosters". Huvudregeln är att antenn-fästet har en kontakt, så att man kan koppla på annan antennmodell, annars måste man öppna upp eländet och löda på sladd + N-kontakt. Gamla plåtbehållare för whisky-flaskor funkar perfekt liksom 100mm spirorör (används inom ventilation). Mest en rolighetsgrej om man bor i glesbygd, kopplar man upp detta i storstan får man garanterat in någon grannes sändare ( det finns bara 4-kanaler). Rekordet var 45 km, då vad det en "whisky-antenn på sändarsidan och en s-bands converter med parabol på andra sidan (s-bandet användes av div satelliter för runt 10 år sedan, men inte nu längre).
Dom ligger på 2.4 GHz, eller närmare bestämt 2,4-2,4835 GHz, har 4 kanaler och 25 mW uteffekt vilket är max tillåten kontinuerlig effekt. Trådlösa nät kan sända med upp till 100 mW. Bluetooth ligger också på samma frekvens. DECT ligger på 1,88-1.9 GHz som inte är fritt.
Sen finns ett till fritt frekvensband på 5 GHz, uppdelat på 5,15 5,35 och 5,47 5,725 GHz.
Sen finns ett till fritt frekvensband på 5 GHz, uppdelat på 5,15 5,35 och 5,47 5,725 GHz.
Tror du blandar ihop användardatat.
Video har en bandbredd på c:a 5,5mhz som ger 4 kanaler på 2,4 GHz-bandet, som i folkmun sägs som 2,5. Trådlösa LAN / trådlösa tfn m.m har mycket smalare bandbredd för sina sändare = fler kanaler, dom 13 du tänker på, är det verkligen video ?
Video har en bandbredd på c:a 5,5mhz som ger 4 kanaler på 2,4 GHz-bandet, som i folkmun sägs som 2,5. Trådlösa LAN / trådlösa tfn m.m har mycket smalare bandbredd för sina sändare = fler kanaler, dom 13 du tänker på, är det verkligen video ?
Är det därför som blåtand alltid tappar kontakten med luren? ;D
Kolla på www.netonnet.se de har lite olika modeller.
Har testat de billigare själv och för mitt bruk funkar de helt ok, dock så är kontakterna lite "glappiga"
Philipsen har ju fördelen att du kan koppla flertal olika in-källor.
Enda jobbiga för min del är att den del av mitt nätverk som är trådlöst stör något.
Är man händig så kan man köpa en 2.4 GHz rundstrålande antenn och montera istället för de interna antenner som dessa dosor har. Då kan du skjuta signalen bra mycket längre.
Fördelen med de billigare är att de inte alltid följer "normen" och således skickar starkare signal än specarna.
Har testat de billigare själv och för mitt bruk funkar de helt ok, dock så är kontakterna lite "glappiga"
Philipsen har ju fördelen att du kan koppla flertal olika in-källor.
Enda jobbiga för min del är att den del av mitt nätverk som är trådlöst stör något.
Är man händig så kan man köpa en 2.4 GHz rundstrålande antenn och montera istället för de interna antenner som dessa dosor har. Då kan du skjuta signalen bra mycket längre.
Fördelen med de billigare är att de inte alltid följer "normen" och således skickar starkare signal än specarna.
Klicka här för att svara