C
Signalriktning, triwiring, Linn vs. Nordost vs. Clou Cable vs. Supra...
OK, nu har tråden verkligen spårat ur ;D

Audiofilerna verkar iallafall vara överrens om att det bästa är att hålla högtalarkablarna korta, så då återstår alltså att köra lågnivå på transportsträckorna (håller med).

Vad jag däremot inte håller med om är att det viktigaste när man drar långa (alltså mellan rum-långa som det handlade om här) signalkablar är att man använder ett bra (läs dyrt) märke på kabeln.
Jag hävdar återigen att obalanserad signalöverföring på dessa sträckor i bästa fall leder till mediokert resultat oavsett om kabeln är gjort i 40mm[sup]2[/sup] 24-karats guld.

T
Att koppla CAT-6 direkt mot ett slutsteg ska undvikas helt med dagens uteffekter på slutstegen, antingen bränner man av kabeln eller så mättar man den så att det blir direkt hörbart när du "drar på lite".

Som andra skrev duger CAT-6 kabel om du kör ut signalen i linjenivå (0.775v) och balanserar den och har slutstegen monterade i eller direkt invid högtalarna. Då många stereoförstärkare (receivers) idag har en bygel på baksidan mellan linjenivå /slutsteg
kan detta kanske vara en idé. Många ljudstudios kör ut med linjenivå och har slutstegen i högtalarna där man då kör balanserat med 600 ohm:s trafo eller med elektronisk balansering. Debatten om supra-ledningar gäller mellan slutsteg/högtalare,
och den debatten kommer att hålla på ett bra tag till.

cpalm skrev:
[quote author=chris47 link=1144181124/0#10 date=1144592829]

Men om vi vänder på frågan - vad är enligt din åsikt rätt kabel för att skicka ljud fram och tillbaka genom huset?
Cpalm, du frågade faktiskt, så det var ditt fel 8-):P
/CC

C
OK - jag erkänner :D
Å andra sidan svarade du inte riktigt på frågan...

Cat6 och framför allt Cat5 kablage används av vissa audiofiler som en mycket bra högtalarkabel. Triket är att använda alla paren i kabeln. Det är också mycket viktigt att man avänder samma del av paren till positiv resp negativ del. Tex. alla enfärgade kablar går till den positiva högtalar terminalen och de tvåfärjade till den negativa.

Denna typ av högtalarkabel passar förståss bäst till hägtalare som ej kräver jättehög effekt. Sattelithögtalare, lättdrivna bredbandare mm. För mer effekt krävande högtalare parralellkopplas flera kablar. För att det skall bli ett bra resultat så flätas dessa kablar samman till rättså kraftiga knippen.

Här är ett exempel.
http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html

Kanske lite ur sammanhanget.

Jobbade "i mitt förra liv" på radio. Där var ett ständigt diskussionsämne vilka kablar man skulle ha till högtalare. Nåväl...vi ville göra någon form av test och tog tre millimeters installationskabel (elkabel) och motsvarande diameter på högtalarkabel. Har för mig att det var 10 meter av båda.

Sen mätte vi med tongenerator från 5Hz upp till 30 kHz och den kabel som tappade minst amplitud var den vanliga elkabeln. Högtalarkabeln var inte av något claes ohlsson fabrikat utan bland de bättre märkena (kommer dock inte ihåg vilket, var ca 14 år sen).
De mätbara skillnader vi kunde se var när vi separerade el-kablarna mellan varandra...att konduktiva förmågan blev något sämre för el-kabeln.

Audiofiler hävdar naturligtvis att man helst skall ha en kabel som snarast liknar kraftkablarna på ett kärnkraftverk för att få bästa ljudet...det kan jag inte säga så mycket om...men vårt lilla test fick iallafall mig att omvärdera kablars värde.
Dock så skulle jag inte använda en CAT5 kabel...ok att du får ljud...speciellt om du använder 4 kablar per kanal eller så...men det faktum att de är "twistade" kan nog göra att du får fasskillnader mellan dina kanaler....vilket iofs kanske gör att du får en "surround"upplevelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.