Teknik
AndreasK: Jag tror att Wirsbos kan fungera bra. Tänk på att slangarna ligger bakom gips i taket (förmodligen dubbelgips), har det blivit så varmt bakom gipsskivan så att PEX en smälter så brinner det nog redigt bra. Jag har för mig att spritdysan går sönder vid 60 grader. Har inte kollat allt än men det ser ut som om det blir Wirsbos sprinkler i pannrummet. (måste kolla det där med tempen på
AndersS: En del av problem med kvaliten på 1 och 2:an (även SVT24) kan försvinna om man idag finns på en sändare med både analog och digital sändning, när man stänger analogsändning och kan uttnyttja frekvensutrymmet bättre. Ni kan se mera om ni finns på en sändare som kommer att kräva att ni gör en ny kanalsökning vid nedsläckning av analogsändningen. http://www.teracom.se/?page=2114
citactiva: [citat] Håller med föregående talare, du kan ej ha parabol idag om de är någon av de operatörerna som du har.. Som även är sagt så är det bara Canal digital och viasat som erbjuder tv via parabol i sverige
Mats: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5311/0]El[/link] [move by] mats_o.
Fenris: Kolla med Magnetfabriken: http://www.magnetfabriken.se/Magnetduk.htm Mvh / Fenris
AndersG: Blev hänvisad till: Pioneer reservdelsförsäljning privatpersoner Öppettider vardagar 9.00-12.00,13.00-16.00 Reservdels telnr:013-356235 Faxnr:013-356255 Reservdelsmail:reservdelar@bild-ljudservice.com Hemsida:www.bild-ljudservice.com
cvca: Tänk på att om man byter till IP-telefoni och sedan vill byta tillbaka till "vanlig" analog telefoni så räknas det som nytecknande av abonnemang.
BennyOlsson: Tackar för svaren. Jag lyckades komma till en bättre handläggare vi ett annat försök, så nu ser det lite ljusare ut. /Benny
chris47: Varför ska den vara motordriven? Det var ju platsproblemet du skulle lösa. Sätt den på hjul eller skena så är det löst. Inte lika fräckt kanske (är det fräckt med en motordriven bar förresten ::)). /CC
bigWesly: brandvarnare är färskvara och skall bytas eller servas minst var 10:e år. Ett sätt att hålla dem rena är helt enkelt att dammsuga den! Mvh Johan west larm i borås
bigWesly: [citat] Svaret är nej. Lövestad larmcentral är en godkänd larmcentral. I kriterierna för att vara en godkänd sådan är bla. att endast av polismyndighet godkänd installatör kopplar upp larm mot dem. MEN, din lokala installatör kan koppla ditt larm mot dem, säkert till en rimlig kostnad. /johan west larm i borås
lastkaj: Det grävs av cirka 65000 kablar varje år - det är ganska många per dag. :o
evert: finns det alternativ till telia att dra kabel till vår villa? [citat]
Mats: 2 5E är inte helt omöjligt i slang om den är riktigt lagd. Kabelsmörja är i detta fall ett absolut krav. Likaså behöver ni troligen en som drar och en som matar kablarna. Den som matar måste se till att kablarna löper snällt och snyggt brevid varandra. Det finns också olika typer av siameskabel. dvs två samanväxta kablar. De tunnare modellerna kan vara ett alternativ här.
Constructum Domus: Låter man en elektriker dra och koppla in allt och sedan inte skall göra några förändringar så spelar det ingen roll vad man drar kablarna i. Detta fungerar antagligen för de flesta men för de som vill ev. byta ut något så kan jag inte med min erfarenhet av slang och rör säga att diskutionen har blivit överdriven.
sandhall: [citat] Gjorde inte jag heller. Gick bara till den lokala el-butiken och frågade om de kunde ta hem det. Gjorde detta i samband med att jag köpte en massa eldosor + rör så jag fick ett hyffsat bra pris. :) Kan du köpa prylarna i Kanada via en privatperson (och inte fastnar i tullen) blir det självklart mycket billigare. Svårt att tro att någon här skulle kunna matcha det eftersom
yxis: Om det är ett bostadsområde under nybyggnad så är det kanske vettigt att sambeställa för hela området, och om allt inte redan är grävt också gräva egna kablar? Om man ringer t.ex. tele2 och säger "hej, vi har ett kopplingsskåp med kablar dragna till 47 bostäder, vad vill ni ha för fasta abbonemang anslutet här?" så borde priserna vara helt andra än om var och en ringer till
Mats: Har bara erfarenhet av 3 då en kollega använder deras 3G tjänst för att ersätta ett fast abbonemang plus analogt modem. Det fungerar fint rent teknikst men prestanda är lite låga om man ska göra någonting annat än att surfa lite.
evert: Tjena! bygger ny villa just nu och ska skaffa telefon. Har varit hos Telia och frågat, fick offert på att de ska dra telefonkabel till fastighetstomten och en nyinstallation av nätanslutning skulle dra iväg på närmare 40 tusen. Dessutom kräver telia i avtalet att jag måste skriva på för minst 1 års abonnemang av telefoni eller bredbandstjänst. Nu undrar jag om det finns andra
Constructum Domus: [citat] Dessa "all in one system" är byggda med vanliga standardkomponenter också. Ett system med separat del för tele/data och tv använder dock standardkomponenter som har varit standard längre tid och har således billigare komponenter. Jag tror också att Cat7 inte helt är klubbat som standard än. Det är dock såhär det fungerar med dessa standarder. De blir tillräckligt färdiga
mr_kristianstad: Jag har den alltid på. tankar ner torrents och allt annat löst på internet. Jag har satt en liten tft skärm och trådlöst tangentbord och mus bredvid tv.n. jag slipper starta arbetsdatorn för att kolla tv-program, söka efter nåt nummer på nätet eller nåt annat smått. htpc står ju alltid igång. Dessutom har jag skruvat isär den helt i atomer, bytt fläktar, valt komponenter efter
Mats: Så är det men det är nått pryltillverkarna måste ta hänsyn till när de designar prylen. De måste ju kunna garantera funktion i alla lägen. Sen är bristen på dosor och rör ett problem.
Constructum Domus: Inget av systemen kan skicka signalen från parabolen. Lexcom Home har en lösning där man ställer paraboldekoden på ett ställe och låter IR-signalen från fjärrkontrollen skickas vidare från där tv-apparaten står till paraboldekoden. Så kan man sitta på olika ställen och zappa. Fast inte samtidigt..... Se mer i slutet av deras information:
sennen: Om du vill ha bredband kan det ju vara bra att dra in tele... Annars finns det andra lösningar för telefoni. Det finns andra lösningar för bredband också, men Telias verkar just nu vara det enklaste. (Naturligtvis beroende på tillgång till lämplig infrastruktur i ditt område.) Vi fick, som sagt, ett kostnadsförslag på 120 000 kr, så vi hade slagit till direkt om vi haft möjlighet att
Mats: finns en fin bygglogg för ekkj som högtalarkabel på http://www.minhembio.com/%5Bhejo%5D/42206
Mats: Man måste se upp med signaltypen. I synnerhet om man har Gigabit utrustning som använder alla åtta trådar
TCM: [citat] Det jag kan komma på är att du är beroende av en dator (du kan visserligen lyssna på radio när datorn är avslagen via SqueezeNetwork). Jag har visserligen inte haft några krascher (peppar, peppar, ta i trä), men en cd-spelare känns trots allt lite driftsäkrare än en dator.
hecke: Tack för tipset ClasseClas. Jag köpte den också på Jula, men jag har som sagt inte märkt några sådanna fel än, men jag skall vara observant.
karmajoyst: Kolla på www.netonnet.se de har lite olika modeller. Har testat de billigare själv och för mitt bruk funkar de helt ok, dock så är kontakterna lite "glappiga" Philipsen har ju fördelen att du kan koppla flertal olika in-källor. Enda jobbiga för min del är att den del av mitt nätverk som är trådlöst stör något. Är man händig så kan man köpa en 2.4 GHz rundstrålande antenn och