Byggahus.se

Intelligent hus, vilka standarder och produkter?

1. D
    Medlem · 3 inlägg
    Hej,

Vi håller på att bygga ett hus där vi kommer att ha Ethernetuttag i hela huset.

Vad jag är ute efter är att kunna koppla ihop larm med timers etc för att styra lampor och detektorer. Om det är möjligt även med styrnining via Internet.

Efter att ha blivit konfunderad över alla olika möjliga lösningar så verkar det som att Z-Wave är det som är lämpligast då jag vill försöka uttnyttja trådlöst så mycket som möjligt för att undvika att dra en massa kablar överallt i huset. Om det inte är möjligt med trådlöst så skulle jag vilja nyttja befintliga Ethernetuttag.

Är det rätt att sikta in sig på Z-Wave? Och vart ska jag vända mig för att få lite mer svar på alla mina frågor? Finns det några bra företag som inriktar sig på detta i Sverige (gärna Stockholm).

Vad är det för riktpriser som gäller? Vad kostar en centralenhet och de olika sensorerna och reläerna? Vill gärna ha en relativt billig lösning (om det nu är möjligt. ;)).

// MT

2. A
    Medlem · 40 inlägg
    Hej MT,

Jag tror att jag har skrivit lite av detta tidigare på forumet men det tål att upprepas.

Radio är en förträffligt bra teknik att använda när man vill komplettera en äldre anläggning eller om man vill sätta en knapp på en plats där kabeldragning blir knepig, exempelvis en glasruta eller en bärande träpelare.
    Det är även på många sätt bättre än IR när det kommer till fjärrkontroller.

Men Radio har bara en enda fördel, det är just att det är trådlöst. Resten är nackdelar som ett reultat av de kompromisser batteridriften tvingar till.
    Det där med att "dra en massa kablar" är faktiskt inte så krångligt, speciellt inte när du bygger nytt.
    Det är enligt min uppfattning lika klokt som att "lägga i massa armering" när man gjuter en platta. Några dagars arbete för decennier av användning.
    Det kanske även rör sig om ett fåtal timmars tidsbesparing med tanke på att den mest omfattande rördragningen ändå kommer att ske för att få fram elkraft till vägguttag, köksmaskiner och belysning.

Z-wave är annars ett bra system för radiostyrning, KNX-radio likaså. Den enda garanti man har i dagsläget är tilliten till de företag som ligger bakom tekniken eller som producerar kompatibel utrustning.

Mitt stalltips är dock som vanligt att du skall titta på ett trådbundet KNX-system. Det slår allt när det kommer till produktutbud och driftsäkerhet. 20 år gamla anläggningar snurrar fortfarande på och det 100% bakåtkompatibelt om man skulle få lust att sätta in några nya prylar. Och prylar finns det, leverantörer likaså.

Det verkar däremot som det är en väl bevarad hemlighet, jag har träffat många elektriker som inte har någon koll på det alls.
    Har du tur så finns här någon elektriker på forumet som vet vad det rör sig om och kan kontakta dig, för det är nog den vägen du behöver gå. Det är ju faktiskt en starkströmsanläggning som du skall få in i huset.
    Ett annat alternativ kan vara att kolla på någon webshop, men jag tror att det i slutändan är billigare att köpa det av trikaren om han inte ligger alltför långt ifrån nätpriserna.

Alltså, radiosystem är riktigt bra - om de används där de behövs

Redigerat 12 maj 2008 21:21