Mitt trådlösa nätverk strular i vissa rum hemma. Routern (en Belkin) står i hallen vid trappan uppe så den är ganska centralt placerad i huset. Ändå är det vissa delar av huset där nätverket är "känsligt", det glappar på nåt sätt, uppkopplad nån minut, sen dyker det i 30 sek och sen upp igen. Det är oerhört irriterande, särskilt eftersom arbetsrummet är ett av ställena där det inte funkar.... Enl statusen är dock kontakten med routern lika god hela tiden, very good eller excellent. Eftersom det som sagt fungerar bättre tex i vardagsrummet så kan det ju inte heller vara bredbandet som strular. Vad kan detta bero på?

Bra signalstyrka garanterar ju inte att det finns störningar från nånting. Prova att byta kanal på routern till att börja med.

Vet inget om Belkins routrar men ofta är de billiga lite "klena" i effekten så kanske bätter att köpa en lite dyrare. Linksys har bla en där man kan ladda på ett linux OS och sedan själv justera sändareffekter och dylik.

Du har troligtvis något som stör. Pefos råd att byta kanal på routern kan hjälpa så prova det först. Det hjälper främst om det finns något annat nät i närheten som påverkar ditt. Till exempel en granne som du får bättre signal ifrån i just de rum som det fungerar dåligt i.

Kvarstår problemet ändå så har du något annat som stör. Mikrovågsugnar, trådlösa telefoner (dect) och trådlösa videolänkar är givna problemkällor. Du råkar inte ha basstationen till trådlösa telefonen i arbetsrummet?

nu har jag testat en 4-5 olika kanaler och det blir inte bättre. Telefonerna stör inte verkar det som. Inga mobiltelefoner i arbetsrummet, ingen annan teknik. Skulle det kunna vara huslarmet som stör, vi har trådlösa rörelsedetektorer? Iofs är ju larmet inte på när vi är hemma men möjligtvis försigår någon kommunikation mellan enheterna ändå.
Annars är nog tyvärr grannen enda förklaringen. Skit också, jag hade hoppats slippa behöva dra ner en kabel. Finns det någon enkel signalförstärkare man kan köpa eller måste man köpa en bättre router?

Testar du alltid på samma dator i arbetsrummet? Är det i så fall möjligtvis en bärbar dator?

Jag tolkade det som att det är en och samma bärbara dator som flyttas runt och trådlösa fungerar dåligt i vissa rum.

ja det är en bärbar.

- Har du stängt av basstationerna till dina trådlösa telefoner? Det är dessa som stör, inte själva telefonen.

- Ladda hem en trådlös scanner och kolla vad dina grannar kör på för kanaler. Senast startade basstation med fast kanal är den som bestämmer. Det är därfr det ibland funkar med att starta om routern...en stund. Kör du Mac rekommenderas iStumbler, Airport Radar. KisMac om du vill "fördjupa" dig.

Jag hade ett likannde problem som löstes genom att jag av-aktiverade "WiFi protected setup" i min router (en D-link) och satte "re-connect mode" till "always on" (default var det satt till "on demand") . Vet inte om det är nåt som hjälper dig, men finns det liknande sättningar i din router kan du ju prova i alla fall.

nu har jag gått igenom samtliga 13 kanaler som jag kunde välja på i routern och jag tror banne mig att jag har hittat en som funkar överallt! Jag undrar fortfarande om inte det är rörelsedetektorerna i larmet som har stört ändå, för de är de enda som finns i närheten av de områden där det varit svårt med nätverket. Vi hade intressant nog inga problem inne i stan där det ofta var ett 30-tal trådlösa nätverk i närheten (nu är det runt 5-8 st) och telefonernas basstationer var närmare då än vad de är nu.

Stort tack för era tips, otroligt skönt om det funkar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.