Jag köpte en Panasonic TH-50PX70 för en vecka sedan på Mediamarkt för 12990:-.
Jag måste säga att vi är väldigt nöjda med den, vi tittar mest på Boxer genom en Sagembox kopplad med scart
och bilden blev betydligt bättre än vad jag väntat mig.
Jag tror också att en plasma är betydligt mer förlåtande mot en sämre insignal än vad en lcd är, t.o.m. Divx filmer
ser helt ok ut.
Full Hd tror jag också är helt onödigt att satsa på köp hellre en tv av någon känd tillverkare.
Jag måste säga att vi är väldigt nöjda med den, vi tittar mest på Boxer genom en Sagembox kopplad med scart
och bilden blev betydligt bättre än vad jag väntat mig.
Jag tror också att en plasma är betydligt mer förlåtande mot en sämre insignal än vad en lcd är, t.o.m. Divx filmer
ser helt ok ut.
Full Hd tror jag också är helt onödigt att satsa på köp hellre en tv av någon känd tillverkare.
Sök efter lite tester på http://www.testfakta.se/
www.parts.se
Där har jag köpt 2 st tv-apparater, nöjd.
värt ett besök om man bor i stockholm. ligger i Årsta. (strax norr om Älvsjö)
Där har jag köpt 2 st tv-apparater, nöjd.
värt ett besök om man bor i stockholm. ligger i Årsta. (strax norr om Älvsjö)
Det lutar åt en Panasonic 42" px80. Just den har faktiskt en (extra?) glasruta som säkerhet mot Wii-kontroller. Den har bra omdömmen på olika forum och har sett den som hastigast IRL.
Nån som vet om det är värt pengarna att gå upp en modell till pz80 eller vad de nu heter, eller en äldre pz70?
-mer funktioner, men har man nytta av dem?
Nån som vet om det är värt pengarna att gå upp en modell till pz80 eller vad de nu heter, eller en äldre pz70?
-mer funktioner, men har man nytta av dem?
PZ85 är en full hd-skärm och har 1920*1080 pixlar samt en kontrast på 30.000:1
PZ70 är en "hd-kompatibel" med 1024*768 och en kontrast på 15.000:1
Att från dessa siffror sedan säga hur stor skillnaden i "bra" bild är anser jag vara nästan omöjligt.
Kommer du eller tror du att du kommer att ta emot 1080p av något slag så är den nyare förmodligen strået vassare.
PZ70 är en "hd-kompatibel" med 1024*768 och en kontrast på 15.000:1
Att från dessa siffror sedan säga hur stor skillnaden i "bra" bild är anser jag vara nästan omöjligt.
Kommer du eller tror du att du kommer att ta emot 1080p av något slag så är den nyare förmodligen strået vassare.
Det problemet har väl de flesta apparaterar idag, oavsett lcd eller plasma. Däremot förespråkar jag lcd, vilket är framtiden, mycket bättre med att koppla till datorn och enligt mig bättre kvalité överlag.krillek skrev:
Sen måste det också nämnas, om du köper en tv på 40 tum eller mindre och sitter på ett normalt avstånd på runt 2 till 3 meter, ja, då behöver du inte möjlighet för 1080p, du kommer inte märka en skillnad i jämförelse med 720p(dessutom kommer sändningarna i 1080p dröja mååååånnngga år, om det ens kommer), och den som säger sig märka en skillnad, den personen ljuger eller har en syn likt stålmannen.
Hur menar du nu? Bättre kvalité överlag. Plasman har ju garanterat en bättre bild på både tv och film-tittande. Enda gången lcd:en är bättre är när du kopplar upp PC:n och då är den mycket bättre. Frågan är vad man föredrar. Jag personligen har inget behov av att koppla upp datorn i vardagsrummet för bildens skull. Men det finns säkert dom som har stor nytta av det.ollebanan skrev:
Faktum är att vi går mot en integrerad miljö när det gäller datorer och tv, och där har lcd den absoluta fördelen, sen är det klart, köper du en lcd för en struntsumma får du en skitpanel. Men oavsett, LCD är framtiden och kvalitén har gått om plasma.imported_Anders_S skrev:Hur menar du nu? Bättre kvalité överlag. Plasman har ju garanterat en bättre bild på både tv och film-tittande. Enda gången lcd:en är bättre är när du kopplar upp PC:n och då är den mycket bättre. Frågan är vad man föredrar. Jag personligen har inget behov av att koppla upp datorn i vardagsrummet för bildens skull. Men det finns säkert dom som har stor nytta av det.
Förstår fortfarande inte vad du menar med kvalite nu? Bilden på en lcd är fortfarande inte bättre än på en plasma generellt sett. Har varken gått om eller är på väg om.
Vill jagf jobba med datorn sitter jag vid en dator - inte vid min 50" plasma. Jag har i och för sig en Mac Mini kopplad via VGA till min plasma, men den används enbart för att titta på bilder och det kan jag återigen konstatera att tack vare plasmans färger och svärta så blir upplevelsen mycket bättre än på LCD.
LCD är möjligen framtiden (eller kanske OLED eller någon annan teknik) man baserat på vad som går att köpa idag presterar en korrekt inställd plasma - och då menar jag Pioneers paneler - klart bättre än vad du kan få från en LCD...
men, men - smaken är ju som baken! Någon kanske till och med tycker att Windows är bättre än Mac OS ;-)
LCD är möjligen framtiden (eller kanske OLED eller någon annan teknik) man baserat på vad som går att köpa idag presterar en korrekt inställd plasma - och då menar jag Pioneers paneler - klart bättre än vad du kan få från en LCD...
men, men - smaken är ju som baken! Någon kanske till och med tycker att Windows är bättre än Mac OS ;-)
Lyckades idag beställa en http://www.pioneer.se/se/products/62/63/413/PDP-508XD/index.html för priset 25' då butiken höll på att stänga igen och sålde ut allt dom hade. Antar att jag fick den för inköpspris ungefär. Billigaste jag hittat på nätet har varit 30' så några tusenlappar sparade jag... 
Klicka här för att svara