Tack!
Nu har jag fått rätt på "eländet".
Det var nog så att när jag monterade in IDE disken så valde datorn den till "startdisk". Eftersom det inte fanns något på den, startade ju inte datorn.
Efter att ha läst alla kommentarer här, dristade jag mig till att gå in i BIOS inställningarna. Där hittade jag ett ställe där man kunde välja vilken skiva som skulle vara boot disk. Där var IDE disken markerad som sådan och hade så att säga "tagit över" orginaldiskens (SATA) funktion. Hur begriper jag inte, men tydligen prioritras IDE disken före SATA disken?
Hur som helst, jag ändrade så att SATA disken skulle vara boot disk.
Och: Simsalabing: Nu fungerar det.
Tack till er alla som hintade mig om hur man ev. kunde lösa problemet.
Det kunde inte ens HP´s tekniska rådgivare!
Hoppas att ni får "lättare" datorer när ni har passerat pensionsåldern!+
Än hänger man med någorlunda. Nu kan jag sätta igång och redigera alla mina videofilmer!
Tack än en gång.
Borde kanske finnas en särskilld "datoravdelning" här på forumet?

Kul att det hela löste sig, komiskt att HPs tekniska rådgivare inte kunde hjälpa dig. :)

it-snubben skrev:
Men som hahel skriver så påverkas IDE-hårddisken av eventuell CD/DVD på samma kabel. Bäst är att inte sätta disken på samma IDE-kabel som ev CD/DVD då prestandan på disken också försämras av detta. Vanligt är att kabeln som används till CD/DVD också kan vara en 40-ledare vilket leder till att prestandan sänks på disken. För bäst resultat så använder man 80-ledare till både HD och CD/DVD.
40-ledare till diskar som kräver 80-ledare kan ge betydligt större problem än försämrad prestanda. De 40 extra ledarna är jordledare som skärmar av störningar mellan de 40 signalledarna. Det behövs vid ökad frekvens. Problemet är att IDE-kontrollern inte begriper att kabeln är en 40-ledare och försöker köra med högsta hastighet som hårddisken klarar av. Men eftersom kabeln inte är anpassad för detta kan man få felskrivningar till hårddisken med oläsbara filer som följd.

Och prestandaförlust när man blandar långsamma IDE-enheter (CD/DVD) med snabba (hårddiskar) är ju en begränsning som gällde på 1900-talet. Tror inte många har kvar så gamla datorer. Dom som har det prioriterar knappast prestanda. :) Eller menar du någon annan begränsning?

Redigerat:
Mellanbarn skrev:
40-ledare till diskar som kräver 80-ledare kan ge betydligt större problem än försämrad prestanda. De 40 extra ledarna är jordledare som skärmar av störningar mellan de 40 signalledarna. Det behövs vid ökad frekvens. Problemet är att IDE-kontrollern inte begriper att kabeln är en 40-ledare och försöker köra med högsta hastighet som hårddisken klarar av. Men eftersom kabeln inte är anpassad för detta kan man få felskrivningar till hårddisken med oläsbara filer som följd.
Vilket ger kraftigt försämrad prestanda :)

Mellanbarn skrev:
Och prestandaförlust när man blandar långsamma IDE-enheter (CD/DVD) med snabba (hårddiskar) är ju en begränsning som gällde på 1900-talet. Tror inte många har kvar så gamla datorer. Dom som har det prioriterar knappast prestanda. :) Eller menar du någon annan begränsning?
Du har rätt i att effekten av att blanda HD med CD inte är stor i dagens datorer. Dock finns den där och det är fortfarande bra att ha det tänket ändå.

Mellanbarn skrev:
Problemet är att IDE-kontrollern inte begriper att kabeln är en 40-ledare och försöker köra med högsta hastighet som hårddisken klarar av. Men eftersom kabeln inte är anpassad för detta kan man få felskrivningar till hårddisken med oläsbara filer som följd.
Problemet ligger i så fall i drivrutinen som skiter i att titta på vad PIN34 har för status och avgöra vad för typ av kabel som är installerad. Drivrutiner som 'gör rätt' klarar detta och kör inte fortare än vad kabeln klarar.

Gäller ju att controllern har förmågan att tala om för drivern hur statusen är. Ska dock inte vara nått problem med lite nyare prylar. Där brukar bios varna också

Hej,
Min IDE kabel har 39 kontakthål/ledare. Vad är 80 ledare kabel? Hur kan man ansluta en sådan till HD när den bara har 39 kontaktstift?
Skall / kan man använda en 80 ledare kabel ändå?. Verkar till att vara bättre?
Hur gör jag?
Tacksam för råd!

it-snubben skrev:
Du har rätt i att effekten av att blanda HD med CD inte är stor i dagens datorer. Dock finns den där och det är fortfarande bra att ha det tänket ändå.
Vad kommer det sig? Jag kan gissa på några saker
1. Controllern klarart inte av att köra två enheter på samma kabel med individuell hastighet. Det är denna begränsning jag brukar protestera mot. Om jag är rätt ute har den inte varit aktuell på flera år men hörs fortfarande som argument.
2. Ökad belastning på bussen. Ofta begränsas ju hastigheten av hårddisken och inte interfacet. Skulle nu hårddisken använda mer än 50% av bandbredden så vore det ju snarare bättre att den delar kabel med en CD istället för en lika snabb hårddisk. Förutsatt att CDn inte kommer upp i 50% belastning av sin interfacehastighet.
3. Omställningen mellan de två hastigheterna på bussen tar tid. Gör den?
4. Väntetid för hårddisken medan CDn kommunicerar. Det är väl därför hårddiskar har ett cache-minne?

Punkt 1,3 och 4 ovan förutsätter ju dessutom att hårdiskar alltid har en version av ATA och CD alltid en annan. Plockar man vad man har i surpluslådan kan man ju mycket väl hitta en CD som har samma interface som en äldre hårddisk.
Inser att alla argumenten ovan förutsätter att man behöver flera enheter per kabel, och hur man då skall blanda.

pefo skrev:
Problemet ligger i så fall i drivrutinen som skiter i att titta på vad PIN34 har för status och avgöra vad för typ av kabel som är installerad. Drivrutiner som 'gör rätt' klarar detta och kör inte fortare än vad kabeln klarar.
Åhh, ny information för mig. Har aldrig läst på utan den vanliga visan, känner en som fick problem.

Egentligen borde jag vetat bättre än att kommentera dom här sakerna. "Sanningar" inom datavärlden är ju ofta ganska kortlivade och mitt intresse för att hålla mig uppdaterad har vacklat något de senaste åren.

Canuto skrev:
Hej,
Min IDE kabel har 39 kontakthål/ledare. Vad är 80 ledare kabel? Hur kan man ansluta en sådan till HD när den bara har 39 kontaktstift?
Skall / kan man använda en 80 ledare kabel ändå?. Verkar till att vara bättre?
Hur gör jag?
Tacksam för råd!
Kablar med 80 ledare har samma kontakt som kablar med 40 ledare. De 40 extra ledarna är jordledare som skärmar av störningar mellan de 40 signalledarna. Har man inte två kablar att jämföra med kan det vara svårt att se skillnad utan att räkna. Kablar med 80 ledare kom i samband med ATA-66 som kom ut 2000, så det är gamla grejor du har om det inte är en 80-kabel. CD och DVD-enheter höll fast vid den äldre kabeln längre eftersom de inte behöver så snabba interface.
Du kan använda 80-kabel även om du inte behöver. Och tvärtom har jag nyss lärt mig (läs pefo:s inlägg)

Att grubbla på kan vara hur man tar 40 ledare, sätter en skärm mellan varje och får 80 ledare. Borde det inte bli 79? :confused:

Det borde det ha blivit men det fanns ju jordledare även i den gamla standarden och man bör ju inte behöva skyddsjorda jorden så därmed borde det ha behövts ännu färre men då hadde det blivit lite för enkelt.

Kontakten har fortfarande bara 40 pinnar varav en är igensatt för att man inte ska kunna vända dem fel (tråkigt när man springer på moderkort som har den 40:e pinnen).

När det gäller att se skillnad på 40 och 80 ledare så är 40 ledaren grövre och mjukare än 80 ledaren. Känner man sig ändå osäker så räkna tio ledare (varje liten bula är ju en ledare). Har man kommit 1/4 in på kabeln så är det en 40 ledare :).

Kontakten som man klämmer på kabeln är det som skiljer. Normalt så finns det 40 anslutningar, en för varje pinne i kontakten som varje ledar kläms ned i. I en kontakt för 80 ledare har man fixat lite så det finns en anslutning för var och en av alla 80 ledare och de som skall gå till 0V är ihopkopplade i kontakten så det behövs inte lika många åt det hållet som ansluts till kortet. Vet inte om det blev förståeligt? Anledningen till att man vill ha en 0V ledare mellan varje signal är att man får en sk bättre karakteristisk impedans i ledaren då den har en 0V ledare att så att säga luta sig mot. På så sätt dämpar man reflektioner pga impedansförändringar. Vill man ha det ännu bättre tvinnar man dessutom varje par som i en SCSI kabel. När jag började konstruera datorer för så länge sedan att jag knappt vill tänka på det så gick allt så långsamt att man sällan hade problem av den typ man har idag med kablar.

Jag har räknat.
Det är en 80 kabel jag har till IDE disken och en mycket, mycket smalare, fast grövre, till SATA disken.
Känns bra att veta att allt tydligen är OK med min dator!

BobbyEwing skrev:
Det var ju konstruktivt. Nu är det ju så att HP har olika BIOS i olika datorer och det är ingen egen magisk BIOS, utan anpassade standardsystem. I detta fallet ser det ut som en Phoenix/Award BIOS och på dem så väljer man på boot-menyn endast Hard Drive/CD etc och om man har valt Hard Drive så används prioritetsordningen som är vald i device-listan i main-menyn (som visas på Canutos bild). Detta innebär att ordningen på Hard Drive/CD etc ska vara oförändrad eftersom allt funkade tidigare, men SATA-disken med operativsystemet måste ligga före IDE-disken i device-listan.
På vilket sätt var det inte konstruktivt?

Normalt har man ändrat bootordningen i boot-avdelningen av BIOS-inställningarna. Precis som flera andra i tråden skriver. Listan under "main" är bara en lista över hittade enheter. Gäller både BIOS från Phoenix och American Megatrends.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=bph07110&cc=se&lc=sv&dlc=sv&product=3629423#N813

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/...7110&cc=se&lc=sv&dlc=sv&product=3629423#N1287

Hundra är jag inte. Jobbar själv på företaget ifråga, dock inte med hårdvara. Så det kan mycket väl ha ändrats nyligen utan att jag vet om det. Men jag misstänker att det var just i "boot" frågeställaren var inne och ändrade?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.