7 976 läst ·
21 svar
8k läst
21 svar
Bubbla i takpapp - hur laga?
Nästan så jag ska fråga om du fick solceller på köpet för det prisetH Hybro skrev:Har kraftigt shingeltak på huset. Boyta 128 m2.
Typ 40 år gammalt.
Började bli frönt men inget läckage.
2 år sedan reglade jag ovanpå med ströläkt och bärläkt. Pappen fick ligga kvar som kraftig underlagspapp.
La Planjatak, ser ut som tegel. Hellängdsplåtar.
Allt inklusive plåthuvar för ventillation och skorsten.
Gick på cirka 100 000 kr, med eget arbete.
Mycket nöjd.
Kanske nåt för Dig också?
.
Tyckte du inte mitt tak såg proffs-gjort ut? 😉😅Rickard. skrev:
Svetsade papptak beter sig så, Amatörgjorda klistrade tak är mer oförutsägbara och skarvarna är mycket svagare vilket är varför jag gjorde den gissningen.
Man kan inte underhålla papp (inte i min definition), man kan om något förlänga livslängden medans pappen fortfarande är tät och okej men det är ofta inte kostnadseffektivt, det är i alla fall min åsikt men jag kanske inte är helt opartisk.
Har haft skyfall i omgångar sedan igår och jo nu droppar det in från sina håll
(eller hål kanske jag ska säga). Upptäckte först att två vattbrädor var helt slut, så mot trekantregeln rinner det nog in lite.
Fråga gällande vecken man kan skära innan man lägger nytt över: Bör jag spackla igen med t ex asfaltskit? Eller något annat?
Då blir det att vänta på bättre väder. Cirka 120 m^2 så det blir inga astronomiska kostnader för ytpapp, vind- och vattbräda och några trekantsreglar (där det behövs).
Fråga gällande vecken man kan skära innan man lägger nytt över: Bör jag spackla igen med t ex asfaltskit? Eller något annat?
Då blir det att vänta på bättre väder. Cirka 120 m^2 så det blir inga astronomiska kostnader för ytpapp, vind- och vattbräda och några trekantsreglar (där det behövs).
Skär ett snitt rakt längs vecket och limma ner båda sidorna med klister eller lim, kit är onödigt svårarbetat men funkar.Lime113 skrev:
Har haft skyfall i omgångar sedan igår och jo nu droppar det in från sina håll(eller hål kanske jag ska säga). Upptäckte först att två vattbrädor var helt slut, så mot trekantregeln rinner det nog in lite.
Enligt en 20 sekunders koll på byggmax får du nog räkna med 150-160kr/m2 i rent material vilket jag inte direkt tycker är billigt. Jag vet inte vad det är för byggnad men nog skulle jag hellre sett svetsad papp på det, att lägga 20 000kr på byggmax känns lite galet tycker jag
Edit: vet inte precis om du räddade eller sabbade min kväll. Fick för mig att det skulle bli en extra nolla på räkningen. Började svettas och övervägde, som kanske kan ses ovan, hur dyrt det skulle bli bli. 20 000 kr på byggmax känns ju inte orimligt. Eller tänkte du dig typ 40 000 för ett proffs att göra det? 😊 Större problem för mig är att bära 600 kg i rullar och material från bilväg till huset (klippor 100 meter).Rickard. skrev:
Skär ett snitt rakt längs vecket och limma ner båda sidorna med klister eller lim, kit är onödigt svårarbetat men funkar.
Enligt en 20 sekunders koll på byggmax får du nog räkna med 150-160kr/m2 i rent material vilket jag inte direkt tycker är billigt. Jag vet inte vad det är för byggnad men nog skulle jag hellre sett svetsad papp på det, att lägga 20 000kr på byggmax känns lite galet tycker jag
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden