É
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej, nu hittar jag inte instruktionen från 2018 men såhär sitter skruven i varje plåt. Antagligen för att låsa falsen i den nedre sidan. Även övrig utrustning (huvar mm) är fäst på liknande sätt.
Du kanske tolkade instruktionen annorlunda? För det ser ut som du har med omvik. På steg 15 i min tidigare länk så står det att man ska ha synlig skruv om man har plåt utan omvik. Eller se bild.
Instruktionsbild för montering av plåttak med skisser på plåtpaneler och fästningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En konstig sak är att Lindab och Plannja skiljer hur man skjuter dit plåtarna. Lindab ska ha 5mm glapp medans Plannjas ska skjutas helt emot. Deras system är ju nästan lika, undrar vad som är bäst?
Lindab:
Teknisk illustration av installation med avståndsmarkering. Text instruerar 5 mm mellanrum för temperaturrörelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

É ÉlPon skrev:
Du kanske tolkade instruktionen annorlunda? För det ser ut som du har med omvik. På steg 15 i min tidigare länk så står det att man ska ha synlig skruv om man har plåt utan omvik. Eller se bild.
[bild]

En konstig sak är att Lindab och Plannja skiljer hur man skjuter dit plåtarna. Lindab ska ha 5mm glapp medans Plannjas ska skjutas helt emot. Deras system är ju nästan lika, undrar vad som är bäst?
Lindab:
[bild]
Det kan stämma när jag läser det 5 år senare 😄 så den skruven kanske jag borde skippat, för det är omvik på mina plåtar. Bra att detta kom upp för till hösten ska jag lägga samma plåt på en utbyggnad, men då skippar jag den!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.