É
En tumregel är att det ska vara max 10 meter till stuprännan. Hur viktig är denna regel och varför finns den, med tanke på att det finns olika dimensioner på hängrännor och rör?

Mitt tak är 12,6 meter och det vore skönt slippa två stuprör och bara ha en i ena ändan (en i mitten är inget alternativ).

Upp till 75m2 tak verkar man kunna ha 100mm hängränna. Mitt tak är knappt 50m2, skulle man inte kunna klara sig med ett stuprör då ändå? Sist köpte jag på byggmax och de verkar sälja 125mm rännor, så kanske även blir att jag har denna storlek och dessa ska ju ta 125m2 tak (enligt Plannja).

Jag ska ha sådana utanpåliggande monterade på takfotsbrädan som är 28x145mm. Men lutningen verkar bara vara ett par millimeter per meter så borde inte vara orsaken på 10 meter heller, att det inte skulle få plats eller se fult/snett ut?

Tror ni jag borde kunna klara mig med ett stuprör?

Rickard.
Ja du kommer klara dig på en 125mm.

Riktlinjerna är lite överdrivet konservativa om du frågar mig, monteras allt rätt är alltså worst-case att det droppar eller rinner lite över på utsidan vid årets värsta regn.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
É
Okej tackar, jag tror på dig och planerar för ett stuprör (90mm) ihop med 125mm ränna.

En fråga till om nån ser… brukar det vara samma standard på nya rännor? Ifall man kunde köpa Plannjas eller Icopals fasta 27-graders krokar och sen rännor från annat ställe, typ byggmax? Är formen tillräckligt lika?

É ÉlPon skrev:
En tumregel är att det ska vara max 10 meter till stuprännan. Hur viktig är denna regel och varför finns den, med tanke på att det finns olika dimensioner på hängrännor och rör?

Mitt tak är 12,6 meter och det vore skönt slippa två stuprör och bara ha en i ena ändan (en i mitten är inget alternativ).

Upp till 75m2 tak verkar man kunna ha 100mm hängränna. Mitt tak är knappt 50m2, skulle man inte kunna klara sig med ett stuprör då ändå? Sist köpte jag på byggmax och de verkar sälja 125mm rännor, så kanske även blir att jag har denna storlek och dessa ska ju ta 125m2 tak (enligt Plannja).

Jag ska ha sådana utanpåliggande monterade på takfotsbrädan som är 28x145mm. Men lutningen verkar bara vara ett par millimeter per meter så borde inte vara orsaken på 10 meter heller, att det inte skulle få plats eller se fult/snett ut?

Tror ni jag borde kunna klara mig med ett stuprör?
Det har delvis med att lutningen ska vara minst 2,5 mm/meter, gärna mer, Blir det för långa sträckor kan höjdskillnaden bli stor. Vid 5mm/m blir det över 6 cm höjdskillnad. Är takfoten inte rak och i våg kan det bli mycket större skillnad. Visst är standardkraven väl tilltagna. 600mm mellan krokarna t.ex. är tätt, men stadigt.
Rännorna är nog ganska lika, men ta med en krok ock testa. Jag har inte kollat.
Notera att Lindab kan vara billigare är byggmax (sist jag kollade). Byggmax har höjt priserna rejält de senaste två åren.
(Jag var på väg att köpa takavvattning till tre uthus redan innan höjningarna men kom inte till skott, vilket var tur. Jag köpte allt begagnat för en bråkdel av vad det skulle kostat på byggmax. :) Utseendet var inte så viktigt.)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.