Hej alla på forumet!

Under nästkommande månad ska vi få vårt tak utbytt. Vi har anlitat ett företag till att utföra arbetet åt oss och jag har en fundering gällande hur det kommer vara att bo i huset under detta byggande.

Vi bor i en 1,5 plans villa, villan är ca 150 kvm + ekonomidel på ca 40 kvm. Oklart angående lutningsgrad på taket, men det är ett rätt så brant tak. Enl uppgifter från firman ska vårt plåttak bytas ut till plegel, arbetet ska innefatta byte av befintlig plåt, reglar och kondensskydd. Ny säkerhetsväv och nya takreglar, nya takfots- och vidskivebrädor, takplåt kami plegel, ny takavvattning, snörasskydd på villans framsida, demontering av skorsten.
Vi kommer själva stå för bortforsling av allt byggmaterial.

Företaget som ska utföra jobbet är seriöst, de har lång erfarenhet och de är mycket skickliga. Det kommer nog vara ca 4 personer som utför bytet hos oss. Vi har inga takkupor, bara en liten utskjutande takdel som täcker entrén. I övrigt är taket slätt bortsett från skorstenen (som ska demonteras) och sedan, givetvis, den vanliga ventilationsgenomföringen.

Vad kan vi förvänta oss under byggtiden? Kommer det vara ett hiskeligt bankande? Jag arbetar hemifrån ca 50% av tiden. Kommer det vara gångbart att jobba hemifrån eller kommer hantverkarna störa en väldigt mycket att man tappar fokus (och förståndet) under tidsperioden (jag kan vara på jobbet under byggperioden ifall det är outhärdligt)? Jag har mitt hemmakontor på övervåningen.

Vi har inte fått någon tidsplan än, hur lång tid kan jobbet beräknas ta? Har ni i övrigt några andra erfarenheter kring takbyte?

Jag vet, jag vet. Alltid bäst att prata med hantverkarna. Men det är min sambo som skött kontakten och de har ett inplanerat planeringssamtal nästa vecka där de går igenom renoveringen mer ingående inför renoveringsstart. Jag är dock den där otåliga personen som vill ha all info - helst igår.

Vi har planerat länge för denna renovering och ser mycket fram emot att de ska sätta igång. Som sagt, är nyfiken på era erfarenheter! Vad kan man förvänta sig? Vad händer om det regnar? Kommer taket vara helt "naket" ned till takstolarna?
 
När vi fick taket bytt lät det mest när dom spikade reglar och läkt samt från radion dom lyssnade på hela dagarna. Lite klonk och skrap och maskinljud såklart, men inget enormt buller och bång. Det var ett tak med takpannor. Ett plåttak kan säkert låta annorlunda med mer plåtarbeten. Sen är det ju individuellt vad man blir störd av.

Taket var väderskyddat i stort sett hela tiden. Det är bara den stunden då dom har rivit den gamla underlagsduken och innan dom har fått på den nya som det inte är väderskyddat. Jag tror att dom bytte sektionsvis, eller så gick det helt enkelt rätt fort. Jag såg iallafall aldrig taket helt utan duk. Jag antar att dom kollade väderprognosen eller var beredda med presenningar ifall det skulle börjat ösregna under tiden.

Jag tycker att takbyte är det minst störande jobbet vi har haft hantverkare till eftersom dom inte är inne i huset och springer. Ett par gånger behövde dom komma in för att fixa något inifrån från vinden, men annars klättrade dom bara runt där ute och man kunde strunta i dom.
 
mrsnhp mrsnhp skrev:
När vi fick taket bytt lät det mest när dom spikade reglar och läkt samt från radion dom lyssnade på hela dagarna. Lite klonk och skrap och maskinljud såklart, men inget enormt buller och bång. Det var ett tak med takpannor. Ett plåttak kan säkert låta annorlunda med mer plåtarbeten. Sen är det ju individuellt vad man blir störd av.

Taket var väderskyddat i stort sett hela tiden. Det är bara den stunden då dom har rivit den gamla underlagsduken och innan dom har fått på den nya som det inte är väderskyddat. Jag tror att dom bytte sektionsvis, eller så gick det helt enkelt rätt fort. Jag såg iallafall aldrig taket helt utan duk. Jag antar att dom kollade väderprognosen eller var beredda med presenningar ifall det skulle börjat ösregna under tiden.

Jag tycker att takbyte är det minst störande jobbet vi har haft hantverkare till eftersom dom inte är inne i huset och springer. Ett par gånger behövde dom komma in för att fixa något inifrån från vinden, men annars klättrade dom bara runt där ute och man kunde strunta i dom.
Tack för svar!

Ja, vi har haft hantverkare här hemma tidigare. När de har utfört arbeten på vår övervåning eller i ett av rummen som ligger längst in i huset (dvs de måste gå igenom hela huset med smutsiga arbetskläder och utrustning så har det såklart varit besvärligt. Nu utförs ju nästan allt jobb utomhus. Det är bara skorstenen som delvis måste monteras bort inomhus. Skorstenen/vedpannan sitter dock i pannrummet där det finns en direkt dörr ut, så vi lär ju slippa allt det där springet inomhus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.