Kanske omöjligt att beskriva, men hur ser det ut där taket möter själva skorstenen/ hur monteras skorsten på befintligt tak ?
Jag tänker mig ett hål rakt igenom råspont, papp och plåt för röret, men sen då ? Det får ju inte läcka in ! Tänker att nån täckplåt (som den fyrkantiga skorstenen sitter i ) ligger över falserna och upp under nockplåpten ?
Har googlat o letet på youtuben men hittar inget bra. Behöver beställa skortsten snart, men där är själva skorstenen anpassad till pannor, men tycker min idé med täckplåten ser nästan likadan ut ?
Jag tänker mig ett hål rakt igenom råspont, papp och plåt för röret, men sen då ? Det får ju inte läcka in ! Tänker att nån täckplåt (som den fyrkantiga skorstenen sitter i ) ligger över falserna och upp under nockplåpten ?
Har googlat o letet på youtuben men hittar inget bra. Behöver beställa skortsten snart, men där är själva skorstenen anpassad till pannor, men tycker min idé med täckplåten ser nästan likadan ut ?
Såhär säger AMA Hus 11:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Logga in
Skapa konto
Det vanliga är att man öppnar bandtäckningen till närmaste fals, och gör en skorsten som falsas iN nova383 skrev:Kanske omöjligt att beskriva, men hur ser det ut där taket möter själva skorstenen/ hur monteras skorsten på befintligt tak ?
Hej, tar upp denna fråga igen. Finns det någon risk att regnvattnet går in i rökhålet på toppen och orsaka fuktskador på taket?plåtrickard skrev:
Min andra fråga är: vi ska installera en tillluftskorsten, det är två rör i ett, där tillluft går ner i den yttre röret och rökgaser går upp i det inre röret. Borde lösningen för skorstenen till falsat plåttak vara likadan som bilden ovan eller behöver någon ändring ske? Finns det någon risk att utrymmet i huven blir för tajt så att rökgasen sugs in igen i tillluftsröret och det blir en cirkulation och leda till dålig förbränning i kaminen?
Stort tack @plåtrickard för att du delar din kunskap om detta 😊
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Nä det borde inte vara en risk, för plåtstosen på skorstenen är falsad runt rökröret
Det andra kan jag inte svara på, har aldrig sett en sådan...
Det andra kan jag inte svara på, har aldrig sett en sådan...
Klicka här för att svara