Tak & Vind
challq: [citat] Det hade nog varit en idé med facit i hand. Vi ska undersöka detta närmre, dock är innertaket ej vått längre efter mätning med fuktradar och fuktmätare. Kan vara så att det landar i att det blir lärdom av det hela - men om någon annan läser som har svacka/dåligt fall på balkongen och vill ha en lösning, och om man bortser från de hål/rost som uppdagades under resans gång
Fotografen: Ska väl till ett plåtjobb också, plåten ska ner under pannorna ovanför skorstenen, och ovanpå nedanför. Hittade ingen bättre bild, man ser en aning här: [bild]
Stefan N: Du får ju börja med att skära bort all lös papp och se vad det finns under om det går att rädda.
BirgitS: Är det ett timmerhus? Normalt går det inte att öppna till nock eftersom man det innebär att man tar bort alla takstolar, dvs. taket ramlar in. Det går att göra en helt annan sorts konstruktion av taket men det är inget som man själv och en hobbysnickare gör utan det kräver en väl erfaren byggkonstruktör och en timmerman om det gäller ett timrat hus.
Ironside: Som sagt, låter billigt men det finns såklart risker i det med. Även om man kallar det sanering så kan man absolut stress sig igenom ett sådant jobb och lämna mer asbest fiber än nödvändigt. Förvisso är det på utsidan men det kan ändå föreligga risker, dessutom vill vi inte sprida denna skit mer än vi behöver. Så av den anledningen är det "säkrare" att göra själv, men det
ChrisHammar: Hej! Vi funderar på att installera solceller, och även byta tak inför detta då taket har några år på nacken. Vinkeln på taket (sydväst) i kombination med närliggande skog är dock inte ultimat för solceller på vintertid då man behöver det som mest (huset värms av el genom panna). Nu till saken. Det finns ju takpannor av glas och om man skulle installera solpanelerna INNANFÖR
jonaserik: Det är diametern på rören som avgör om det passar, standardmått på alla delar.
Dowser4711: Ja, i och med att ni har en låg fukthalt i luften så hämtar avfuktaren in ny och fuktig luft utifrån. Det spelar inte så stor roll hur mycket vatten som ni tömmer ur den, då det mestadels påverkas av tillflödet av fuktig luft. (Är det litervis med vatten en längre tid så är det inte från fuktigt virke, utan fuktig luft, typ genom en öppen plast) Precis som @Matti_75 säger så är
Bonzo2000: [citat] Kontrollera var ventilationskanalen tar vägen och att den är hel och tät innan du monterar en aktiv fläkt. Jag hade en liknande lösning i mitt badrum, men rören gick upp på kattvinden och var inte täta vilket gjorde att jag fick mögelpåväxt på undertaket. Vi löste det genom att ta ett nytt hål och montera en PAX-fläkt i ytterväggen. Röret upp på kattvinden satte jag igen.
erikfrankster: Hej :-) vi tog plåt och det har inte varit några problem än..
bullen045: [citat] Hej ja samtliga tvåkupiga passar varandra jag har testat byta till följande st Erik, Benders, Jönåker/Monier samt ett till märke som jag inte kommer ihåg namnet på.
Björn Olde: [citat] Jag vet faktiskt inte riktigt när taket byttes sist, men jag misstänker att det gjordes på 1960 talet då hela fastigheten genomgick en renovering. Taket är nästan platt och sitter på en gammal industribyggnad - det är oklart vad du menar med hinder men solcells installationen beskrivs som mycket enkel. Jag lägger upp några bilder på taket som det såg ut - innan ommålningen.
Niklaspe: Löste detta med lite hjälp tog en 45 regel vid takfot och vid nock och mätte. Diffade bara några få cm då man håller in taket vid takfot för att liva med befintliga 👍
Sun Gam: Uppdatering, och info: Tidigare utlåtande drogs tillbaka; alltså menar ingen av de 10 Beijer Byggmaterial-säljare jag pratat med att förekommande tejp är ett godkänt skarvhjälpmedel till RAW HP530....
klaskarlsson: [citat] Växla av takstolar går förstås att göra, en konstruktör kan säkert hjälpa till. Eftersom detta är "ändrad användning" så krävs ett bygglov: Blir det då ett 2-vån till 3-vån hus så tillkommer en del som utrymningsvägar (tex brandstege), isolering nedåt (med branddörr) om du sätter en trappa där, som också bör ha vissa mått, och lite regler kring ventilation och
Dumskalle: @Spikrätaren Nu har jag varit uppe på taket med de medföljande konsolerna och på lägsta inställning får de plats sånär som på millimetern. Men skruvarna jag hade var antingen för långa eller för korta så installationen får vänta tills det blir uppehåll i nederbörden nästa gång... Men tack för hjälp och tips nu ska jag kisla betong som en annan skulptör tills finare dagar
Sun Gam: [citat] Tack för att du tar dig tid att dela! Hur gjordes besiktningen? Var den på byggplats, eller enbart genom bild/ljudbevisen? För jag tolkar det som att besiktningsmannen blev inkopplad i en typ av slutbesiktning, när ställning osv. var nermonterat? Om besiktningen visar att allt är enligt branschregler antar jag att man som beställare betalar besiktningen själv, men när fel
Rickard.: En vanlig snickare kan INTE takpapp men vissa takläggare/pappläggare kan snickra så det är inte helt lätt att svara på hur det är för dig. Enklare plåtarbeten fixar i regel pappläggare och gör dom inte det har dom en lösning för det redan. Vill du absolut ha helentrepenad skulle jag tippa lättaste vägen är via en snickare som sen i sin tur anställer pappläggare men det är inte
pelle plåttak: Lägg upp lite bilder på taket så skall jag hjälpa dig
Almedals: Ta tag i ytterramen och dra neråt ifrån taket. Det bör sitta byglar med spännfjädrar på spotten som trycker isär inne i hålet för hålla den på plats. Akta fingrarna, tänk musfälla 😊
sepani: under min takfot har jag en del bräder som är lite dåliga. skulle man kunna byta ut den delen av undertaket som sticker ut i takskägget? eller är det misslyckat att försöka laga underifrån...? det kan vara så att undertaket skadats genom läckage men jag tror inte det, utan att det helt enkelt är gammalt
Stefan85: [citat] Hejsan Amelie! Efter att ha letat och letat så hittar jag bara på kontinenten (Tyskland och Polen närmast) där priserna inte är astronomiska. Men även där är priset på just glaspannor ganska högt och då har man inte tagit sig dit. Så jag har tyvärr gett upp hoppet. MVH;
Maddemeck: Tack, de var så väldigt dyra har vi upptäckt nu och skulle vilja ha några likvärdiga till bättre pris
AndersS: [citat] Och behandla ett helt tak, samt ev. spill/stänk runt omkring som kan komma på plattor, trätrall, etc, som finns runt omkring?😉 Nja, tror inte på den lösningen men prova gärna och återkom hur det blev😀
ChrilleLa: [citat] Smart, tänkte inte på det med ledningsförmågan. Då är nog skadan gammal, taket lades om för 5-10 år sedan, innan dess hade det läckt in en del. Har en del gamla fuktfläckar runt om på vinden, alla är helt torra nu. Tänkte att denna var annorlunda pga annan fuktkvot, men kan som sagt förklaras av spikarna då. Men ska ställa hink och kolla.
Dilato: [citat] Inte silvertejp, den torkar och krakelerar över tid. Spiken verkar ju inte ha skadat någon ledning, så jag skulle dragit loss röret från spiken och lindat lite eltejp runt röret fast det får man nog inte göra, det är säkert elinstallationsarbete....och då är det väl lika bra att dra om det.
jamaica: Tack ska ni ha! Då kör vi. Bara att vänta in att regn & rusk ger med sig.
cpalm: För din egen säkerhet är det du själv som avgör vad som är den absoluta miniminivån. För andras säkerhet blir det lite mer komplicerat med arbetsmiljöregler osv. Branschstandarden är en bra utgångspunkt, om än lite mastig att ta till sig: https://wwwtaksakerhetse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2015/10/Sartryck_slutkorrektur_sep-2015-slutversion2.pdf Finns ett sammanfattande avsnitt