Hej! Som husägare i ett antal månader så slog det mig idag, avluftningsledningen för avloppet som går upp genom vinden slutar någonstans innanför betongpannorna. Hur jag inte tidigare kan ha sett detta är för mig en gåta, har bara inte tänkt på det samt haft lite snö på taket..
Så idag bar det upp på taket för att titta under några pannor, hittade då detta när jag skjutit bort en takpanna.
I min bok så släpper jag alltså ut fuktig luft under takpannorna och på så vis får jag en ökad fuktbelastning på den oljehärdade boarden under takpannorna. Tänker jag rätt?
Det lite roliga är att i besiktningsprotokollet tog man upp att det var fukt kring boarden vid genomföring av avluftaren. Vilket enligt besiktningsman berodde på otätt i skarv mellan avloppsrör och flexslang. Men inget om att avluftning enligt mig är bristfällig då den inte går ut genom yttertak.
Hur det kommer sig att man tagit bort genomföring genom betongpanna och gjort såhär istället vet jag inte. Men enklast antar jag är att köpa ett nytt genomföringskitt från benders och sätta dit? Mina pannor är märkta Skandia BTP passar Palema då? Tänker typ denna https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MI1M6LrOTg6AIVGMayCh1LbgL3EAQYASABEgJgmvD_BwE
Så idag bar det upp på taket för att titta under några pannor, hittade då detta när jag skjutit bort en takpanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I min bok så släpper jag alltså ut fuktig luft under takpannorna och på så vis får jag en ökad fuktbelastning på den oljehärdade boarden under takpannorna. Tänker jag rätt?
Det lite roliga är att i besiktningsprotokollet tog man upp att det var fukt kring boarden vid genomföring av avluftaren. Vilket enligt besiktningsman berodde på otätt i skarv mellan avloppsrör och flexslang. Men inget om att avluftning enligt mig är bristfällig då den inte går ut genom yttertak.
Logga in
Skapa konto
Hur det kommer sig att man tagit bort genomföring genom betongpanna och gjort såhär istället vet jag inte. Men enklast antar jag är att köpa ett nytt genomföringskitt från benders och sätta dit? Mina pannor är märkta Skandia BTP passar Palema då? Tänker typ denna https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MI1M6LrOTg6AIVGMayCh1LbgL3EAQYASABEgJgmvD_BwE
Fått svar av Benders kundservice:
Hej,
Spännande lösning
Ja du kan använda vår Avloppsluftare.
Se produktblad
Sen har de länkat till produktblad för artnr 0610 Kragrör och flexirör till avloppsavluftare betong samt artnr 0501 Betongdel för genomföringspanna Palema. Så summerat så är mina pannor märkt Scandia kompatibla med Palema, nu ska jag bara till ett byggvaruhus och titta på färgerna och vad som bäst matchar mitt gamla slitna tak..
Hej,
Spännande lösning
Ja du kan använda vår Avloppsluftare.
Se produktblad
Sen har de länkat till produktblad för artnr 0610 Kragrör och flexirör till avloppsavluftare betong samt artnr 0501 Betongdel för genomföringspanna Palema. Så summerat så är mina pannor märkt Scandia kompatibla med Palema, nu ska jag bara till ett byggvaruhus och titta på färgerna och vad som bäst matchar mitt gamla slitna tak..
Tänk på att du behöver monteringsdäcket RIFIFI, om boarden är tunnare än 4 mm. (Enligt Benders anvisningar.)
Jag har precis gjort detta jobb själv, men i ett nybyggt Attefallshus. Jag kan återkomma med några bilder.
Jag har precis gjort detta jobb själv, men i ett nybyggt Attefallshus. Jag kan återkomma med några bilder.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det var en märklig lösning!
Men man hkan väl kanske inte vänta sig att allt är helt och hållet 100% perfekt i en så komplex produkt som ett hus.
Hos oss såg det bra ut på ytan, men vi upptäckte att det stank avlopp i trädgården (har enskilt avlopp).
Och såg att husbyggarna, en liten svensk byggfirma med polska snickare, hade dragit avloppsventilationen fel på vinden så det hade bildats ett vattenlås.
Ingen ventilation = alla odörer kom ut i marknivå från infiltrationen.
När vi fixade rördragningen upphörde olägenheterna.
Så här ser det ut hos oss:
Vi har också Benders Paloma, och röret är ett standardtillbehör, ser ut så här:

Men man hkan väl kanske inte vänta sig att allt är helt och hållet 100% perfekt i en så komplex produkt som ett hus.
Hos oss såg det bra ut på ytan, men vi upptäckte att det stank avlopp i trädgården (har enskilt avlopp).
Och såg att husbyggarna, en liten svensk byggfirma med polska snickare, hade dragit avloppsventilationen fel på vinden så det hade bildats ett vattenlås.
Så här ser det ut hos oss:
Logga in
Skapa konto

Tack, det hade jag garanterat missat, får gå upp på vinden och titta hur tjock boarden är. Återkom gärna med lite bilder!ginnfilt skrev:
Jag har också råkat ut för polska hantverkare som har dragit upp ventilation (två rör, ett är från separett villa 9000 toalett, det andra vet jag inte vad det är) upp på vinden. Jag misstänker att vi inte har någon luftning på avloppen, så vi känner viss lukt vid tvåkammarbrunnen..)KnockOnWood skrev:
Så här ser det ut hos oss: [bild]
[bild]
En fråga om "avloppsventilationen fel på vinden så det hade bildats ett vattenlås". Var hade vattenlåset bildats? Varför hade det bildats? Blir det som en propp då som gör att det öppna ventilationsröret egentligen blir "proppat"?KnockOnWood skrev:
Så här ser det ut hos oss: [bild]
[bild]
Redigerat:
Nu har jag uppdaterat min projekttråd med vår genomföring:V vessen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-gds-attefallshus.343873/page-5#post-3658493
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Så här var det draget, från avloppet i badrummet på bottenvåningen och upp på vinden:M Mikael Jacob Edström skrev:
Logga in
Skapa konto
Och med lite regn, och kanske fuktig luft nedifrån, så samlades vatten i röret med bakfall,
och satte stopp för ventilationen.
Och ja, dedt lätta draget, luftningen blev ju stoppad av vattenlåset.
Och off topic, det är ju därför man har vattenlås på alla avlopp till handfat, diskbänkar, toaletter och allt annat inomhus, för att man inte skall få in avloppslukter i huset.
Då förstår jag hur vattenlåset har skapats! Vet du om man kan sätta avluftningsröret från inte-högsta-punkten, dvs ett t-rör där det rinner avloppsvatten vidare till två/trekammarbrunnen?KnockOnWood skrev:
Så här var det draget, från avloppet i badrummet på bottenvåningen och upp på vinden:
[bild]
Och med lite regn, och kanske fuktig luft nedifrån, så samlades vatten i röret med bakfall,
och satte stopp för ventilationen.
Och ja, dedt lätta draget, luftningen blev ju stoppad av vattenlåset.
Och off topic, det är ju därför man har vattenlås på alla avlopp till handfat, diskbänkar, toaletter och allt annat inomhus, för att man inte skall få in avloppslukter i huset.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det borde gå bra, om jag förstår dig rätt.
Men rita gärna en enkel skiss som visar hur du menar.
Och så här ser mitt avlopp ut "i backen":
Närmast är locket till trekammarbrunnen, där bortom är fördelningsbrunnen, och längst bort syns luftröret till infiltrationsbädden, i bortre ändan av bädden.
Luften tas alltså in genom det röret, och går sedan via infiltration, fördelningsbrunnoch trekammarbrunn upp i husets avloppssystem och upp över taket.
Infiltrationen är ca 10 meter lång med tre spridarrör.
Men rita gärna en enkel skiss som visar hur du menar.
Och så här ser mitt avlopp ut "i backen":
Logga in
Skapa konto
Närmast är locket till trekammarbrunnen, där bortom är fördelningsbrunnen, och längst bort syns luftröret till infiltrationsbädden, i bortre ändan av bädden.
Luften tas alltså in genom det röret, och går sedan via infiltration, fördelningsbrunnoch trekammarbrunn upp i husets avloppssystem och upp över taket.
Infiltrationen är ca 10 meter lång med tre spridarrör.
Ja, var tar regnet vägen? De små mängderns åker ju ner i avloppet och är således helt i sin ordning.A AnnaAnka skrev:
ginnfilt skrev:
jo det förstår jag , men varför vill man riskera att ta in regn den vägen när man har ett vattentätt skal? Ökar ju risken för för läckage i skarvar och röranslutningar som kan få förödande konsekvenser. Hade hellre sett att det fanns en ”hatt” eller huv överginnfilt skrev: