S
Sun Gam: Denna tråd är numera en "icke-fråga" (för mig). Jag har fått svar, och hittat svar, så jag är nöjd. Enligt följande: 1. I förekommande fall; Enligt Hus-AMA. Över vindskiva. 2. T.ex. Åldersbeständigt skarvklister. I övrigt hittar jag inget. Beijer säger olika beroende på vem man pratar med. Svårt läge där..... Men skarvklister är enda entydiga svaret. 3. I förekommande fall;
16 svar · 2,8k läst
·
Rickard.
Rickard.: Är det svetsad ytpapp så kan du nog glömma att vika upp den gamla men det är ändå inga problem att lösa takkupolerna på ditt tak för en duglig pappläggare. Är det underlagspapp så bör du nog göra uppviken med ny papp och överlappar dom mot det gamla.
2 svar · 678 läst
D
DanielRenoverar: [citat] Tack för svar :)
2 svar · 915 läst
P
Projektöverlevavintern: Vi ska hyra ett gammalt hus men lite tråkigt när taket ser ut så här i vardagsrummet. Någon som vet om de går att "rätta" till? 🙈
0 svar · 1,1k läst
·
D
David L: Det är väl generellt ganska bra att veta hur tillrinningen är i brunnen. Ett enkelt sätt att mäta borde vara att du pumpar ut en känd volym (ex 100 liter) och sedan mäter tiden det tar innan nivån är samma igen, då kan du få ut liter/minut eller liter/timme. Enklast är väl att ha ett snöre och någon typ av flottör som du har i tillfälligt, men det finns ju mer tekniskt avancerade
12 svar · 2,1k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Hej, Har ett plåttak på ca 150 kvm som behöver målas om. Vi snackar ta bort tidigare färg, skrapa rost, grundmåla och sen måla två varv. Ingen ställning behövs för taket har allt som behövs för säker infästning för att måla uppifrån. Har fått offert på 92 kkr från en takmålare som flera vänner varit mycket nöjda med. Verkar det rimligt? Tycker att det låter lite väl
0 svar · 633 läst
B
booko56: Bygger ett uterum som ej ska värmas upp men tänker ändå kanske peta i lite isolering i tak och två väggar. (Den tredje väggen blir skjutdörrar i glas). Problemet är hur jag ska tänka med taket och kondens och eventuell fuktspärr. Taket uppifrån och är tänkt att börja med korrugerad plåt skruvad på spikreglar 45X70 som sitter på takåsarna 45X145 och ett innertak av panel el
0 svar · 1,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: [citat] Den här sorten var det nog! https://www.biltema.se/bygg/vvs/takavvattning/rannkrok-stallbar-2000046221?gclid=CjwKCAjw3dCnBhBCEiwAVvLcu5MFBgxnofHr6Hh58M4xx2eQTD15GuVZDhUe-VOGYb-tZaQrTfZjFhoCdfIQAvD_BwE
7 svar · 4,8k läst
·
The Tor
The Tor: Jag kan uppdatera tråden med resultatet. Det gick att få in underlagsduk, plåt och ränndalsremsa under den befintliga pappen. [bild] [bild] Det absolut viktigaste för att lyckas tror jag är att arbeta vid "lagom" temperatur. För kallt = allt är stelt och otympligt För varmt = allt är sladdrig och stekhett
4 svar · 3,0k läst
·
N
Nils2018: Jag har ett plåttak pressat 1992 i mellannorrland., ljustgrått och där jag sett en 2 cm stor rostfläck. Man undrar ju över underbehandlingens kvalitet. Har också 12 vindskivor , vita där enav dessa har fullständigt flagnat av och ett par har rostfläckar. Dom borde vara zinkade eller för taket aluzink under färgskiktet. Känns som ytbehandlingen under ytfärgen bara är skit, och detta
19 svar · 4,8k läst
·
P
peter.linkan: När jag var på taket idag så såg jag att det börjar växa en del grönt under solcellerna. Vet inte hur det ser ut längre in men jag gissar att det fortsatt växa hela vägen under. Hur hanterar man detta på bästa sätt? Det är ju ett stort område och man ser inte längre in än precis i början. På övriga taket ska jag spraya grönfri. Taket är nästan platt, lite lutning.
0 svar · 1,4k läst
·
4
4väggarochtak: Ska man ha gavelventilatilon? I vårt 1,5plans hus har vi sedan 2 år öppnat upp ”till nock” i 2/3 av huset och den sista 1/3 har fortfarande en liten vind. Vi tilläggsisolerade hela taket och satte ny plast överallt. Vi har ingen inspektionslucka. Taket är falsat plåttak från 2010. Vi byggde också ut för 4 år sedan på kortsidan och då glömdes det bort att sätta in en ny
0 svar · 1,1k läst
mattisx
mattisx: Tack alla, har lärt oss en del och kan gå vidare med projektet.
9 svar · 2,2k läst
·
useless
useless: Då får du börja med att definiera "krav". Det finns inga bindande generella regler för hur takpannor ska monteras. Däremot kan AMA eller tillverkaren ställa krav på utförandet för att det dels ska räknas som fackmannamässigt om det är en tjänst man betalar för och dels för att eventuella garantier ska gälla.
8 svar · 4,2k läst
N
NilleB: Hej! Jag har ett tak med betongpannor från 82 där solceller är installerade. Undertaket är kraftig takduk som skarvas. Skarven gör att jag kan kika upp på bärläkten och undersidan av pannorna här och där från vinden. Jag noterade i våras att det på ett ställe finns blånad och vitmögel på en bit av läkten. Vi har en utbyggnad och problemet befinner sig precis i skarven mellan
0 svar · 943 läst
·
A
AndersS: På de nedersta bilderna ser det ut att kunna vara lite fuktskadat masonit, men det är ju också syftet med den att skydda så det inte hamnar inne på vinden. Jag hade nog kollat på yttertaket om man kan se om det kan ta sig in vatten/snö på den platsen.
2 svar · 1,3k läst
·
H
henrik_86: [citat] Ja precis det gör det. Jag tar och börjar där i alla fall så det blir tätt. Tack för tipsen 👍🏻
6 svar · 1,0k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Ska tilläggas att plåten jag har på taket är av den gamla sorten, lite tjockare och lite snyggare…
27 svar · 8,6k läst
·
J
J_K_H: [citat] Jag blev också orolig för balkarna men de ligger troligen ”på” en balk i framkant, antagligen i balkskor. I någon av bilderna tolkar jag att utstickande balk är fejk, bara en påsalning. Är det inte så hade jag inte gått in under taket. Men vi får anta att det finns konstruktionsritningar utfärdade av någon med rätt kompetens.
34 svar · 12,4k läst
·
NillaS
NillaS: [citat] Hur gick det, lyckades ni?
15 svar · 10,7k läst
·
L
Lillasmurfan: [citat] Hej! Jag löste om ditt garagetak och har samma utmaning just nu så jag blev intresserad av hur du löste ditt tak? Har du några tips (annars är jag in e på billigt/enkelt med att bara byta ut pappen i ”poolen” på garaget…)
10 svar · 10,8k läst
T
Tomainen: [citat] Tack för ett utförligt och lättbegripligt svar! Blir till att beställa sånna skruv..
5 svar · 6,4k läst
·
B
BSOD: Byggställning hjälper. Jag la taket på vedboden själv. Hade bara stege. Det blev en hel del märken och färgskav som förmodligen inte hade blivit om man vore 2 personer och byggställning.
8 svar · 2,1k läst
BirgitS
BirgitS: Gissningsvis ser dina takstolar ut ungefär som första bilden under rubriken Traditionella takstolar här: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
4 svar · 1,3k läst
G
gryn: [citat] Svårt att se, de går in under pannorna i alla fall.
4 svar · 1,2k läst
D
D.anne_85: [citat] Här har du en som är 2,4 meter lång, det längsta jag sett. Med något sluten stråle plus armlängd borde du kunna 4 meter. https://www.hornbach.se/p/fri-lansen-forlangare-till-fri-sprutan/10260051/
2 svar · 1,5k läst
C
Chai två: [citat] Tyvärr har jag inte en blekaste på att läsa siffror. Detta finns på AllaBolag.se , men antar att man skulle behöva läsa sig in mer på det än så. Jag håller helt med om att man vill ha ett stabilt företag, deras 15 åriga garanti på allt betyder ju skvatt om företaget konkursar trots allt. [bild]
4 svar · 1,5k läst
·
K
K. L: Ligger panelerna i jämnhöjd med nock? Brukar det inte vara rekomendationer på att de ska sitta en bit nedanför takåsen. Edit: Aj f.. insåg just att det var en äldre tråd.
7 svar · 4,9k läst
·
P
Per Mattsson: [citat] Ingen fara…byggde mitt garage för 20 år sen fast jag inte hade råd egentligen, tog vanlig billig board som jag fick gratis efter att ha rådgjort med snickare , funkar fint ännu.
2 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.