Nytt tak lades i aug/sep 2023 med utfästelser från takentreprenören om 15 års garanti via Monier.
Entreprenören var väldigt responsiv innan projektet men har i princip gått under jorden nu efter att taket är betalt. Svarar inte på frågor och skickar inte utlovade underlag (självbesiktning och garantibevis bla). Jag inser själv att jag borde ha hållit inne på sista delbetalningen tills dessa dokument var på plats, så jag undrar nu vad jag har för verktyg för att få det som utlovats. Har allt dokumenterat i skrift. Vem vänder man sig till?

wildeside
D DrRand skrev:
Nytt tak lades i aug/sep 2023 med utfästelser från takentreprenören om 15 års garanti via Monier.
Entreprenören var väldigt responsiv innan projektet men har i princip gått under jorden nu efter att taket är betalt. Svarar inte på frågor och skickar inte utlovade underlag (självbesiktning och garantibevis bla). Jag inser själv att jag borde ha hållit inne på sista delbetalningen tills dessa dokument var på plats, så jag undrar nu vad jag har för verktyg för att få det som utlovats. Har allt dokumenterat i skrift. Vem vänder man sig till?
ARN eller Tingsrätten

det vanliga är att man utfärdar garanti när det är färdigbetalt .

är väl inte säkert att man får ett garantibevis på det viset......vad säger Monier själva? Det vanligaste om tillverkaren har nå utfästelser är väl att kvitto med installationsdatum gäller. Sen går man via tillverkaren om det är nåt. Den som lade taket står nog inte för nå dylika garantier ändå.

Vad gäller den utlovade garantin för? Att du får gratis ersättningspannor för de som går sönder de första 15åren?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.