Hej, innan jag bytte tak satt långa spikar här och där på min vind med ståhöjd. I början av sekelskiftet fanns det inredda rum på vinden.
Jag tänkte att problemet skulle försvinna i och med takbytet men även denna gång användes för långa spikar… Och nu på många fler ställen.
Jag vill ej vinkelslipa på grund av brandrisk. Finns de andra ideér på hur jag kan ta bort spikarna jäms med taket?
Jag har letat efter 90-graders bultsax eller el-bultsax utan resultat.
Att låta dem sitta kvar kommer fortsätta leda till missöden på diverse skallar.
Jag tänkte att problemet skulle försvinna i och med takbytet men även denna gång användes för långa spikar… Och nu på många fler ställen.
Jag vill ej vinkelslipa på grund av brandrisk. Finns de andra ideér på hur jag kan ta bort spikarna jäms med taket?
Jag har letat efter 90-graders bultsax eller el-bultsax utan resultat.
Att låta dem sitta kvar kommer fortsätta leda till missöden på diverse skallar.
En bra hovtång går fint att klippa spik med. Eller en najtång. Ser ut som en hovtång, men med längre skänklar och kortare käftar, alltså mer klippkraft.
Däremot är de flesta bultsaxar dåliga till så små saker som spik.
Eller böj bara spikarna åt sidan.
Däremot är de flesta bultsaxar dåliga till så små saker som spik.
Eller böj bara spikarna åt sidan.
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Är det samma som "kabelskärare"? https://www.amazon.se/Kabelskärare-...sax&qid=1648973479&s=home-improvement&sr=1-52Eklanda6 skrev:
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Helt klart är att en ändavbitare typ:
är att föredra. Åtkomsten är maximal samt det som klipps av tas om hand med andra handen direkt ner i fickan. Med tigersåg finns risken för att spiken blir het och därav risk för antändning. (Okay minimal, (men ändå tillräckligt för att inte ta den i handen))
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
är att föredra. Åtkomsten är maximal samt det som klipps av tas om hand med andra handen direkt ner i fickan. Med tigersåg finns risken för att spiken blir het och därav risk för antändning. (Okay minimal, (men ändå tillräckligt för att inte ta den i handen))
En knipex ändavbitare/hovtång ser bra ut, men man undrar ju hur tjocka spikar den klarar av!
Ändavbitare för bultar - Högutväxlad
Att böjja spikarna ger större skador på taket om eller när läkten skall bytas. Kanske 25 år tills dess men ändå! Dessutom kan man allt fastna i böjda spikar med.
Jag återkommer med resultat! Tack för all input!
Ändavbitare för bultar - Högutväxlad
Att böjja spikarna ger större skador på taket om eller när läkten skall bytas. Kanske 25 år tills dess men ändå! Dessutom kan man allt fastna i böjda spikar med.
Jag återkommer med resultat! Tack för all input!
Tigersåg med långt flexande metallsågblad som kan följa taket trots att du hållet tigersågen med ca 30 graders vinkel.
Har själv, efter läktbyte, avlägsnat alla genomgående spikar både i huset och fritidshuset på det sättet med perfekt resultat.
Har själv, efter läktbyte, avlägsnat alla genomgående spikar både i huset och fritidshuset på det sättet med perfekt resultat.
Det blev en sån här goding:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B01H73YISM?psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&ref_=chk_typ_imgToDp
KNIPEX CoBolt Compact Bolt Scissors (200mm) 71 22 200 T
Återkommer med review!
https://www.amazon.se/-/en/dp/B01H73YISM?psc=1&smid=ANU9KP01APNAG&ref_=chk_typ_imgToDp
KNIPEX CoBolt Compact Bolt Scissors (200mm) 71 22 200 T
Återkommer med review!