Hej,
jag och min sambo har ett dilemma som uppdagades idag.

Vi köpte en hyresfastighet innehållande 5 lägenheter i Oktober förra året där samtliga lägenheter är uthyrda.
Vi började med att direkt byta uppvärmning från olje-panna till jordvärme då dåvarande oljepanna var i dåligt skick samt bidrog till ett sämre driftnetto.

Idag fick jag en bild från en hyresgäst (se bifogad bild) där tapeten släppt från väggen och skapat en stor bubbla.
Detta är lägenheten längst upp i huset och det är vindsvåningen som är inredd som en lägenhet.
På andra sidan väggen går murstocken samt där är det enda "rummet" på den våningen som inte är uppvärmt, det är ett oinrett förråd.

Vi är relativt säkra på att tapeten bubblats upp på detta sättet nyligen då jag inte reagerat på det innan, hyresgästen inte reagerat på det innan samt att det inte finns några anmärkningar i besiktningen.
Taket är i dåligt skick på fastigheten och vi har tänkt byta tak i sommar.
Hyresgästen upplever inte tapeten som fuktig.

Vi har haft en mycket kall period följt av några dagars +grader och nu är det återigen kallt (-15 grader)

Nu till våra frågor:
Vad beror detta på?
Kan det vara dåligt tätat vid genomföringen för skorstenen som gjort att snön smält under dagarna med + grader och runnit igenom?
Eller har det att göra med att murstocken inte längre används?
Vem ringer jag för att ta reda på/åtgärda detta?
Vad gör jag med rummet i lägenheten och bör jag vara orolig att det har letat sig längre ned till lägenheten under?

Jag har möjlighet att själv titta på detta först på onsdag och tar då med en fuktmätare.

• Inomhus, vägghörn, golvlist, träningsmaskinsdel, eluttag, ledningar, delvis oskarp och ojämnt upplyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
N
Kan inte svara vad det beror på.
Men jag hade ju slitit ner tapeten direkt för att få en bättre uppfattning om problemet.
Täck golvet innan bara.

N neo11 skrev:
Kan inte svara vad det beror på.
Men jag hade ju slitit ner tapeten direkt för att få en bättre uppfattning om problemet.
Täck golvet innan bara.
Jag får börja med det på onsdag!

Hej igen,

jag kunde inte hålla mig och fick åka dit idag för att undersöka vidare.
Tapeten som släppt är alltså tapetserad direkt på murstocken (relativt många lager). Jag skar loss en bit och kan inte känna någon fukt bakom tapeten, det är även så att den har släppt nedifrån och upp enligt det jag ritat i blått.

Kan det vara så att limmet släppt nu när murstocken är kall och inte längre används? Vi har haft extremt kallt en period, kan det ha bidragit till att huset rört sig lite runt murstocken som gjort att tapeten bubblat sig?
Om det hade varit pga fukt borde inte det ha börjat släppa uppifrån och ned?

Den andra bilden är taget på murstocken på andra sidan rummet i kallförrådet, tagen mot nocken på huset och jag kan inte se några rinningar.

Jag tror planen får bli att avvakta och bevaka tapeten samt putsen i kallförrådet samt att montera en huv över skortstenen, kanske byta ut/täta plåten runt skorstenen (genomföringen)

Vad tror ni?

• Inomhusmiljö med träningscykel, fönster, gardin, växt och jacka. Blue markering syns på bilden.
    Skapa konto
  • Ojämna betongväggar, träbjälkar, skuggor, en person står utanför bilden, oavslutad konstruktion eller källarutrymme.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.