Hej,
Se bild, ska ställa ett FTX-aggregat vid rödmarkeringen, mellan två takstolar. Aggregatet väger drygt 70 kg. När mina 85 kg går på vindsgången så sviktar det lite. Kan ju bli uppemot 200 kg total last just där.
Behöver jag förstärka platsen den ska stå på?
Om det behövs, räcker det med nåt skivmaterial, typ plywood, som skruvas på brädorna och vars last vilar mot takstolarna?
Se bild, ska ställa ett FTX-aggregat vid rödmarkeringen, mellan två takstolar. Aggregatet väger drygt 70 kg. När mina 85 kg går på vindsgången så sviktar det lite. Kan ju bli uppemot 200 kg total last just där.
Behöver jag förstärka platsen den ska stå på?
Om det behövs, räcker det med nåt skivmaterial, typ plywood, som skruvas på brädorna och vars last vilar mot takstolarna?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 125 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 125 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Två reglar under och en på mitten mellan dem. Billigast och bäst.
Jag lägger alltså reglarna mellan takstolarna och under brädorna, som på bilden nedan?S Stensson11 skrev:
Är det nåt man måste tänka på när man skruvar och spikar i takstolskonstruktion?
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Se till att du får något vibrationsdämpande mellan aggregatet och plattformen. Vet inte om det finns nåt special, men en hård cellgummiskiva (typ liggunderlag) eller liknande borde vara lämpligt. Jag missade det och har lite störande stomljud, troligen pga det.
Tack! Det stod även i manualen till aggregatet att ha en isolerskiva, typ markskiva på minst 50 mm.Totte_S skrev:
Klicka här för att svara



