10 076 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Fästa takstege på eternittak
Sida 1 av 2
Jag bor i vad vi för enkelhets skull kan kalla ett enplanshus med 45 grader taklutning. Vid senaste sotningen fick jag anmärkning på att takstegen skulle vara fäst i takkonstruktion, vid nock och takfot. Som det ser ut nu ligger den "löst" på taket - sätter citattecken eftersom den är astung - med en stor bygel över taknocken.
Av andra trådar har jag fattat att det här är ett ganska vanligt problem. Min fråga: Hur gör man? Taket är av gammal eternit och jag gillar inte tanken på att borra i det om det nu är det som krävs.
Fick också anmärkning på att glidskyddet inte fick vara fäst i hängrännan men det bör vara enklare att fixa.
Av andra trådar har jag fattat att det här är ett ganska vanligt problem. Min fråga: Hur gör man? Taket är av gammal eternit och jag gillar inte tanken på att borra i det om det nu är det som krävs.
Fick också anmärkning på att glidskyddet inte fick vara fäst i hängrännan men det bör vara enklare att fixa.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Hej! Jag har ett identiskt problem, hittade du nån bra lösning?P purrfect skrev:Jag bor i vad vi för enkelhets skull kan kalla ett enplanshus med 45 grader taklutning. Vid senaste sotningen fick jag anmärkning på att takstegen skulle vara fäst i takkonstruktion, vid nock och takfot. Som det ser ut nu ligger den "löst" på taket - sätter citattecken eftersom den är astung - med en stor bygel över taknocken.
// Henrik
Jag har samma problem. Löste du detta på något vis? Tacksam för svar!P purrfect skrev:Jag bor i vad vi för enkelhets skull kan kalla ett enplanshus med 45 grader taklutning. Vid senaste sotningen fick jag anmärkning på att takstegen skulle vara fäst i takkonstruktion, vid nock och takfot. Som det ser ut nu ligger den "löst" på taket - sätter citattecken eftersom den är astung - med en stor bygel över taknocken.
Vad är problemet med att borra i eternit och man har rätt skyddsutrustning jämfört med att sotaren skulle ramla ner? En borrning måste då vara ett mycket snabbt arbetsmoment med rätt borr samt en riktig borrmaskin.override skrev:
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Hej, gammal tråd men bra att ni plockade upp den.
Det här är nu löst.
Den lokala skorstens- och takfixarfirman kom, borrade, öste på en j-a massa av nåt gummiaktigt och skruvade, kanske inte i den ordningen. Snabbt fixat, jag var inte hemma. Ser bra ut än så länge, jag är nöjd.
Det här är nu löst.
Den lokala skorstens- och takfixarfirman kom, borrade, öste på en j-a massa av nåt gummiaktigt och skruvade, kanske inte i den ordningen. Snabbt fixat, jag var inte hemma. Ser bra ut än så länge, jag är nöjd.
Men varför betala någon dyra pengar för något som är så enkelt? inkl att ha skyddsutrustning om det skulle damma under den korta stund borrningen sker och man gjort ren borren och borrmaskinen.P purrfect skrev:
Det är inte just eterniten som är problemet, utan mer det faktum att jag är tveksam till att borra igenom tätskiktet på taket (alltså plattorna). Det är enligt många ett no-no.P paralun skrev:
Hade det varit tegel hade jag bara fällt upp pannorna och gjort en i fästning i läkten, men inte lika lätt med eternit shingles.
Precis så. Vårt fasetttak höll tätt av gammal vana, att börja ändra på det och dra fast stegen genom plattorna tror jag personligen är en dålig ide som slutar med fuktskador.override skrev:
Det är inte just eterniten som är problemet, utan mer det faktum att jag är tveksam till att borra igenom tätskiktet på taket (alltså plattorna). Det är enligt många ett no-no.
Hade det varit tegel hade jag bara fällt upp pannorna och gjort en i fästning i läkten, men inte lika lätt med eternit shingles.
Så för vår del blev sotarens besked att han inte ville sota längre den sista droppen för att ta beslutet att lägga ett nytt tak. Så nu ligger det ett pannplåtstak ovanpå det gamla fasetttaket istället, och såklart moderna steg, glidskydd etc. Stor investering såklart men nu när det är gjort är det ju ganska gött o inte ha ett 100år gammalt tak (och det blev inte så fasligt dyrt till slut).
// Henke
Ok.. jo nu finns det ett flertal beprövade tätningmassor för just tak.override skrev:
Det är inte just eterniten som är problemet, utan mer det faktum att jag är tveksam till att borra igenom tätskiktet på taket (alltså plattorna). Det är enligt många ett no-no.
Monterade en kortare gångramp för skorstenen och det var inga större problem.
Sotaren vägrade gå upp på mitt tak om det inte fanns en.
Jag antar att det är det enda alternativet. Jag funderade själv på att ha någon att svetsa till några stålfästen som man kunde skruva fast i takfoten under hängrännan, men det känns krångligt. Jag är mer sugen på att typ fästa spikband i stegen och sen lyfta ett par plattor och skruva bandet under plattorna i läkten (om jag kommer åt den, jag har inte ens tittat - det regnar ju varje dag nu). Men jag vet inte om det funkar eller om det är godkänt.P paralun skrev:
För att göra sotaren nöjd ska det vara riktiga infästningar som det finns olika varianter av.override skrev:
Jag antar att det är det enda alternativet. Jag funderade själv på att ha någon att svetsa till några stålfästen som man kunde skruva fast i takfoten under hängrännan, men det känns krångligt. Jag är mer sugen på att typ fästa spikband i stegen och sen lyfta ett par plattor och skruva bandet under plattorna i läkten (om jag kommer åt den, jag har inte ens tittat - det regnar ju varje dag nu). Men jag vet inte om det funkar eller om det är godkänt.
Typ den här, sen finns det flera varianter bara att googla på "infästningar stege tak"
https://www.cwlundberg.com/se/mount...bearing-roof-underlays/stripmount-roof-tiles/
Bara som information men jag bockade infästningar själv av lite plattjärn jag hade hemma och skruvade dit.
Godkännt med berömm vid brandskyddskontroll i våras. Hittade inget jag tyckte passade min stege i affären och orkade inte sitta och leta och beställa på nätet.
Godkännt med berömm vid brandskyddskontroll i våras. Hittade inget jag tyckte passade min stege i affären och orkade inte sitta och leta och beställa på nätet.
Besserwisser
· östergötland
· 2 767 inlägg
Inte spikband,har bytt ut ett gäng sådana till cwlundbergs plattjärnsfästenoverride skrev:
Jag antar att det är det enda alternativet. Jag funderade själv på att ha någon att svetsa till några stålfästen som man kunde skruva fast i takfoten under hängrännan, men det känns krångligt. Jag är mer sugen på att typ fästa spikband i stegen och sen lyfta ett par plattor och skruva bandet under plattorna i läkten (om jag kommer åt den, jag har inte ens tittat - det regnar ju varje dag nu). Men jag vet inte om det funkar eller om det är godkänt.
Är det shingels så kan det då liknas med ett plåttak och då borde en sådan här funka bra.override skrev:
https://www.perwikstrand.se/sv-se/takstege_faestjaern/
Sen finns det flera fabrikat, bara att lägga ner lite tid att kolla.