override override skrev:
På tak med eternitshingels?
Ja fast jag har då tagit bort plattor där infästningen ska vara och ersatt med plåtshingels
Många sotare underkänner spikband som infästning

P paralun skrev:
Är det shingels så kan det då liknas med ett plåttak och då borde en sådan här funka bra.
[länk]
Sen finns det flera fabrikat, bara att lägga ner lite tid att kolla.
Monteringsanvisningen visar att man skruvar den i taket ovanifrån, alltså genom tätskiktet och shingeln I mitt fall. Är det så du yö ker att den ska monteras?

override override skrev:
Monteringsanvisningen visar att man skruvar den i taket ovanifrån, alltså genom tätskiktet och shingeln I mitt fall. Är det så du yö ker att den ska monteras?
Jo men du ska ju ha riktligt med taktätmassa på skruvarna som du fäster med. Sen efter dragningen så kladdar du på lite mer.
Typ en sådan här.
https://www.bauhaus.se/taktatningsmassa-bostik-roof-seal1520-0-3-l

Eternit brukar vara monterat på läkt,så jag skulle akta mig för att montera så...
Du behöver lyfta på en platta för att se hur det ser ut under.
Jag skulle rekommendera att fästa i råsponten under

plåtrickard plåtrickard skrev:
Eternit brukar vara monterat på läkt,så jag skulle akta mig för att montera så...
Du behöver lyfta på en platta för att se hur det ser ut under.
Jag skulle rekommendera att fästa i råsponten under
Jo men han har ju shingles som han skriver, sen tidigare fick han alternativet för pannor.

P purrfect skrev:
Hej, gammal tråd men bra att ni plockade upp den.
Det här är nu löst.
Den lokala skorstens- och takfixarfirman kom, borrade, öste på en j-a massa av nåt gummiaktigt och skruvade, kanske inte i den ordningen. Snabbt fixat, jag var inte hemma. Ser bra ut än så länge, jag är nöjd.
Jag har samma problem som Du haft + att alla firmor jag kontaktat så här långt varar att de inte kan utföra arbetet. Kan Du vara snäll och tipsa mig om vilken firma som Du anlitade? Jag finns i Skåne och och om jag förstår rätt hatar Du fått arbetet utfört i Skåne.
Med vänlig hälsning

T Takprobl skrev:
Jag har samma problem som Du haft + att alla firmor jag kontaktat så här långt varar att de inte kan utföra arbetet. Kan Du vara snäll och tipsa mig om vilken firma som Du anlitade? Jag finns i Skåne och och om jag förstår rätt hatar Du fått arbetet utfört i Skåne.
Med vänlig hälsning
Jag är inte den du svarar till, men i slutändan tog de som monterade vår spiskassett hand om det. Det var ett par gamla sotare och den ena bara borrade två hål, körde på tätningsmassa och skruvade rätt ner. Jag frågade om det och han sa att det går hur bra som helst.

Vi får väl se hur det håller, lol.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.