Har ett landställe med plåttak, taket sattes för ca 25-30 år sedan, varit tätt och bra i 20+ år fram till gissningsvis 1-5 år sedan, då det börjat läcka på ett ställe (syns/känns tydliga tecken på fukt på undersidan av takutsprånget med en bredd av ca 1 meter).

Inspekterat plåttaket från utsidan och ser inga skador där (och går inte att komma åt att inspektera undersidan på yttertaket). Däremot ser tätnings-brickorna under/runt skruvskallarna som fäster plåten (och typiskt sitter i dalarna av plåten) relativt slitna ut.

Min amatör-hypotes är därför att det är dessa tätningsbrickor som har blivit för gamla/ev läcker, och att en första åtgärd skulle vara att skruva loss skruvarna, byta tätnings-brickorna och skruva fast samma skruvat igen; detta i första hand på ett område ovanför läckan och med ca 3 meters "bredd" centrerat kring läckan, och sedan se om detta hjälper.

Eller hur bör man tänka i detta fall? Andra inspel/hypoteser?

Tack på förhand!
 
  • Rostbrunt tak med upphöjda rader och skruvar, perspektivbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Henke2024 skrev:
Har ett landställe med plåttak, taket sattes för ca 25-30 år sedan, varit tätt och bra i 20+ år fram till gissningsvis 1-5 år sedan, då det börjat läcka på ett ställe (syns/känns tydliga tecken på fukt på undersidan av takutsprånget med en bredd av ca 1 meter).

Inspekterat plåttaket från utsidan och ser inga skador där (och går inte att komma åt att inspektera undersidan på yttertaket). Däremot ser tätnings-brickorna under/runt skruvskallarna som fäster plåten (och typiskt sitter i dalarna av plåten) relativt slitna ut.

Min amatör-hypotes är därför att det är dessa tätningsbrickor som har blivit för gamla/ev läcker, och att en första åtgärd skulle vara att skruva loss skruvarna, byta tätnings-brickorna och skruva fast samma skruvat igen; detta i första hand på ett område ovanför läckan och med ca 3 meters "bredd" centrerat kring läckan, och sedan se om detta hjälper.

Eller hur bör man tänka i detta fall? Andra inspel/hypoteser?

Tack på förhand!
Vilken taklutning har den delen? På mitt plåttak fick vattnet bakvägen för att det genom åren blivit påväxt på undersidan i framkanten. Löste det genom att bocka plåten vid hängrännan så att det blev en liten droppnäsa där. Kan ju vara skruvarna också som du beskriver. Om packningar är hela kanske det räcker att skruva åt dem lite för hand. Sedan tror jag det blir enklare att byta hela skruven istället för att endast byta packning.
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vilken taklutning har den delen? På mitt plåttak fick vattnet bakvägen för att det genom åren blivit påväxt på undersidan i framkanten. Löste det genom att bocka plåten vid hängrännan så att det blev en liten droppnäsa där. Kan ju vara skruvarna också som du beskriver. Om packningar är hela kanske det räcker att skruva åt dem lite för hand. Sedan tror jag det blir enklare att byta hela skruven istället för att endast byta packning.
Tack, bra idé att kolla på påväxt på undersidan om om så fixa en droppnäsa. Jag gissar att lutningen är knappt 16 grader, mao ganska flackt, så detta skulle kunna vara källan. Och bra idé att testa att bara skruva åt skruvarna också!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.