1 648 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Livslängd på ett tak? (Är det lönt med solpaneler?)
Hej! Snackade med en takfirma som också monterar solpaneler. De avrådde från solpaneler om jag inte samtidigt bytte undertak, eftersom det var omkring 15 år gammalt och antagligen inte skulle orka med hela solpanelernas livslängd.
Ligger det nåt i det? Är det 30 år som gäller, eller kan jag köra på med solpaneler ändå och tänka att taket nog borde hålla ett tag till?
Ligger det nåt i det? Är det 30 år som gäller, eller kan jag köra på med solpaneler ändå och tänka att taket nog borde hålla ett tag till?
Jag har också haft samma diskussion. Hade Icopal här idag för en åtgärd på papptaket. Taket håller åtminstone 10 år till. Jag avvaktar tills jag då lägger nytt tak med solpaneler. Det har gått lite hysteri med solpaneler just nu och att just idag finna seriös firma kan vara svårt.
Att byta undertak tänker jag mej är ett betydligt större jobb än att demontera/återmontera solpaneler. Jag monterade med ett par kompisar mina 120m2 solpaneler på 5h. Många verkar tro det är raketforskning och det är det som många monteringsfirmor lever på.yonna skrev:
Klicka här för att svara