Jag förstår att det är viktigt med ventilation utanför isoleringen. Takfot är öppen idag, nock vet jag inte, det är ingen ventil eller öppning där men taket inkl innertak byttes för ett par år sedan i hela föreningen (av professionell hantverkare) så det bör ju vara ordentligt gjort för nuvaranda förhållanden.

Om jag nu isolerar mot taket, hur stor luftspalt behöver jag mellan tak och papp? Och behöver jag extra ventilation i nock nu pga isoleringen?

Golvytan mätt från takfot är 10m x 5,5m. Höjd under nock ca 180cm.

Radhusgavel så skulle kunna sätta ventil högst upp på ena gaveln, dock inte andra.
 
  • Takstolar och träpanel i ett oisolerat vindutrymme med synliga metallförbindare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu byggs det ofta utan luftspalt mellan råspont och isolering. Jag har på mitt nybygge ingen luftspalt och två ventiler högt upp på varje gavel
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nu byggs det ofta utan luftspalt mellan råspont och isolering. Jag har på mitt nybygge ingen luftspalt och två ventiler högt upp på varje gavel
Menar du att ventilerna är från inomhusmiljön då?
 
Nej absolut inte någon inneluft upp på vinden. Uteluft till vinden. Eller tänker du inreda vinden till våning?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nej absolut inte någon inneluft upp på vinden. Uteluft till vinden. Eller tänker du inreda vinden till våning?
Yes det handlar om att inreda vinden till bostadsyta. Det var därför jag inte riktigt fattade ditt förslag då
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Då är det denna typ som gäller:
[bild]
[länk]
Just det, men luften som går upp från takfoten upp i luftspalten, vart tar den sedan vägen behöver jag någon mer ventilation i nock än det som redan naturligt läcker ut i springorna mellan brädorna? För luften går väl inte från ena takfoten till den andra, den vill väl ut högst upp?
 
Skulle tro att det räcker med att det är öppet från sida till sida. Men har du så det är öppet till gavlarna kan du sätta ventil där.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skulle tro att det räcker med att det är öppet från sida till sida. Men har du så det är öppet till gavlarna kan du sätta ventil där.
För att få så mycket ståhöjd som möjligt kommer jag förståss vilja sätta isoleringen mellan takstolarna (orange på bild), inte under, så luften kommer ju isf inte flöda fritt från spalten vid en takstolar till en annan... Så ventil i gavel kanske är till mindre nytta då.
 
  • Takstolar i en vind med markerade orange områden för isolering mellan dem för att maximera ståhöjd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blev lösningen tillslut? Har samma funderingar med ventilationen av luftspalten när man inte har öppet i nock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.