Jag förstår att det är viktigt med ventilation utanför isoleringen. Takfot är öppen idag, nock vet jag inte, det är ingen ventil eller öppning där men taket inkl innertak byttes för ett par år sedan i hela föreningen (av professionell hantverkare) så det bör ju vara ordentligt gjort för nuvaranda förhållanden.
Om jag nu isolerar mot taket, hur stor luftspalt behöver jag mellan tak och papp? Och behöver jag extra ventilation i nock nu pga isoleringen?
Golvytan mätt från takfot är 10m x 5,5m. Höjd under nock ca 180cm.
Radhusgavel så skulle kunna sätta ventil högst upp på ena gaveln, dock inte andra.
Om jag nu isolerar mot taket, hur stor luftspalt behöver jag mellan tak och papp? Och behöver jag extra ventilation i nock nu pga isoleringen?
Golvytan mätt från takfot är 10m x 5,5m. Höjd under nock ca 180cm.
Radhusgavel så skulle kunna sätta ventil högst upp på ena gaveln, dock inte andra.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Nu byggs det ofta utan luftspalt mellan råspont och isolering. Jag har på mitt nybygge ingen luftspalt och två ventiler högt upp på varje gavel
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Nej absolut inte någon inneluft upp på vinden. Uteluft till vinden. Eller tänker du inreda vinden till våning?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Då är det denna typ som gäller:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/
Just det, men luften som går upp från takfoten upp i luftspalten, vart tar den sedan vägen behöver jag någon mer ventilation i nock än det som redan naturligt läcker ut i springorna mellan brädorna? För luften går väl inte från ena takfoten till den andra, den vill väl ut högst upp?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Skulle tro att det räcker med att det är öppet från sida till sida. Men har du så det är öppet till gavlarna kan du sätta ventil där.
För att få så mycket ståhöjd som möjligt kommer jag förståss vilja sätta isoleringen mellan takstolarna (orange på bild), inte under, så luften kommer ju isf inte flöda fritt från spalten vid en takstolar till en annan... Så ventil i gavel kanske är till mindre nytta då.Johannes Carlsson skrev:
Finns färdiga lösningar för ventilerad nock.
Klicka här för att svara

