Byggahus.se

Bygga vin eller inte - innan man flyttar!?

1. piliz
    Medlem Nivå 5
    vi ska bygga nytt hus med inflyttning jan 2006. I vårt befintliga parhus har vi en råvind som vi idag har som ett stort förråd! Det är i princip 20-25kvm stort med snetak och ett stort härligt fönster. Hälften av grannarna i samma område har isolerat, lagt golv/tak och dragit in el på vinden.

Vad jag undrar nu är om det är värt att bygga vinden innan man flyttar. Lägga ner en 20-25.000 kr och sen få, ja hur mycket mer kan man få om jag gör iordning vinden? Svårt att säga förstås, men är det 50, eller 100.000 kr?

Eller är det som så att man kanske kommer att tycka att huset blir förstort? Det är ju då ett trevåningshus!!! Om då en "hantverkare" funderar på att köpa huset, är det då bättre att ha råvind?

Står i valet ock kvalet här. hjälp mig med lite råd.

mvh
    Fredrik Pilegård

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Bygga vin eller inte - innan man flyttar!?

Om du kan göra jobbet till en såpass låg kostnad så skulle inte jag tveka. Ett extra rum, extra boyta ökar ju mängden möjliga köpare. Om huset ligger i ett läge med hyffsad marknad, så är jag övertygad om att du får tillbaka pengarna med råge.

En tänkbar nackdel, är om detta är den enda biyta för förvaring som finns, så kanske det kan skrämma iväg en del köpare.

Ett förslag är att du diskuterar frågan med några lokala mäklare som kan marknaden just i ditt område. Dom bör kunna ge en bra uppfattning om hur mycket det är värt.

3. piliz
    Medlem Nivå 5

Re: Bygga vin eller inte - innan man flyttar!?

tack för ditt svar.

Om jag gör jobbet själv, borde jag komma ner till 20-25.000 kr sammanlagt. (inkl elektriker mm). Tror grannarna betalde runt 20för sin vind.

Visst får man igen dom pengarna, men frågan är om vi kommer att käna 10-15 tusen eller 50-150.000 kr på det?

Ska ta ett snack med vår mäklare så får vi se hur vi gör. Biarea är alltid bra att ha, speciellt om man vill kunna styva undan en massa möbler eller ha som en snickebod elelr nåt. (uteförråd finns, men där har man ju cyklar o dyl.)

(husen i vårt område är eftertraktade...)

/ Fredrik