Byggahus.se

ventilation på vind

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej jag håller på som bäst och tar upp luftspalt på vind till varje fack som inte fanns.Fråga? bör man hoppa över det,, där man har inglasad altan, om man skall använda den under sommaren, grillning,fukt,infravärme etc.

2. P
    Medlem Nivå 5

Re: ventilation på vind

Kan du förklara lite närmare..

Är det luftspalten mellan isolering och yttertak som du håller på att skapa i snedtaksdelen ?

Är takfoten (ventilationsöppningen) inne i den inglasade altanen ?

3. S
    Medlem Nivå 2

Hej Piloten... Jag menade ventilationsspringan (öppningen) vid takfotsbrädorna. Alla var hela!! ingen vent. där inte, så mögel och liknande har frodats i alla år :'( Sen undra jag om man skall ta upp vent.öppningen även ut mot inglasad altan? Antagligen så blir det några kvällar där med en hel del folk å fä som alstrar fukt och grillångor som blir mm Vad tror du?

4. S
    Medlem Nivå 2

glömde att skriva att jag har oisolerad vind mot yttertak.
    så innertaket är svart och vitt av mögel Phuust!

5. P
    Medlem Nivå 5

Jag hade nog öppnat även där. Det är ju under den varmare delen av året som det råder aktivitet i uterummet ? Konvektionsskadorna uppträder ju huvudsakligen när det är kallt uppe på vinden det vill säga vintertid.

Själv har jag ingen takfotsventilation vid uterrummet, men det är uppvärmt året runt. Om jag förståd dig rätt så är ditt inte så tätt.

Förstod jag dig rätt också med att du har enplanshus ?

Var på taket sitter skadorna ? Överallt eller koncentrerade till vissa ytor ? Vilka i så fall ? Inget läckage utifrån ?

6. S
    Medlem Nivå 2

Hej igen Piloten... Uterummet är inte brukbart på vintern
    ingen isolering otäta glas. kanske fixar tillét det här deceniumet. Enplanshus med ois.vind helt rätt.....
    skadorna sitter i varje takstolsfack ner mot nocken ca 1 m... dels ingen ventilation, sen har dom skyfflat spån, så det låg an mot råspont :-[ Jag höll på i helgen och hittade en gammal vatten läcka osså... inte mycket, men några dropp ibland. så ena halvan av raka takstolsregeln var rutten + bräder runt omkring. nu väntar ett jättejobb phuust, men tack för svaren så länge.

7. hajof70
    Medlem Nivå 7

Kommer med min vanliga varning:
    Jag hade (har...) en kallvind med dålig isolering mellan boyta och vind. När vi flyttade in hade råsponten vissa mögelpåslag och vi misstänkte att de små fönstrena på resp gavel inte var nog.

Gödslade med produkten Mögelstopper, tre stycken i varje fack, en i nock och en i vardera takfot.

Förutom att det blev svinkalt i huset så kom fuktig uteluft in och förvärrade situation högst påtagligt.  Läste därefter att det är olämpligt att lufta denna typ av vind. Länken finns någonstans här i forumt. Bara att söka  8) Hålen har jag nu pluggat underifrån och nu är det som det var förut: illa, men inte fullt så illa.... Vill du ha Mögelstoppers fås de gratis mot demontering från mitt tak ::)

Summasummarum: tänk dig för innan du öppnar upp på det sätt du tänkt!!

8. S
    Medlem Nivå 2

;D ;D ja kanske det.. hmmm sätter mig på cykel å kommer över nån dag om dä går bra. ::)

9. Renovering
    Medlem Nivå 2

Hej
    Jag är helt ny på forumet.
    Det är en svår fråga/fundering jag har samma problem själv. Jag ska lägga om taket och som det är idag så är vinden och en bit ner i väggen fylld med spån.
    Jag har frågat flera byggare och fått lika många svar.

Men efter att ha funderat och lyssnat på de som jag tyckte hade bra argument så blir det nog ingen luftspalt för mig. Huset har ju klarat sig utan luftspalt förr.

Åter till din fråga, Kan det inte vara så att möglet beror på det leckage som varit?

Lycka till.

10. S
    Medlem Nivå 1

Om det är svart och vitmögel på vinden och det inte varit läckade har du antagligen ett ventilationsproblem.

Byggår? Isolering? Konstruktion?

Mvh

11. S
    Medlem Nivå 2

Ja stämmer.. ingen fuktspärr (plast) finns i innertaken, samt otät vindslucka mm. badrummet under all kritik
    imkanal otät och dragen genom ena gavelventilationen
    så det förklarar nog all mögel som finns på insidan av yttertaket :-[

12. S
    Medlem Nivå 1

Låter som om du behöver riva ut isoleringen, spänna plast, isolera om och dessutom ta upp fler ventiler på vinden. Suck.

Jag har, på inrådan av besiktningsman, installerat en mögelstopp per takstol, öppnat takfotsventilationen  och ( snart ) tillägsisolerat med ecofiber ( 25 cm extra ). Det var svartmögel innan- boracol i två omgångar.  Vitmögel är otrevligt. Se ifall du kan skrära bort/byta ut det trät.

Otät imkanal via vinden från badrummet + avsaknad av plast? Då har det kommit rejält med fukt ditupp :(

Mvh

13. T
    Medlem Nivå 6

Om man provar med fuktmätare på insidan av takpanelen på en kallvind, vad är ett bra värde resp dåligt? Dvs. hur mycket fukt är det ok att ha på en vind?