Byggahus.se

Underlagspapp!!

1. V
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Någon i forumet som har ett svar på följande.

Måste man ta bort gammal underlagspapp och alla tusentals gamla pappspikar innan man lägger ny papp?

Tar man bort gamla pappen måste man ju även ta spikarna,inte kan man slå in spiken heller eftersom det oftast sitter en liten j-a pappbit kvar under skallen.

Jag funderar på att läkta av sopa rent och slå ner alla spikar som sticker upp och därefter lägga nya underlagspappen ovanpå den gamla!!!!(kan inspektera råsponten från insidan)

Nån som vet om det förfarandet skapar framtida problem
    eller rentav fördelar?

Hoppas på respons. Vassarn

2. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Re: Underlagspapp!!

Det är klart man kan och det skulle inte förvåna mig om många gör så.

Dock är det så att det inte är speciellt besvärligt eller tidsödande att ta bort all spik och göra jobbet "ordentligt".

Ett MYCKET gott skäl till att ta bort pappen (och därmed spiken) är att du annars inte kan inspektera taket ORDENLIGT och byta råsponten där så behövs. Att lägga om taket utan att fixa undetaket där så behövs verkar osmart.

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Om det känns bättre kan jag tycka att det är bra att lägga nytt direkt på och göra som strutsen. Jag kan tillochmed sträcka mig till att klappa dig på axeln och säga - "det blir nog bra ska du se".

Fast jag tror inte på det... ;)

4. V
    Medlem Nivå 1

Nu e papp och spikar borta, råsponten inspekterad och ny papp lagd,läktning på g.

Skönt att slippa vara struts!!
    /Vassarn