5 555 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Underlagspapp!!
Hej!
Någon i forumet som har ett svar på följande.
Måste man ta bort gammal underlagspapp och alla tusentals gamla pappspikar innan man lägger ny papp?
Tar man bort gamla pappen måste man ju även ta spikarna,inte kan man slå in spiken heller eftersom det oftast sitter en liten j-a pappbit kvar under skallen.
Jag funderar på att läkta av sopa rent och slå ner alla spikar som sticker upp och därefter lägga nya underlagspappen ovanpå den gamla!!!!(kan inspektera råsponten från insidan)
Nån som vet om det förfarandet skapar framtida problem
eller rentav fördelar?
Hoppas på respons. Vassarn
Någon i forumet som har ett svar på följande.
Måste man ta bort gammal underlagspapp och alla tusentals gamla pappspikar innan man lägger ny papp?
Tar man bort gamla pappen måste man ju även ta spikarna,inte kan man slå in spiken heller eftersom det oftast sitter en liten j-a pappbit kvar under skallen.
Jag funderar på att läkta av sopa rent och slå ner alla spikar som sticker upp och därefter lägga nya underlagspappen ovanpå den gamla!!!!(kan inspektera råsponten från insidan)
Nån som vet om det förfarandet skapar framtida problem
eller rentav fördelar?
Hoppas på respons. Vassarn
Produkter som diskuteras: "pappspikar"
Pappspik
Pappspikar är specialiserade spikar som används i samband med installation av takpapp, ofta vid takläggning. De har ofta en stor, platt huvud som fungerar för att hålla pappen på plats utan att skada eller riva den.
Läs mer
Det är klart man kan och det skulle inte förvåna mig om många gör så.
Dock är det så att det inte är speciellt besvärligt eller tidsödande att ta bort all spik och göra jobbet "ordentligt".
Ett MYCKET gott skäl till att ta bort pappen (och därmed spiken) är att du annars inte kan inspektera taket ORDENLIGT och byta råsponten där så behövs. Att lägga om taket utan att fixa undetaket där så behövs verkar osmart.
Dock är det så att det inte är speciellt besvärligt eller tidsödande att ta bort all spik och göra jobbet "ordentligt".
Ett MYCKET gott skäl till att ta bort pappen (och därmed spiken) är att du annars inte kan inspektera taket ORDENLIGT och byta råsponten där så behövs. Att lägga om taket utan att fixa undetaket där så behövs verkar osmart.
Om det känns bättre kan jag tycka att det är bra att lägga nytt direkt på och göra som strutsen. Jag kan tillochmed sträcka mig till att klappa dig på axeln och säga - "det blir nog bra ska du se".vassarn skrev:Tack för snabb respons Mattias!
Det du skriver är ju precis min synpunkt,tyvärr!!??
Hade hoppats på nåt i stil med .
Ja lägg ny ovanpå ,det är mycket bättre för att bla bla bla.
Jag har i alla fall börjat riva bort pappen nu,dock lite bökigt att få ur alla pappspikar anno 1947.
Sånt man får ta. Tack för mig
Fast jag tror inte på det...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden