Byggahus.se

Byta från Onduline till betongpannor?

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej

Vi har Onduline (impregnerad papp) på vårat garage i dagsläget.

Då den nu är utsliten skulle vi helst vilja lägga på betongpannor, så att det blir lika som huset.

Detta är ju betydligt tyngre, finns det någon sätt som en lekman kan se om takstolarna klarar den extra tyngden?

Eller måste en ingenjör räkna på det hela?

Garaget är ett vanligt enbilsgarage.

MVH

Kalle M

2. H
    Moderator · Nivå 25

Re: Byta från Onduline till betongpannor?

Om du ritar upp hur takstolarna ser ut (spännvidd, ev snedstag mellan över och undre bjälkarna) och kollar takvinkeln. Mät upp tjockleken på bjälkarna, både bredd och höjd på självba bjälken.

Publicera här. Så tror jag att någon bör kunna ge ett besked om du är helt fel ute eller inte. Om det verkar vara gränsfall så kanske du bör koppla in en byggnadsingenjör, men han borde kunna ge besked på mindre än en timme (= 500-800:).

En sak som du kanske skall tänka på är taklutningen, de flesta takpannor kan bara användas ned till 22 graders lutning(betongpannor brukar gå några grader lägre än tegel, 22 gäller tegel) . Sedan kan man visserligen gå lägre men då måste man ha fungerande papptak under (altså inte bara underlagspapp). Pannorna blir mer en dekoration som skyddar pappen, men det är pappen som tätar och leder bort en del vatten.

Påpekar det för att papptak på garage ofta har låg lutning.

3. K
    Medlem Nivå 2

Hej

Ritningen är klar men jag fattar inte hur jag ska göra
    för att lägga in den här.

Någon som vill dela med sig av sin kunskap?

MVH

Kalle M

4. K
    Medlem Nivå 2
  5. S
    Medlem Nivå 1

Hej,

räknade överslagsmässigt på ditt garagetak. För att kunna ge ett bra svar skulle jag behöva veta avståndet mellan takstolarna. Om det är 600 mm är tycker jag att det verkar OK, om det är runt 1 m anser jag att det bör utredas noggrannare, skulle förmodligen ändå lägga takpannor på eget tak men. . .

Jag fick din taklutning till ca 13 grader, enligt tidigare inlägg förefaller detta som olämpligt för takpannor.

Hoppas detta är till någon hjälp.

6. K
    Medlem Nivå 2

Hej

Jag har mätt taklutningen och den visade sig vara 17 grader.

Det borde räcka för betongpannor eller?

Vad det gäller tyngden, behöver jag förstärka takstolarna eller inte?
    Och i såfall, hur gör jag en förstärkning?

MVH

Kalle M

7. S
    Medlem Nivå 1

Hej,

vad gäller behovet av förstärkning beror det på hur tätt takstolarna sitter.

Beträffande utformningen av förstärkningen skulle jag sätta in ett stöd på mitten av de sneda bjälkarna mellan takfot och nock. Stödet skulle gå i cirka nittio graders vinkel mot nämnda bjälke och ner till den horisontella bjälken. Från denna plats skulle ytterligare ett stöd dras till nock.

Eventuellt skulle stödet kunna dras direkt till mitten av den horisontella bjälken.

Jag har inte möjlighet att lägga upp bilder, men jag kan maila en skiss till dig om jag får en address.

8. K
    Medlem Nivå 2

Hej

Tack för hjälpen så här långt!

Du kan skicka ritningen till: kalle_moreau@spray.se

MVH

Kalle M