J
Joacim: Ingen problem med lösull ifall du använder vindavledare där det inte bli mer luftspalt än 100 mm. Givtvis så får man inte fylla på med mer lösull så att den inte kan sjunka ihop och ge en luftning där du saknar vindavledare. Att isolera med skivor går bra...ifall du gör det själv. Annars "dyra" timmar. Det är ganska besvärligt att få en tät isolering ifall du har
6 svar · 3,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Visst är det bra! Har du köpt det via t.ex. en brädgård och det blev mycket över brukar det (alltid) gå att returnera virket!
3 svar · 13,7k läst
lastkaj
lastkaj: Om det inte finns riska att skivan ovan svikatar så räcker det att skruva. Fast ofta vill man ju ha hängslen o livrem - så lite lim skadar inte.
3 svar · 2,3k läst
D
David_Q: Men om man inte tar bort det gamla och har blåsor mm och lägger nytt på, är det inte stor risk att det nya släpper etc särskilt om man ibland går på taket?
7 svar · 6,5k läst
V
vg7: I detta fallet är samtligt tegel utbytt. Hade önskat att vi kunnat behålla de gamla pannorna som var ok men så här fick det bli. Håller med om att "lapptäcke" på gamla tak vittnar om god vård etc. och att det blir levande på så sätt. Taket vi har är både brutet och valmat med många olika fall och nockar. Lapptäcket sitter längst ner mot gatan på ett och samma fall. Hur jag
2 svar · 4,3k läst
Mattias L.
Mattias L.: Ja, det är ju inte snyggt men något problem är det inte. Det är ju inte så att det kommer regna in där spiken sitter.
1 svar · 2,1k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: "Min" återförsäljare påstod att han aldrig hade sålt en halvpanna (och NEJ - jag pratar inte om något drickbart nu... ;D) och att det bara är "ett asdyrt tillbehör som finns i katalogen". Ingen använder sådana - men du är ju beviset för motsatsen. Enligt min KA som är platschef på en stor byggfirma så brukar de limma småbitar.
6 svar · 2,3k läst
tynnis
tynnis: En lokal Plåtis brukar väl inte ta så lång tid på sig att bocka till ett par lister. När det är till privatpersoner så brukar nog de flesta kunna ordna det över dan.
1 svar · 1,5k läst
tynnis
tynnis: Bara du kommer upp genom den så. Eller kanske du kan skicka en liten sotarepojke. :)
1 svar · 1,7k läst
snuttjulle
Tak
snuttjulle: Brukar bli på detta viset. Tror inte läckage risken är överhängande då det såg ut så på mitt gamla som legat sedan -50 oxå. Sedan är ju spiken/spikhålet skyddat av ströläckt/bärläckt så det kommer nog inte så mycke vatten dit.
0 svar · 827 läst
tynnis
tynnis: Håller på att sätta in panel just nu. (går lite långsamt.) Jag tror inte att det kommer att bli några problem då jag dels har bra ventilation och sen så tror jag att värmen från spottarna kommer att torka upp ev fukt.
4 svar · 2,7k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Finns olika skolar angående spikning! Jag spikar personligen igenom BÅDA lagren papp, litar inte ett dugg på åldringsbeständigheten av klistret. Dessutom är det grymt svårt att få till ett tak utan några bubblor eller liknande, nej spika på. Hyr gärna en picka för just detta vid lite större tak, grymt smidigt! Här finns Icopals monteringanvisning:
2 svar · 5,1k läst
S
Svedalahem: Microlitväv lär fördröja att sprickor blir synliga! Kostar lite extra men vi är klart nöjda.
17 svar · 10,6k läst
J
jisushika-chan: Ska byta tak.. har tegelpannor och undertaket är takspån. Jag ska lägga betongpannor och jag undrar om man kan lägga råspånt över takspånet eftersom jag har hört att det är onödigt jobb att ta bort det. Tacksam för svar ;)
0 svar · 2,0k läst
lastkaj
lastkaj: Om du inte bryr dig om utsendet att den sista pannraden lutar lite, så kan du strunta i kil eller dubbelläkt. Fast jag tycker att det blir snuggare med kil/dubbelläkt
4 svar · 11,3k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Jag hade också läckage på 2 ställen vilket vid senare undersökning var just genomgående spik som orsakade detta. Drog alltså ut spiken och tätade med någon svart klistermassa (http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/Takfogmassa%203904.pdf) från patron, i med spik igen och tätt blev det! Detta var inget större merjobb och bara vetskapen att undertaket är tätt känns bra :D
7 svar · 2,6k läst
M
MegaZap: [citat] Isolering, eldragning, fula tak och downlights på sina ställen.
4 svar · 3,7k läst
S
stente: Hej, jag har ett stort ladutak med asbestplattor. Nu är det som så att det är glipor mellan plattorna vilket leder till att vatten tränger in. Själva plattan i sig är alltså inte sönder, det är bara vidhäftningen med plattan bredvid som är bristfällig. Vad kan man laga detta med?
0 svar · 4,2k läst
lastkaj
lastkaj: Det beror på vad du gör själv och vad du lejer ut. Du måste anlita en konstruktör som kommer dit o tittar, han tar kanske 8000kr, därefter kostar materialet kanske 15000-25000kr. I den storleksordningen.
3 svar · 3,3k läst
bbits
bbits: Pratade just med sotaren och han var tydlig: - fotsteg på varje pannrad - glidskyddet/stegfästet bredvid (höger/vänster spelar ingen roll) Att stegen satt snett var OK så länge det inte var med mer än en halv takpanna per steg. Blir väl till att ringa plåtslagaren och be honom fixa... /Martin
4 svar · 27,9k läst
lastkaj
lastkaj: Det är inte tejpen som är lurig, det är limmet på tejpen som löser upp plasten på ett par år. Det är av samma anledningen som du bör ha vattenbaserat sättlim och inte annat lösningsmedel om du är nära golvvärmeslingor. Det löser upp golvvärmeslingorna.
7 svar · 4,9k läst
Mattias L.
Mattias L.: Japp, helt rätt 269:- för 100 st på Bauhaus, likadana hos min lokala handlare kostar 179:-. Bauhaus är dyra!
5 svar · 3,2k läst
Fasting65
Fasting65: Min pimp är Hägerstens Brädgård (www.hbb-byggvaror.nu). Sköna snubbar, bra service. Lite dyrare, men som stammis får man 15% rabatt. Tror varenda Mälarhöjdbo får det som standard. De har dock mesta försäljningen till småfirmor så öppettiderna är numer justerade för dem (de öppnar okristligt tidigt och stänger alldeles för tidigt för en privatperson...tyvärr.) Annars brukar
8 svar · 5,0k läst
lastkaj
lastkaj: Om du ska ha spottar i taket så måste du antingen göra kablarna synliga eller dra dem i trossbotten. Du kan faktiskt också sänka taket o lägga dragning där. Jag tycker fortfarande att du upp till trossbotten - inspektera - ta bort allt sågspån - lägg dit ny effektivare isolering - dra kablar o annat skoj.
10 svar · 10,2k läst
W
wargen: Eternit pannor brukar vara märkta tex svenska eternitfabriken Lomma.
4 svar · 6,9k läst
P
pleximaster: Vi har nu räknat och gjort avslut med entreprenören på vår takomläggning. Summan inkluderar de saker vi själva stått för som containeravgifter och kompletering av pannor osv Totalt 420800 kr, för detta fick vi… * Nytt tak på 260 kvm tak. * Byggnadställning i 2,5 månader (Två veckor för att vi skulle plocka ner de gamla pannorna på ställningen.) * Rivning av det gamla
15 svar · 5,3k läst
M
Mats: pappspik är som gjord för jobbet. Ta en lite längre variant så når den igenom tre-fyra lager masonite även om man får hamra lite för att slå sig igenom
2 svar · 964 läst
R
Rotselleri: Hej, jag har valmat tak med tegelpannor där det är c:a 2 meter till taknocken som högst. Taket är stort och har luftspalt runt hela takfoten, vet inte om det finns ventil i nocken. Ingen isolering finns närmast takfoten utan bara panelen finns där. Enligt teknisk beskrivning finns diff.spärr, vilket jag antar är detsamma som ångspärr? Takluckan har tätats först nu. Ingen ventilation
0 svar · 852 läst
GoForIt
GoForIt: Har du kollat med någon lokal plåtis? Tycker 5000 kr låter mycket..
1 svar · 10,9k läst
Jesca_j
Jesca_j: Finns ingen standard som säger att det måste vara råspont, många använder takmasonite, takduk eller något annat.
3 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.