Tak & Vind
Sven2: Jag bor i en 1½-plansvilla och har nyligen renoverat yttertaket med allt nytt ovanför råsponten. Använde Matakis Halotex-duk (släpper ut fukt men inte in) istället för takpapp och 70mm cellplast mellan duken och ströläkten. Planerar att varmisolera mina sidovindar. Luftspalten kommer jag att behålla tillsvidare och den skall förlängas från vindens tak (där den leder upp till
sville: Tänk bara på att latexen gulnar efter en tid, och det ser inte så kul ut.
Eld: Om taket redan var lagt skulle jag strunta i fotplåten. Massor av tak saknar fotplåt och klarar sig bra ändå.
tynnis: Om du slår fast reglar mellan garaget o huset så har du ju så att du kan fästa taket i dessa.
zankan: Du gör vanliga traditionella stolar och spikar en ny rygg på dem bara. Börja med språngstolarna så har du nått att gå efter
Per: Hej kajakmannen, Enligt Lafarge Roofing (de som säljer Vittinge tegelpannor) så kostar ett komplett enkupigt Vittingetak 257 kr per kvm. I ditt fall skulle det innebära 51 400 kr inkl moms. Till det behöver du kanske byta underlagspapp (till YAP 2200!) samt strö och bärläkt. Och se över plåtarbeten. Så räkna med över 150 tkr om du ska byta ut allt. Gamla tegelpannor brukar dock ha
Glasse: :) Jodå, efter regnet hade jag till och från på presenning då regn hotade eller solen sken. Efter ca en vecka tedde sig taket torrt så underlagspapp spikades på - vad jag kan bedöma ser det bra ut! :)
Fred: Det finns ett diffusionsöppet material/plast som man kan använda som underlagstak istället för råspont och papp vid namn Monarperm 900. Den skall vara stark och man kan med fördel isolera utan luftspalt just för att den är öppen "på ena hållet". Finns information på tillverkaren hemsida www.icopal.se -> Produkter -> Tak -> Underlagstak. När jag Googlade hittade jag inget
pappskallen: Nä, finns där redan en pannbräda så använder du naturligtvis den........... Är den lodrät så kan du använda vanlig konsollkrok, alla detaljer finner du hos din vänlige plåtis ;)
sville: Om du inte nyligen bytt rännor så hade jag bytt dem oxå. I mitt fall antagligen mest för utseendet, men e de gamla är de antagligen inget vidare att ha plus att du nog lär få byta krokarna ändå och då kan det vara svårt att hitta krokar som passar till äldre rännor. Glöm inte heller att sätta fotplåt och kolla även på underslag, fotbräda samt att du verkligen har det
lastkaj: Detta har diskuterats tidigare i forumet. Använd sök funktionen. Ett tips är att titta på Åtvidaberg http://www.atvidabergshus.se/?id=11samt Borka
snarkus: verkar vara fruktansvärt slarviga hantverkare det här alltså! får bara inte läcka in när det är pappat, så enkelt är det!
snarkus: den vanligaste dimensionen på gles torde vara 28*70, och vid montering cc30.
NiclasR: Ja luftspalt mellan yttertaket undersida och isoleringen är väldigt viktigt. Jag pratade med en snickare häromdan och han sa att minst 25mm luftspalt ska man skapa. Från takfoten och längst hela taket upp till ventilerad nock eller/och ventil i gavlarna är metoden.
OddJ: Jo dom gamla takstolarna gör fortfarande viss nytta i konstruktionen. Projektet verkar inte omöjligt att genomföra men du bör ta dit någon statiker som gör en bedömning på plats.
Mats: Mina rännor är "utknäckta" några cm och de sitter då kvar efter 8 år i Södra Norrland med hyffsat med blötsnö
mattiasp: Tack för alla tips! Jag letade länge och väl på nätet efter en 160 mm-klinga till festo:n, och hittade ingenting. När jag var på Bauhaus i ett annat ärende i lördags, passade jag på att kolla efter en klinga. -Det finns i standardsortimentet!! Visserligen kostade klingan någonstans mellan 900-1000 kr, men den finns! Nog vore det elegant att köra hela ränndalen i två snitt efter
spikmas: Apropå takfot: Vi har spikat en kil på takstolens nederkant motsvarande strö- och bärläktens tjocklek längst ut (50mm) och tre råspont i bredd (270 mm). Ovan på detta råsponten och pappen. Takfotsbrädan klär sedan in kilen. Detta innebär att nedersta pannraden ligger längst ut i takfoten direkt på pappen. Läkten försvinner därmed ur åsyn.
Svedalahem: Så här ser det ut just nu: [bild] [bild] Sedan skall vindskiva som kläs i svartmålad (PVF2) aluminiumplåt upp som extra skydd. Eftersom att det ligger en nockbandstätning under nockpannan så är pannan egentligen bara till för det estetiska! Regn och rusk hanteras av nockbandstätningen (är det i vart fall tänkt...) :-)
sjotomt: ska bygga en friggebod och en del har sagt att i stället för att lägga oljehärdad masonit under plåten så duger det lika bra med tenotät åldersbeständig plast . synpunkter på detta någon ? ???
jorwes: Den största fördenen med yap är att ävan om du misslyckas med ngn nubb som far lite snett så klarar du pappen ändå. Den är förvånandsvärt stark och klarar att man sliter, sträcker och riktar. Väljer man dessutom med klisterkant så blir det inte enklare. Lägg ut de extra 3000:- Någon som är lite oförsiktig med hammaren och du får några hål -> kostar mera pengar, tid,
OddJ: Tänk på att ni måste ha ett bra tak, det vill säga jämnt och fint råspåntsunderlag om ni skall lägga traditionell plåttäckning. Med andra ord går många äldre hus bort eftersom taken ofta är lite hit och dit vilket kompenseras med underlägg under tegelläkten här och var. Tänk också på att koppar är en giftig tungmetall som urlakas ur taken och så småningom via vatten och
Fredrik_hobbyist: Boarden som används för undertak är vattenavvisande och tål en hel del regn. Jag fick inte upp några pannor på mitt tak förrän efter två månader - på den tiden han det regna både en och tre gånger, men taket ser fint ut och håller bra för det. Man kan lätt se på den understa kanten på boarden när den börjar tappa sin vattenavvisande förmåga. Den blir då lite fläckig (drar
calle_007: Vi vill lägga aluzink på vårt tak, men hörde att man inte gör aluzink i sverige längre, att det går fortfarande att få tag i men att det kan bli svårt att kompletter vid tillbyggen i framtiden, Kan detta verkligen stämma?
MathiasS: Ja, det blir inte roligare än så. :P Visst kan du hyra en stor maskin och betala 2000sek per millimeter klinga du avverkat, men jag tror inte det blir roligare för det. Sök på forumet så hittar du lite länkar och bilder på detta tema.
Hemmakatten: Vi har lagt just Master-taket från Tegola Canadese på vårt förra hus. Det är ett mkt bra material. Vi la det inte själva, men takläggaren lovordade materialet. Taket är inte det billigaste, men vi är glada för valet. Vårt tak las i grönt, (och var då det enda i Sverige med den färgen :)). Vad man kan tänka på är att färgerna är mer dämpade än de man ser på bilder. Det är
Mats: Det tror jag inte. Samma isoleringstjocklek ska ge samma isoleringsvärde. Problemet är att platta tak läker, för eller senare och då får du blöt isolering som definitivt isolerar sämre
pandy: Byt vindslucka - de finns de som har frigolit som isolering och är till och med redan förberedda med tätningslist. //Anders