Annorlunda bygge...

2k läst  9 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Jag bor i ett hus från 1904.. 1½ plan ca 100 kvm på Bv o 90 på OV... Ca en femtedeldel av Ov är boyta resten är kallvind som jag skulle vilja isolera o inreda... Jag har dock ett problem.. Golvytan på vinden ligger 60 cm ovanför golvytan i den inredda delen... :-/ Jag har vart uppe o kollat o hittat en lucka i golvet.. Där kan man krypa ner i konstatera att takstolarna går precis under vindsgolvet... Har någon växlat om takstolar av liknande anledning innan eller har tips på hur man kan göra??? Kan tilläga att när jag var o kröp under vindsgolvet kunde jag konstatera att de en gång vart över 4 m i takhöjd i halva huset då de sitter takgips o en hel massa lamputtag där uppe...

2. S
    Medlem Nivå 7

Re: Annorlunda bygge...

Ska ordna under kvällen.. :D

3. S
    Medlem Nivå 7

Kallvinden

4. S
    Medlem Nivå 7

utrymme mellan innertak på BV o golv på kallvind

5. S
    Medlem Nivå 7

Nivåskillnaden

6. S
    Medlem Nivå 7

Tack för det svaret.. Jag har ingen möjlighet att ha en bärande vägg längs med i linje med nocken.. Huset är ca 10 m brett...  Så den uppfattningen jag fick är att det alternativet som återstår är att riva ner bef takstolar o sedan mont nya som är dimensionerade efter huset... Det låter onekligen rätt dyrt... Vi har diskuterat projektet här hemma o har satt ett kostnadstak till ca 100 000.. Har en känsla av att den summan inte kommer att räcka till p långa vägar.. Eller är jag fel på de???
    Kan tillägga att vi hade tänkt ha utrymmet som sovrum...

7. S
    Medlem Nivå 7

OK.. Nu är jag med i resonemanget.... Kan berätta lite mer.. Har suttit här o tänkt fram o tillbaka... har nu vart ut o mätt huset den del av huset som påverkas av detta.. 9 m brett o 10 meter långt. Huset är byggt i tegel, 10 m från yttervägg har jag en murad vägg som går från grunden och upp till taket. den väggen som delar kallvinden från den inredda delen på OV. Skulle man för att slippa pelare kunna lägga som du beskriver en stålbalk eller möjligtvis limträ däremellan för att få styrkan??? Det blir en längd på ca 10 m. Eller flera balkar..Finns det balkar som klarar den längden?? Eller ska man lägga dem på bredden 9 m?? Många frågor o säkert konstiga sådana men man måste ju fråga för att lära sig nåt.. ;-) O jag har inte tummen mitt i handen har snickrat o hållt på sen barnsben.. Har jobbat som båtmontör med allt vad det innebär..

8. S
    Medlem Nivå 7

Ok... DÅ har jag nog fått en bra uppfattning om hur det ska gå till... Då får man ta hit nån som mäter o räknar på belastningar o dimensionerar efter det... Kan ju som jag ser det bli spännande att få in en 10 meters balk på plats i ett bef hus.. ::) ::)

9. S
    Medlem Nivå 7

Ok.. Jag har vart borta ett tag därför svaret dröjt ett tag...  Den berörda delen av huset är 8,45 m på bredden invändigt o 9,5 m på längden invändigt.. Att placera balken i mitten på huset blir n´knepigt då skorstenen går där, man kan dock förskjuta den ca 3-4 dm sidledes.. Ett stöd kan man sätta på mitten..

10. S
    Medlem Nivå 7

Pm skickat :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: