Tak & Vind
Engan23: Vårt hus består från början av en sommarstuga som senare blev året runt boende och då utbyggd. Den gamla delen på huset har en allt för dålig lutning på taket samt att isoleringen av vinden har sett sina bästa dagar... å vår tanke är att höja takvinkeln till typ 30 graders lutning och bära av med limträ vid nocken så att man kan utnyttja vindsytan som boyta. Själva vindsytan
Mats: JAg kör med vanliga vägggips. I mitt fall 1,20 X 2,50. Gipslyft är bra
snuttjulle: [citat] Detta är jag inte ett dugg rädd för. Då huset är ett trähus som har haft 50 år på sig att torka så brinner det fort hur som. ;) Jag vet hur fort rivet virke har brunnit i kaminen. ;) Men tbx till cellplasten på insidan. Jag hade samma tanke som dig men då jag fick ett så definitivt nej från tillverkaren så la jag ner den tanken. Min förhoppning va ju oxå att det va bättre
tommiz: Hej. Jag har fått lära mig att man inte längre lägger en första våd längs med ränndalen. Denna erätts av en underplåt(utan uppvikta kanter) pappen läggs sedan nedifrån och upp som vanligt och överlappas/limmas och spikas mot plåten. Ovanpå detta kommer sedan den vanliga ränndalsplåten med uppvikta sidor som vilar på läkten. Mvh Tommy
lue: Jag lade om mitt tak med hjälp av vänner och snälla grannar. På det sättet sparade jag ca: 40000:- Då rev vi bort allt gammalt och la ny papp, läkt och på det la jag tvåkupigt Vittingetegel. Allt som allt kostade det ca:25-30000:-. Men man kan spara in på teglet och välja betongpannor istället. Bara man räknar med att det väger MYCKET mer än tegel. Mitt tak är då på 95kvm. med
hempularen: Du skriver att de bara är "upphängda" takstolen, om det verkligen stämmer så är det väl bara att ta bort dem. Men i en "normal" takstol så har du en s.k Hanbjälke som går längst ned och håller ihop takstolen så att inte lasten från taket skall kunna trycka ut väggarna, utan takstolen skall bara ge en vertikal last på väggen. En annan takkonstruktion som är vanligast när man har
chris47: Jag använde en firma i Göteborg. Om du bor i närheten kan jag leta upp telefon numret. Isoleringen är oftast små kuber av stenull som smulas isär av en man utomhus, lämpligtvis på ett lastbilsflak under tak. En annan sköter utblåsningen och styr munstycket rätt inomhus. /CC
que: Thermisol säljer en typ av cellplast som man lägger ovanpå befintligt plattak som en extra isolering, på topp på den den nya takpappen. Idén verkar bra på dåligt isolerade tak! www.thermisol.se Min fråga är, kan det bli något problem att man då kan få fuktproblem med en lyftspalt som är isolerad från två håll. Det blir från insidan och ut> ca. 20cm isolering > några cm
snuttjulle: Ställningen jag gjorde va enkel. Stående stöttor som jag lät vila mot en bärläkt så att de inte kunde glida nerför. Liggande från dessa mot nock där jag förankrade dessa i nockbrädan. Sedan la jag plank ovan på dessa och fick på detta viset en platform att stapla tegel på. Det jag skulle ha gjort bättre i dag är att fixat till någon typ av kryss så att detta står lite
frecarlen: Jag håller på att byta mitt eternittak(sinusformade pannor) till bandtäckning. 30% kvar tot ca 250m2. Det bästa sättet jag kom fram till efter många samtal till byggnadsgubbarna på kommunen, yrkesinspektion, byggfirmor etc var: Kör av spikskallarna med rondell(utan att röra eterniten), lyft av plattorna och transportera ned dem, till täckt kärra där de plastas in ca 20 per
tynnis: Nu står det ju inte vad det är för typ av tak som skall läggas om, så det är kanske inga klisterkanter som skall värmas, eller ens tegel som skall kånkas på. Iallafall täcka ett tak om det regnar det får man ju vara beredd på året om här i sverige [smiley=vrolijk_1.gif] Halkrisken är ett moment man skall tänka på men o andra sidan så finns den alltid där. Det jobbigaste med att
snuttjulle: Jag fattade faktiskt det som att man lägger hela sin isolering utanpå taket eller iaf 2/3 av den för att slippa få trä på den kalla sidan.
Niq: Tycker att det borde vara upp till murarna att ordna så att din skorsten blir godkänd. Dom borde leverera en produkt som är godkänd och fungerar till det som du beställt den.
BM: Om jag förstod rätt skulle du då ha: ny isolering ångspärr gammal isolering mellan takbjälkarna gammal punkterad ångspärr Är den nya isoleringen är tillräckligt tjock (så nya ångspärren fortfarande hamnar på varma sidan) skulle risken för kondens möjligen vara liten men det låter som en obeprövad lösning. Och dubbla ångspärrar brukar man vilja undvika, extra viktigt i detta
tynnis: Blyplåt är en bra/vanlig metod som vi använde mycket när jag jobbade som plåtis.(var så länge sen så jag kommer knappt ihåg det.) Det är inte mycket som kommer att synas och du kommer nog knappt att lägga märke till det nerifrån backen.
Niq: Jag skulle absolut byta takfilten. Dels för att du då får veta vilket skick takbottnen har. Om den är i bra skick så lönar det sig att kolla att alla brädorna sitter ordentligt fast. En hel del spikar har säkert torkat loss. Takpappen kan dessutom ha sprickor som du inte ser. Jag gjorde om mitt tak i somras och det hade inga synliga läckage. Men det var långt ifrån tätt och hade
MathiasS: [citat] Förresten, hur har du löst åtkomst till hela vinden (för inspektion av innertak tex) i och med att den numera är full med lösull i ett tjockt lager (antar jag)?[/quote] Jag har byggt en landgång 50cm ovan undertaket så att jag kan nå alla delar av vinden. Den går iprincip från gavel till gavel + ett avstick eftersom huset är byggt i vinkel. Transformatorer till spottar,
hempularen: Ja du har ju igentligen 2 olika konstruktionsproblem här, dels det du har tagit tag i nämligne hur du skall modofoera takstolarna så att du kan utnyttja yutan bättre. Den delen verkar du ju ha fått en lösning på från takstolsfabriken, undersök om det är en konstruktion som du kan "köpa" av dem. För du bör nog ha en konstruktions som är beräknad under ansvar. Dvs du bär anlita
NiclasR: Jag var nyligen i kontakt med byggnadskontoret angående vår ev. inredning av ovanvåning. I vårt fall så känner vi att vi inte har plats för badrum på ovanvåningen. Kommentaren från byggnadskontoret var att om vi ska ha badrum måste detta vara med i ansökningshandlingarna till bygglovet. Så för mig låter det också orimligt att man måste ha badrum om man inreder ovanvåning.
snuttjulle: Är det innertaket som är vävtak eller möjligen papp?? Dessa går att laga om de inte redan är så mycke färg på dem så att de spricker vid mer färg på dem. Papper som klistras fast över skadan som man låter kanterna hänga ner som man sedan river in mot hålet så skarven inte blir synlig. Detta kan behövas göras om några gånger vid stora skador. Har själv räddat mina
bygg_tjejen: Jag håller på att ritar på ett garage medövervåning. Taket har 24 graders lutninng. Garaget är 8.5mx 16.5m Höjd väggliv innan taket ansluter är 1,5m eller 1500 som det väl heter. Det kommer ej bli lätt att få bygglov, så det är tänkt att det skall se ut som en lada. ca 3 takkupor på varje sida. Vad blir snyggast , skall de ha sammataklutning som stora taket eller har någon någon
Sven2: Jag har inte testat det, har valt att köpa en färdig lucka på Hornbach. Tänk på att göra luckan riktigt tät, annars kan du få mögel i taket (takstolar, råspont, etc) ovanför.
Draven: [citat] Bärläkt och ströläkt. Sätt ströläkten på varje takstol sen en i mellan (cc60).Sen bärläktsavståndet får du av din leverantör av teglet, jag hade 36,5cm soch satte alla på cc36cm.
abel48: Ska sätt upp takplåt på en altan, vad är bäst att lägga under, byggplast, tjärpapp eller masonit? Och ska den monteras på takreglarna eller på läkten? MVH Anders