Byggahus.se

Eternit/Vass-tak

1. C
    Medlem Nivå 1
    Har ett gammalt torp som vi renoverar. Har ett eternittak, som är tätt och skapligt fint. Skulle dock vilja ha vasstak på huset. Undrar om någon vet om jag skulle kunna "klä" in eterniten - eller om eterniten skall bort? ::)

2. Immobil
    Medlem · Nivå 16

Re: Eternit/Vass-tak

:cool: Eternit är skit, så bort med den. ;)
    Lägg på råspont och sedan papp och läkt. Sedan ringer du vasstäckaren. :)

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Den här debatten har vi haft förr.........
    så länge eterniten ligger där den ligger gör den ingen skada och kan man ha den kvar vid en ev. vasstäckning så vore den ett förbannat säkert och bra undertak.
    dock tror jag att den vållar problem i samband med vasstäckningen.........

Eternit är inte farlig i sig, det är när man slipar,sågar, krossar osv. som man kan utsättas för ev. risker.

4. C
    Medlem Nivå 1

Jo, det är det jag med hört att eterniten är super, så länge den är tät... Och att den är farlig när man sågar och "förstör" den. Så det har jag koll på.. ;) Men det jag tänkte på var att vasstaket kanske blir för tungt... ::) Eller att takstolarna inte pallar trycket....? Man kanske skulle kunna borra försiktigt och sätta fast reglar för vasstaket.... ::)

Och till er som svarar; tack för ert engagemang o vilja att hjälpa.... ;)

Mvh Carro

5. S
    Medlem Nivå 4

Jag har ett hus som från början var reveterat, sen eternit och sist träfasad. Jag förbannar varje gång jag ska göra något att de som satte träpanelen inte först plockade ner eterniten.

Det är kanske inte är ett huvudargument men det är riktigt trist att ha skiten där om man vill bygga om eller bygga till. Ska man ändå ge sig på ett så stort projekt som att lägga vasstak så är väl arbetet med att plocka eterniten inte särskilt stort. Dessutom får du full koll på hur det ser ut under.

Vet inte vad vassläggaren tycker om att spika/skruva i eterniten heller, den kan spricka och damma. Hör med dem !

6. Faidros
    Medlem Nivå 10