Takdropp vid minusgrader?

3k läst  4 svar

1. K
    Medlem Nivå 2
    Kan någon förklara vad det kan tänkas bero på att det droppar från våra tak när det är minusgrader? Nu på morgonen var det sju grader kallt, men ändå droppade det lite.

Vårt radhusområde är byggt på 1970-talet och har papptak med liten lutning så när det är många omslag i vädret blir rännorna snabbt fulla och isiga.

Kan det vara så att solen ändå ligger på på vissa delar av taket så att det blir dropp av den anledningen?

Eller är det helt enkelt huset som läcker så pass mycket värme (ändå har vi bara en elförbrukning på 16 000 kwh/år, inkl direktverkande elvärme) att det droppar från taket?

Till saken hör möjligen att vi inför den här vintern tilläggsisolerat och bytt till isolerglas. Förra vintern tänkte jag inte på det på samma sätt, men då var vädret annorlunda också. Har huset i övrigt blivit så pass tätt att mer värme går ut genom taket? Eller...?

Tacksam om någon kan lösa gåtan och förklara om jag behöver åtgärda det på något sätt.

2. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Re: Takdropp vid minusgrader?

Tja, för dålgt med isolering på vinden är den enda anledningen jag kan se.

3. M
    Moderator · Nivå 17

Kan vara varmluft från ventilationen också

4. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Antagligen en kombination av solvärme+värmeläckage på vinden!

5. MathiasS
    Medlem · Nivå 24

Jag har samma problem.

På norrsidan är det ingen is, men på södersidan där solen stundtals ligger på blir det alltid problem med is. Jag trodde först det berodde på dålig isolering på vinden, men nu när det är välisolerat förstår jag att det till 90% handlar om solvärme. Jag kan också ana något mer is kring/nedandför utblåset från köksfläkten och det verkar ju rätt rimligt.

Har du is även i norrläge beror det säkerligen på att det är varmt på vinden (vilket inte alls behöver vara fel så länge det inte inneluft som strömmar upp på vinden).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: